ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.12.2016, 17:50
روز دوشنبه در برلین چه اتفاق افتاد؟

ایران امروز: شامگاه دوشنبه (۱۹ دسامبر/ ۲۹ آذر) حوالی ساعت ۲۰ به وقت آلمان، راننده‌ای یک کامیون سنگین را به سوی مردم حاضر در بازار کریسمس در یکی از محلات برلین راند. در این حادثه تا کنون ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

ابتدا کسی نمی‌دانست که این یک تصادف خونین است یا یک اقدام تروریستی وحشیانه. از صبح روز سه‌شنبه اما همه‌ی داده‌ها در تایید این نظر است که آنچه شامگاه دوشنبه در بازار کریسمس در نزدیکی «کلیسای یادبود قیصر ویلهلم» در محله شارلوتنبرگ برلین رخ داد، یک عملیات تروریستی از پیش‌سازماندهی شده است.

در زیر شمایی از حوادث روز دوشنبه که تا این ساعت در رسانه‌های آلمان منتشر شده‌اند:

ساعت ۹ صبح دوشنبه
تریلر اسکانیا متعلق به یک شرکت حمل‌ونقل لهستانی ساعت ۹ صبح دوشنبه ۱۹ دسامبر وارد برلین می‌شود. این تریلر ۲۵ تن آهن داشت که در ایتالیا بار زده بود و قرار بوده صبح سه‌شنبه ۲۰ دسامبر در برلین تخلیه شود. به گفته پسرعموی راننده تریلر و صاحب شرکت حمل‌ونقل لهستانی، تریلی در مقابل شعبه شرکت «تیسون‌کروپ» در خیابان «فریدریش کراوزه» در محله «موابیت» برلین پارک شده بود.

ساعت ۱۵ دوشنبه
راننده تریلی ساعت ۱۵ روز دوشنبه با همسر خود در لهستان تلفنی گفت‌وگو می‌کند. این آخرین نشانه‌ از زنده بودن راننده تریلی است. صاحب شرکت حمل‌ونقل لهستانی گفته راننده بسیار ماهر و مجرب بوده و یکی از بهترین رانندگان در این شغل بوده است.

ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه دوشنبه
صاحب شرکت حمل‌ونقل لهستانی گفته است، دستگاه موقعیت‌یاب (جی‌پی‌اس) تریلی ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه نشان داد که خودرو چندین بار عقب و جلو شده است. چنین پیدا بود که کسی در تلاش بوده که تریلی را به حرکت درآورد.

ساعت ۱۶ و ۵۲ دقیقه و ۱۷ و ۳۷ دقیقه روز دوشنبه
تریلی در این دو ساعت زمانی دو بار به کار افتاده است(موتورش روشن شده). اما معلوم نیست چه کسی آن را روشن کرده است.

ساعت ۱۹ و ۳۴ دقیقه روز دوشنبه
به گفته صاحب شرکت حمل‌ونقل لهستانی، جی‌پی‌اس تریلر نشان می‌دهد تریلر در این ساعت دوباره روشن شده و به حرکت در می‌آید.

ساعت ۲۰ روز دوشنبه
در این ساعت تریلی از سمت غرب به میدان «برایت‌شایدن‌پلاتس»،‌ جایی که بازار کریسمس در آنجا برپا شده،‌ نزدیک می‌شود. برخی شاهدان عینی می‌گویند چراغ‌های تریلر روشن نبوده و بدون چراغ حرکت می‌کرد اما این ادعا هنوز تایید نشده است. در صندلی کنار راننده جسد راننده لهستانی تریلر قرار داشت که قبلا کشته شده بود. هنوز هویت فردی که کامیون را به بازار کریسمس آورده به‌طور قطعی روشن نشده است.

کمی پس از ساعت ۲۰ روز دوشنبه
در این ساعت تریلی از مسیر خود در خیابان «بوداپست» به سمت راست خارج ‌شده و وارد مسیری می‌شود که مخصوص پیاده‌روها برای ورود به بازار کریسمس است. در چندین متری همین محدوده تریلر با حرکت به چپ و به‌طور مستقیم به سوی اتاقک‌های بازار حرکت می‌کند. در این ساعت زمانی بازار‌های کریسمس معمولا پر از جمعیت هستند.
در همان نخستین دقایق دستکم‌ ۱۲ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند. آخرین آمار زخمی‌ها ۴۹ نفر اعلام شده است. جسد راننده لهستانی همچنان روی صندلی کنار راننده باقی مانده است.

ساعت ۲۰ و ۴ دقیقه روز دوشنبه
تلفن‌های کمک‌های اضطراری آتش‌نشانی به صدا درمی‌آیند و بیش از ۱۳۰ مامور امداد وارد عمل می‌شوند. پزشکان به مداوای زخمی می‌پردازند و پلیس منطقه را به محاصره در می‌آورد.

ساعت ۲۱ و ۱۲ دقیقه روز دوشنبه
پلیس برلین از طریق توییتر از ۹ کشته و تعداد زیادی زخمی خبر می‌دهد. تعداد کشته‌ها بعدا به ۱۲ نفر رسید.

ساعت ۲۱ و ۵۹ دقیقه روز دوشنبه
پلیس از بازداشت یک مظنون در نزدیکی «ستون پیروزی» در برلین خبر می‌دهد. یک شاهد عینی این مظنون را از محل حادثه در بازار کریسمس تعقیب کرده بود. فردی که بازداشت شده یک جوان پاکستانی است. اما او در نخستین بازجویی منکر هر نوع دخالت در عملیات ترور می‌شود.

ساعت ۱۹ روز سه شنبه
«نوید ب.» پناهجوی پاکستانی ۲۳ ساله که به ظن راندن تریلر به سوی مردم بازداشت شده بود، به دستور داستانی آلمان آزاد شد. دادستان فدرال آلمان گفته است این فرد در عملیات تروریستی شرکت نداشته است. به این ترتیب روشن شده است که فردی که تریلر را به سوی مردم رانده فراری است و جستجو برای یافتن او ادامه دارد. پیش از این پلیس آلمان در مورد دست‌داشتن فرد بازداشت‌شده در جنایت ابراز تردید کرده بود.