ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 19.12.2016, 18:02
سفیر روسیه در ترکیه ترور شد

اظهارات رجب طیب اردوغان درباره ترور سفیر روسیه در آنکارا

* حادثه حمله به سفیر روسیه در آنکارا را از ابتدای وقوع آن، هم من و هم وزرای ذیربط از جمله وزیر کشور از نزدیک دنبال می کنیم. من به نمایندگی از دولت و ملت کشورم تسلیت خود را به شخص رئیس جمهور روسیه و به مردم این کشور ابراز می کنم.

* این حمله را علاوه بر تهاجم به سفارت روسیه در کشورمان، حمله ای به ترکیه، دولت و ملت ترک تلقی می کنیم. این اقدامی به وضوح تحریک آمیز علیه روابط ترکیه و روسیه است. مطمئنم که این حقیقت را دوستان روس‌مان نیز می دانند.

* در پی حادثه مذکور با جناب ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تماس تلفنی برقرار کردیم و طی این گفتگو در این موضوع اشتراک نظر داشتیم که این حمله یک اقدام تحریک‌آمیز بوده و اختلاف نظری در این زمینه مطرح نیست.

* همان گونه که امشب با جناب پوتین به توافق رسیدیم، یک کمیسیون مشترک تحقیقات تشکیل خواهیم داد. در حال حاضر تمام تدابیر امنیتی برای سفارت و سرکنسولگری روسیه در کشور افزایش یافته است.

* در حال حاضر وزارت کشور در حال پیگیری نزدیک این حادثه است. لازم نیست بگوییم مظنون؛ این کاملا مشخص شده است که قاتل «مولود مرد آلتین‌تاش» فارغ التحصیل دبیرستان جمهوریت آناتولی سوکه و مدرسه عالی پلیس روشتو اونسال ازمیر بوده و از ۲ سال و نیم پیش به عنوان پلیس ضد شورش در آنکارا اشتغال داشته است. البته از همین لحظه مخالفانی که در پی آن هستند که از این قضیه به نفع خود سود ببرند را کاملا می‌شناسیم. آنها را نیز از نزدیک پیگیری خواهیم کرد. به ارائه توضیحات مربوط به آن هنگامی که زمانش برسد، ادامه خواهیم داد.

* روابط با روسیه هم برای ما و هم برای منطقه حائز اهمیت فراوان است. خطاب به افرادی که درصدد ایجاد اخلال در این رابطه هستند، می گویم که «این را بدانید که هرگز نخواهید توانست به اهداف خود برسید. بیهوده در انتظارید و خواهید بود. ما امشب نیز بار دیگر سازش خود را نشان دادیم و به طور مستمر این راه را ادامه خواهیم داد».


جزئیات ترور از زبان وزیر کشور ترکیه

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه درباره حمله مسلحانه به سفیر روسیه گفت:

* امروز ساعت حدود ساعن ۱۹ و ۵ دقیقه در جریان افتتاح نمایشگاه عکس «روسیه از کالینین‌گراد تا کامچاتکا از نگاه یک گردشگر» در مرکز هنرهای معاصر شهرداری چانکایا، آندری کارلوف، سفیر محترم روسیه هنگام سخنرانی هدف حمله مسلحانه قرار گرفت. او که به بیمارستان «گوون» آنکارا منتقل شده بود، در ساعت ۱۹ و ۵۳ دقیقه علی‌رغم آن که مشخص شده بود علائم حیاتی ندارد، عملیات احیا در مورد وی انجام شد اما آن نیز جواب نداد و  سفیر محترم جان باخت.

* این حمله کشور ما را در تاثر عمیق قرار داده و قلب ما را جریحه دار کرده است. بدین وسیله بار دیگر تسلیت خود را به روسیه، به عنوان کشور دوست و خانواده سفیر محترم ابراز می‌کنم.

* عامل حمله مولود مرد آلتین‌تاش، متولد ۲۴ ژوئن ۱۹۹۴ شهرستان سوکه استان آیدین بوده است. وی فارغ التحصیل دبیرستان جمهوریت آناتولی سوکه و مدرسه عالی پلیس روشتو اونسال ازمیر بوده و از ۲ سال و نیم پیش به عنوان پلیس ضد شورش در آنکارا اشتغال داشته است.

سازمان ملل و شورای امنیت ترور کارلوف را محکوم کردند

نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر اصلی این سازمان در نیویورک حادثه ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کردند.

آنها همچنین گفتند: «به خانواده سفیر روسیه تسلیت می گوییم. تروریسم بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت جهانی است.»

اعضای این شورا با تأکید بر مبارزه با تروریسم در چارچوب مقررات بین المللی، تصریح کردند:‌ «برای مصونیت نمایندگی‌های دیپلماتیک و دیپلمات‌ها تدابیر لازم باید اتخاذ شوند.»

