ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 16.12.2016, 11:43
عملیات خروج غیرنظامیان از شرق حلب متوقف شد

حکومت سوریه تخلیه حلب و عملیات انتقال غیرنظامیان از شرق این شهر را متوقف کرده است. هم‌چنین گروه‌های طرفدار رژیم اسد کاروان خودروهای حامل غیرنظامیان را متوقف کردند و حدود ۸۰۰ نفر از آنها را گروگان گرفتند.

بر اساس خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری آلمان، هم رژیم اسد و هم نیروهای مخالف دولت، طرف مقابل را مسئول قطع عملیات انتقال غیرنظامیان معرفی کرده‌اند. دولت سوریه مدعی است که تیراندازی توسط نیروهای مخالف به اتوبوس‌ها و خودروهای حامل غیرنظامیان علت توقف این عملیات بوده است. این در حالی است که نیروهای مخالف دولت مدعی شده‌اند ابتدا این نیروهای طرفدار اسد بوده‌اند که اقدام به تیراندازی کرده‌اند.

سوریه می‌گوید شورشیان به تعهدات خود در توافق انتقال غیرنظامیان پایبند نبوده‌اند. مقام‌های سوریه گفته‌اند که شورشیان مانع انتقال شهروندان دو شهر شیعه‌نشین حامی بشار اسد شده‌اند.

بیش از شش هزار نفر روز پنج شنبه گذشته با اتوبوس از شرق حلب خارج شدند. به گفته سازمان ملل متحد هنوز دست‌کم ۵۰ هزار نفر دیگر در شهر محاصره شده‌اند.

دلایل مختلفی برای توقف انتقال غیرنظامیان شرق حلب مطرح شده است. از جمله آن‌که تلویزیون دولتی سوریه می‌گوید شورشیان هنگام خروج از بخش‌های محاصره شده حلب، با خود اسیر برده‌اند.

بعضی منابع نظامی هم خبر داده‌اند که عده‌ای مسیر انتقال غیرنظامیان را بسته‌اند و گفته‌اند تا غیرنظامیان از دو منطقه شیعه‌نشین فوعه و کفریا خارج نشوند، عملیات انتقال غیرنظامیان متوقف خواهد ماند. فوعه و کفریا در ادلب تحت کنترل مخالفان بشار اسد است.

الیزابت هاف، نماینده سازمان بهداشت جهانی در غرب حلب، می‌گوید که بدون هیچ توضیحی به رانندگان وسایل نقلیه گفته شده است که شرق حلب را ترک کنند.

او در یک مصاحبه مطبوعاتی که در غرب حلب برگزار شد به خبرنگاران گفت که تصور می‌کند روسیه مانع این کار شده باشد چون نیروهای این کشور بر منطقه نظارت دارند.

به گفته خانم هاف، هفت صبح امروز به وقت محلی، ۱۹۴ بیمار به هشت بیمارستان بسیار شلوغ منطقه تحت کنترل بشار اسد در غرب حلب و همین طور بیمارستان‌های ادلب و ترکیه برده شدند. زخمی‌های جنگ از آسیب سر و چشم رنج می‌برند و بیماران دیگر مانند مبتلایان دیابت هم بین آنان هستند. بیمارانی که روند درمانی آنان در جنگ داخلی حلب متوقف شده است.

هشدار جان کری نسبت به تبدیل حلب به «سربرنیتسای دیگر»

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا نسبت به تکرار حوادثی چون قتل عام سربرنیتسای بوسنی و هرزگوین در سال ۱۹۹۵ در حلب سوریه، هشدار داد و گفت: حملات وحشیانه رژیم اسد با پشتیبانی روسیه و ایران در این شهر غیر قابل قبول است.

وی که در نشستی مطبوعاتی در واشنگتن سخن می‌گفت، افزود: هدف قرار دادن هزاران غیر نظامی که تحت محاصره قرار گرفته‌اند، به هیچ وجه مشروع نیست.

کری با اشاره به نقش رهبری ترکیه در خروج غیر نظامیان از حلب، تصریح کرد: باید آتش بس در این شهر ادامه یابد و در سراسر سوریه هم برقرار شود.

گفتنی است حدود ۸ هزار غیرنظامی جوان بوسنیایی پس از اشغال سربرنیتسا توسط صرب‌ها در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۵، در مناطق جنگلی، کارگاه‌ها و انبارها به قتل رسیدند.

بی بی سی،‌ آناتولی،‌ دویچه وله