ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 23.12.2016, 21:25
شورای امنیت خواستار توقف شهرک‌سازی اسرائيل شد

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای که بدون وتو تصویب شد، خواستار توقف شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن شد. آمریکا به‌طور غیرمنتظره این مصوبه را وتو نکرد و به آن رای ممتنع داد.

شهرک‌سازی اسرائيل در اراضی اشغال‌شده فلسطینی‌ها یکی از موانع بزرگ و مهم پیش‌پای مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها برای برقراری صلح است. برای نخستین‌بار شورای امنیت بدون وتوی آمریکا، شهرک‌سازی اسرائیل را محکوم کرد و از دولت اسرائیل خواست این کار را متوقف کند.

قطعنامه شورای امنیت، شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطینی‌ها را «نقض حقوق بین‌الملل» و «مانعی در برابر راه‌حل دو دولت» توصیف کرده و از اسرائیل می‌خواهد «فورا و به طور کامل هرگونه ساخت‌وساز در سرزمین‌های اشغال شده فلسطینی‌ها، از جمله در شرق بیت‌المقدس را متوقف کند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل به این مصوبه رای ممتنع و ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به آن رای مثبت دادند.

پیش‌نویس این قطعنامه را مالزی، سنگال، نیوزلند و ونزوئلا به شورای امنیت ارائه داده بودند. مصر قبلا خواستار به تعویق انداختن رای‌گیری درباره این قطعنامه شده بود. اما برخی کشورهای دیگر عضو شورای امنیت در به ‌رای گذاشتن قطعنامه اصرار داشتند.

دفاع نماینده آمریکا از رای خود

رای ممتنع آمریکا به مصوبه شورای امنیت تحولی مهم در سیاست آمریکا در ارتباط با شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطینی‌ها تلقی می‌شود. با این‌حال سامانتا پاور، نماینده آمریکا تاکید کرد آمریکا همچنان خود را به تامین امنیت اسرائیل متعهد می‌داند.

نماینده آمریکا در عین‌حال رای ممتنع را به معنی تاکید کشورش بر راه‌حل دو دولت - تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل - به عنوان راه‌ دستیابی به صلح در خاور نزدیک دانست.

خانم پاور گفت موضع آمریکا درباره شهرک‌سازی‌ها با موضع تمام کابینه‌ها از زمان ریاست جمهوری لیندون جانسون همخوانی دارد. او افزود، آمریکا در پنج دهه گذشته به‌طور خصوصی یا علنی این پیام را به اسرائیل داده که شهرک‌سازی‌ها باید متوقف شود.

خانم پاور افزود آمریکا همواره به «راه‌حل دو کشور مستقل» که در صلح و امنیت در کنار یکدیگر زندگی کنند پایبند بوده است.

از سال ۱۹۷۹ این  نخستین بار است بالاترین نهاد سازمان ملل متحد، سیاست شهرک سازی اسرائیل را با یک قطعنامه محکوم می‌کند. در سال ۲۰۱۱ - در نخستین دوره ریاست جمهوری اوباما -  آمریکا یک قطعنامه مشابه را وتو کرد.

واکنش اسرائیل

رای ممتنع آمریکا با انتقاد نماینده اسرائیل در سازمان ملل روبرو شد. نماینده اسرائیل در سازمان ملل گفت که آمریکا می‌بایست قطعنامه شورای امنیت را وتو می‌کرد.

دولت اسرائیل در بیانیه‌ای قطعنامه شورای امنیت را «شرم‌آور و ضداسرائیلی» توصیف و آن را رد کرد. دفتر نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل ملزم به رعایت این قطعنامه نخواهد بود.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل هم‌چنین آمده است: شورای امنیت قادر نیست کشتار نیم میلیون انسان در سوریه را متوقف کند، آنگاه علیه تنها دموکراسی موجود در خاور نزدیک موضع‌گیری می‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: اسرائیل منتظر است با رئیس‌جمهور آینده دونالد ترامپ و دوستان اسرائیل در کنگره، هم از حزب جمهوری‌خواه و هم از حزب دموکرات، همکاری کند تا آثار منفی این قطع‌نامه را از بین ببرد.

یووال اشتاینیتس وزیر انرژی اسرائیل در تلویزیون این کشور گفت: امشب ایالات متحده امریکا، متحد و یگانه دوست‌اش را در خاورمیانه تنها گذاشت. این رفتار در میان دوستان کاری درست نیست.

واکنش منفی جمهوری‌خواهان آمریکا

تصویب قطعنامه با استقبال اعضای شورای امنیت مواجه شد، اما جمهوری‌خواهان آمریکا از آن انتقاد کردند. پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا رای ممتع آمریکا را «کاملا شرم‌آور» و «ضربه‌ای علیه صلح» توصیف کرد.

دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور آینده آمریکا نیز در توییتی کوتاه نوشت: «مسائل بعد از ۲۰ ژانویه تغییر خواهد کرد.» ۲۰ ژانویه روز آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

اما کاخ سفید از رای نماینده آمریکا در شورای امنیت دفاع کرد. بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی اوباما گفت، ما نمی‌توانستیم با وجدان راحت علیه قطعنامه‌ای از حق وتو استفاده کنیم که بر علیه موانع خطرآفرین در برابر راه‌حل دو دولت است.

قطعنامه شورای امنیت اما فلسطینی‌ها را بسیار خوشحال کرد. صائب عریقات سرپرست هیات مذاکره‌کننده فلسطینی‌ها گفت: این قطعنامه یک پیروزی برای حقوق بین‌الملل است، پیروزی برای زبان متمدنانه، و پاسخی منفی برای نیروهای افراطی در اسرائیل است.

در روزهای گذشته هم نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و هم دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، خواستار رای منفی آمریکا به قطعنامه شورای امنیت شده بودند اما دولت اوباما تصمیم گرفته بود که از قطعنامه حمایت کند.