بان کی مون نیز با انتشار بیانیه‌ای کشته‌شدن سفیر روسیه را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت و اظهار داشت:‌ «حمله به دیپلمات‌ها و غیرنظامیان قابل تسامح نخواهد بود.»


نخستین خبرها درباره ترور سفیر روسیه در آنکارا

آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا که در جریان مراسم افتتاحیه یک نمایشگاه عکس به ضرب گلوله مجروح شده بود بر اثر شدت جراحات درگذشت.

به گزارش منابع امنیتی ترکیه، عامل حمله مسلحانه به آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا طی عملیاتی در مرکز هنرهای معاصر شهرداری چانکایای این شهر کشته شد.

بر اساس گزارش ها، مهاجم پس از شلیک گلوله به سمت سفیر به طبقه دوم این مرکز گریخت و در پی وقوع درگیری با نیروهای ویژه که به مدت ۱۵ دقیقه ادامه داشت، کشته شده است.

سلیمان سویلو، وزیر کشورو فکری ایشیک، وزیر دفاع ملی ترکیه به محل حادثه رفته و در مورد این حمله در جریان قرار گرفته‌اند.

مقام‌های روس اسلامگرایان افراطی را مسئول این تیراندازی می‌دانند.

شبکه خبری سی‌.ان‌.ان گزارش داد، فردی که به سفیر روسیه شلیک کرده است، ظاهراً با کارت شناسایی پلیس وارد گالری هنری شده بود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تایید خبر درگذشت آقای کارلوف در پیامی تلویزیونی این تیراندازی را «اقدامی تروریستی» خواند.

تلاش ماموران امدادی برای نجات جان آقای کارلوف درمحل تیراندازی بی نتیجه ماند و او لحظاتی پس از تیراندازی درگذشت.

در این تیراندازی چندین نفر دیگر زخمی شده‌اند. مرد مسلح هنگام تیراندازی پس از سر دادن شعار «الله اکبر» به ترکی فریاد می‌کشید: «حلب را فراموش نکنید، سوریه را فراموش نکنید.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه دولت ترکیه به این کشور اطمینان خاطر داده که تحقیقات کاملی درباره این سوء قصد انجام خواهد داد.

ملیح گوکجک شهردار آنکارا این اقدام را تلاش برای تخریب روابط روسیه و ترکیه خوانده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که مقام‌های آمریکایی از قبل گزارش‌هایی مبنی بر حمله به سفیر روسیه دریافت کرده بودند.

او گفت: «ما این خشونت را محکوم می‌کنیم، فارغ از اینکه چه کسی مسئول حمله بوده است.»

این سوء قصد یک روز پس از اعتراض به حملات هوایی روسیه به مواضع شورشیان در حلب سوریه صورت گرفته است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که تیرانداز کت و شلوار و کراوات بر تن داشته و به عنوان محافظ در نمایشگاه حضور داشته و با یک سلاح کمری به سوی سفیر روسیه شلیک کرده است.

یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی ترک گفته است که هنگامی که آقای کارلوف در حال سخنرانی بود، مرد مسلحی از پشت به او تیراندازی کرد و از حاضران خواست که محل را ترک کنند. به گفته این شاهد عینی مرد مسلح دوباره بالای سر سفیر روسیه می‌رود و چند تیر دیگر به او شلیک می‌کند.

ضارب ۲۲ ساله مولود مرت آلتین‌تاش نام داشت و گفته می‌شود در دانشکده پلیس تحصیل کرده بوده است. عکس‌های جسد او که پس از سوء قصد هدف گلوله قرار گرفت در رسانه‌ها منتشر شده است.

آقای کارلوف در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «روسیه از نگاه ترک‌ها» در آنکارا سخنرانی می‌کرد.

آندری کارلوف که بود؟

بر اساس گزارش سایت سفارت روسیه در ترکیه، آقای کارلوف، از ژوئیه ۲۰۱۳ سفیر این کشور در آنکارا بوده است.

آندری کارلوف ۶۲ سال داشت و در مسکو متولد شده بود.

او در سال ۱۹۷۶ میلادی در رشته روابط بین‌الملل از انستیتوی دولتی مسکو فارغ‌التحصیل شد و همزمان در همان سال کار خود را در امور دیپلماتیک شروع کرد.

آقای کارلوف در وزارت خارجه اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه کنونی صاحب مشاغل مختلفی بود و ماموریت‌هایی هم در خارج از روسیه داشت.

او دو دوره در سال‌های ۱۹۷۹-۱۹۸۴ . ۱۹۸۶-۱۹۹۱ سفیر اتحاد جماهیر شوروی در کره شمالی بود.

او طی سالهای ۱۹۹۲-۱۹۹۷ هم سفیر روسیه در کره جنوبی بود.