ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 16.12.2016, 9:03
پوتین مسئول هک‌کردن ایمیل‌های دموکرات‌ها اعلام شد

شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گزارش داده است که پوتین شخصاً دستور هک کردن ایمیل‌های حزب دموکرات و ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری را داده و بعد از آن نیز شیوه انتشار و استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده را هدایت ‌کرده است.

«ان‌بی‌سی» به نقل از دو مقام ارشد اطلاعاتی گزارش داد که پوتین این کار را برای انتقام‌گیری از هیلاری کلینتون انجام داده زیرا خانم کلینتون در سال ۲۰۱۱ هنگامی که وزیر خارجه بود، مشروعیت انتخابات روسیه را زیر سئوال برده بود.

بنابر گزارش «ان‌بی‌سی»، این اطهارنظر هیلاری کلینتون، پوتین را خشمگین کرد و گفت وزیرخارجه امریکا علنا مردم روسیه را به تظاهرات خیابانی دعوت می‌کند. این گزارش می‌گوید هدف پوتین این بود که سیاست آمریکا را آمیخته به فساد نشان دهد و بین واشنگتن و هم‌پیمانان کلیدی‌اش تفرقه بیاندازد.

بن رودز، مشاور اوباما به شبکه ان‌بی‌سی گفت «هیچ مورد از چنین اقدامی در درون حکومت روسیه نمی‌توانست بدون اطلاع پوتین صورت گرفته باشد. پوتین در نهایت مسئول اعمال حکومت روسیه است.»

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز درباره نفش روسیه در حملات سایبری علیه آمریکا گفته است: «ترامپ قطعا می‌دانست که روسیه در حملات سایبری مخرب دست داشته و آن‌ها به کارزار او کمک کرده و به کارزار کلینتون ضربه زده‌اند. شما همه به یاد دارید که نامزد حزب جمهوری‌خواه روسیه را تشویق کرده بود دست به هک کردن رقیبش بزند، چرا که باور داشت این موضوع به کارزارش کمک می‌کند.

اشاره جاش ارنست به سخنان تابستان گذشته ترامپ بود که گفته بود «روسیه اگر صدای مرا می‌شنوی، ایمیل‌های گم‌شده هیلاری کلینتون را پیدا کن». ترامپ بعدها اعلام کرد این اظهارات او «شوخی» بوده‌ و او هیچ آشنایی نزدیکی با رئیس‌جمهوری روسیه ندارد.

ان‌بی‌سی هم‌چنین در گزارش خود نوشت که مقام‌های دولت اوباما از پیش در جریان چنین عملیاتی بوده‌اند ولی آن‌قدر از پیروزی هیلاری کلینتون خاطرجمع بوده‌اند که گفته‌اند دلیلی برای اقدام قاطع قبل از انتخابات نیست.

طبق این گزارش، دولت باراک اوباما نتیجه گرفته بود چون خانم کلینتون در مسیر پیروزی است، ارزش ندارد آمریکا در این باره خود را در معرض احتمال یک جنگ سایبری با روسیه قرار دهد.

واکنش ترامپ

دونالد ترامپ گزارش‌ها درباره دخالت پوتین در هک ایمیل‌های کلینتون را «خنده‌دار» توصیف کرده و در واکنش به سخنگوی کاخ سفید که گفته بود، وی از حملات سایبری روسیه اطلاع داشته او را «فردی نادان» دانست.

ترامپ در جریان سخنرانی خود در «هرشی» ایالت پنسیلوانیا، به سخنگوی کاخ سفید حمله کرد و گفت: «این آدم نادان، جاش ارنست، من نمی‌دانم او اصلا با رئیس‌جمهوری اوباما حرف می‌زند. او شاید از جای دیگری دستور می‌گیرد.»

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین در حساب کاربری خود در توئیتر نیز گفته است «اگر روسیه یا هر کس دیگری، هک کرده‌است، چرا کاخ سفید این‌همه منتظر مانده تا دست به اقدام بزند؟ چرا تنها الان که کلینتون شکست خورده، اعتراض می‌کنند.»

واکنش اوباما

هم‌زمان باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا نیز گفت، ایالات‌متحده نسبت به حملات سایبری روسیه که بر اساس اعلام سازمان‌های اطلاعاتی واشنگتن بخشی از تلاش برای نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ امریکا بوده‎اند، واکنش عملی نشان خواهد داد.

باراک اوباما این اظهارات را در مصاحبه با رادیوی ملی ان‌پی‎آر مطرح کرد و گفت: «من فکر می‎کنم هیچ شکی نیست که وقتی یک دولت خارجی تلاش می‎کند بر یکپارچگی انتخابات ما اثر بگذارد. ما می‌بایست واکنش عملی نشان دهیم و این کار را خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهور امریکا تصریح کرد: «این اقدامات در زمان و مکانی که خودمان انتخاب خواهیم کرد، صورت خواهند گرفت. برخی از این اقدامات ممکن است آشکار باشد و به اطلاع عموم برسد و برخی دیگر اعلان عمومی نخواهد شد.»

در ماه اکتبر ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا روسیه را متهم کرد که در پشت سر حملات سایبری به شهروندان و نهادهای سیاسی آمریکا قرار دارد تا از این طریق نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۸ نوامبر را تحت‌تاثیر قرار دهد.

ای‌میل‌هایی که از این طریق در سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر شدند به زیان هیلاری کلینتون تمام شد و  بارها او را ناگزیر ساخت که به افکار عمومی توضیح دهد.

یک سری از این ای‌میل‌ها از جانبداری کمیته ملی حزب دموکرات از هیلاری کلینتون در جریان رقابت او با برنی سندرز برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پرده برمی‌داشت. این افشاگری‌ها به کناره‌گیری “دبی واسرمن شولتز”، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا، از سمت خود منجر شد.

یک سری دیگر از ای‌میل‌های منتشرشده در ویکی‌لیکس، به سخنرانی‌های او برای شرکت‌های مالی فعال در وال‌استریت پس از ترک وزارت امور خارجه مربوط می‌شد. گفته می‌شود که هیلاری کلینتون برای هر کدام از این سخنرانی‌ها صدها هزار دلار پول دریافت کرده بود.

منابع گزارش: دویچه وله،‌ بی‌بی‌سی، رویترز