ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.12.2016, 10:18
اطلاعات تازه درباره قاتل سفیر روسیه در آنکارا

ایران امروز: درباره «مولوت مرت آلتین‌تاش»، ضارب سفیر روسیه در آنکارا اطلاعات تازه‌ای در رسانه‌های ترکیه منتشر شده است. مرت آلتین‌تاش شامگاه دوشنبه ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶، آندری کارلوف سفیر روسیه را هنگام سخنرانی در مراسم گشایش یک نمایشگاه عکس «روسیه از کالینین‌گراد تا کامچاتکا از نگاه یک گردشگر» در مرکز هنرهای معاصر شهرداری چانکایا ترور کرد.

* مرت آلتین‌تاش متولد سال ۱۹۹۴ بود و از سال ۲۰۱۴ پس از اتمام دانشکده پلیس در پلیس ضد شورش خدمت می‌کرد.

* نام و مشخصات او ابتدا در روستای «آیدین سوکه» در استان آیدین در غرب ترکیه و سپس از یک ماه و نیم پیش در آنکارا ثبت شده است.

* او هنگام وقوع کودتای ۱۵ ژوئیه در دیاربکر خدمت می‌کرد، ‌اما با وجود آنکه در آن روزها، مرخصی نیروهای پلیس ممنوع بوده او با گرفتن مرخصی دو روزه به آنکارا می‌رود. مرت آلتین‌تاش روز ۱۶ ژوئیه در آنکارا بوده است. آنکارا کانون اصلی کودتای ۱۵ ژوئیه علیه رجب طیب اردوغان بود.

* مقامی که به مرت آلتین‌تاش مرخصی دو روزه داده و آن را امضا کرده، «قهرمان سزر» فرمانده پلیس دیاربکر بود. قهرمان سزر ‌پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه در ترکیه، در ارتباط با این کودتا زندانی شده بود.

* پس از ترور سفیر روسیه در آنکارا،‌ در باره مرخصی ممنوعه‌ای که فرمانده پلیس دیاربکر به او داده بود، تحقیق می‌شود.

* خانه‌ای که مرت آلتین‌تاش هنگام مرخصی دو روزه در آنکارا در آنجا اقامت کرده، متعلق به یکی از خبرنگاران روزنامه «تودی‌زامان» بود. این موضوع نیز توجه بازرسان تحقیق را به خود جلب کرده است، زیرا روزنامه «تودی‌زامان»،‌ رسانه‌ی اصلی و بسیار تاثیرگذار جنبش فتح‌الله گولن بود. این روزنامه اکنون تعطیل شده و تعدادی از روزنامه‌نگاران آن در بازداشت به‌سر می برند.

* برای بازرسان تحقیق در پرونده ترور سفیر روسیه روشن شده که مرت آلتین‌تاش از پیش برای علمیات ترور آماده شده بود. او در هتلی در نزدیکی مرکز هنرهای معاصر چانکایا برای خود اتاقی گرفته بود و منتظر اجرای ماموریت خود شده بود. از این‌رو بازرسان تحقیق احتمال می‌دهند که ترور سفیر روسیه سازمان یافته بوده و مرت آلتین‌تاش از نظر اطلاعاتی از سوی گروهی تامین شده است.

* موضوع دیگری که توجه بازرسان تحقیق پرونده ترور سفیر روسیه را به خود جلب کرده، وجود نام «مرت آلتین‌تاش»،‌ در پرونده تحقیقات جنایی دادستان استانبول است:‌ مرت آلتین‌تاش در سال ۲۰۱۲ هنگام شرکت در آزمون پذیرش در آکادمی پلیس، به دلیل داشتن کپی پرسش‌ها و احتمال تقلب، تحت‌نظر قرار گرفته بود.

یکی از اتهام‌هایی که در سال‌های اخیر علیه جنبش گولن در رسانه‌های ترکیه مطرح بود این است که این گروه در آزمون‌‌های دولتی مربوط به پذیرش نیرو در پلیس و ارتش و قوه قضاییه،‌ پرسش‌های امتحانات و پاسخ‌های آنها را از قبل در اختیار اعضای خود قرار می‌داد و آنها از این طریق، بدون مشکل و با نمرات بالا وارد این نهادها می‌شدند.

مرت آلتین‌تاش نیز احتمالا از این طریق وارد آکادمی پلیس شده و در سال ۲۰۱۴ فارغ‌التحصیل و سپس وارد خدمت در پلیس ترکیه شده است.

* در این میان پنج عضو خانواده مرت آلتین‌تاش نیز بازداشت شده است. «حمیدیه»، مادر و «اسرافیل آلتین‌تاش»، پدر و «سحر اوزراوغلو» خواهر و دو عضو دیگر خانواده مرت  برای تحقیق به پلیس جلب شده‌اند.

* مرت در آنکارا در خانه‌ای جمعی، با چند نفر دیگر زندگی می‌کرد. دیگر همه‌خانه‌ای‌های او نیز بازداشت شده‌اند. با وجود داشتن محل زندگی ثابت در آنکارا، مرت برای اجرای نقشه خود در هتلی نزدیک مرکز هنرهای معاصر کانچایا اتاقی اجاره کرده بود.

* مرت آلتین‌تاش هنگام ترور سفیر روسیه در مرخصی بوده و با استفاده از کارت شناسایی خود به عنوان پلیس، وارد نمایشگاه محل سخنرانی سفیر شده بود.

* شعارها و سخنان آلتین‌تاش پس از شلیک به سفیر روسیه:

او ابتدا شعری را به زبان عربی خواند که مسلمانان صدر اسلام در جنگ خندق زمزمه می‌کردند: «نحن الذین بایعوا محمداً علی الجهادِ ما حیینا ابداً» که ترجمه آن این است: «ما آنانیم که برای جهاد با حضرت محمد بیعت کردیم و بر آن تا ابد زنده‌ایم.»

سپس فریاد زد: «این هم انتقام حلب. به خاطر حلب، انتقام گرفته خواهد شد. الله اکبر. الله اکبر. حلب را فراموش نکنید. سوریه را از یاد نبرید. تا زمانی که برادران ما امن نیستند، شما لذت امنیت را نخواهید برد. همه‌ کسانی که سهمی در این ظلم دارند، تاوانش را یکی پس از دیگری پرداخت خواهند کرد.»