ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.12.2016, 12:31
«روسیه، ایران و نظام اسد مسئول فجایع حلب هستند»

جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع حلب شامگاه سه شنبه ۱۳ دسامبر برگزار شد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در این جلسه اظهار داشت، سازمان ملل گزارش‌های وحشتناکی از رنج غیرنظامیان در حلب دریافت کرده و همه باید هر چه در توان دارند برای توقف کشتار موجود در آنجا به کار بگیرند. در روزها و ساعات اخیر تنها شاهد تلاش گسترده دولت سوریه و هم‌پیمانانش درباره پایان دادن به رنج داخلی در این کشور بودیم اما از طریق پیروزی نظامی گسترده.

بان کی مون از مقامات دولت سوریه و هم‌پیمانانش خواست به قوانین بین‌المللی که در جهت حمایت از غیرنظامیان است متعهد بوده و به بقیه کسانی که در حلب هستند اجازه خروج بدهد و کمک‌های امدادی را در بین آنها توزیع کند.

او گفت: آنچه که در حلب رخ می‌دهد مساله‌ای غیرقابل قبول است.

بان کی مون در عین حال اذعان کرد که شورای امنیت در حل مساله سوریه شکست خورده و افزود: همگی ما شکست خوردیم و ملت سوریه را تنها گذاشتیم. شورای امنیت به مسئولیت خود در حفظ صلح عمل نکرد.

وی از رژیم‌های اسد، روسیه و ایران خواست به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

بان کی مون گفت که آمار دقیقی از تعداد کسانی که در مناطق تحت کنترل مخالفان تحت محاصره هستند وجود ندارد و خبرهایی از اعدام زنان و کودکان به دست سازمان ملل رسیده است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: «اطلاعاتی درباره بازداشت تعداد زیادی از جوانان در شرق حلب دارد و باید تضمین کنیم که افراد بازداشت شده براساس قوانین بین‌المللی با آنها برخورد خواهد شد و ما آماده اجرا و نظارت آتش‌بس در حلب هستیم.»

سخنان نماینده بریتانیا

متئو ریکرافت، سفیر انگلیس در سازمان ملل آنچه که در حلب رخ می‌دهد را «روز تاریک» خواند و از روسیه و ایران خواست به قواعد جنگ احترام بگذارند.

وی گفت: روسیه با استفاده از حق وتو هر بار تلاش سازمان ملل را ناکام گذاشت و باید به منشور سازمان ملل  احترام بگذارد.

ریکرافت گفت: سقوط حلب به منزله پیروزی در حلب نیست. باید سوریه یکپارچه بماند نباید به این شیوه نابود شود و شورای امنیت نمی‌تواند چشم خود را به روی این نزاع وحشتناک قرن ببندد.

سخنان نماینده آمریکا

سامانتا پاور، سفیر دایم آمریکا در سازمان ملل در این نشست با یادآوری وضعیت وخیم انسانی در شهر حلب، حکومت بشار اسد و رژیم‌های روسیه و ایران را به ارتکاب جنایت جنگی علیه غیر نظامیان ساکن در این شهر متهم کرد.

او با اشاره به اینکه وضعیت حلب بسیار شبیه به تراژدی‌های انسانی دهه های اخیر از جمله کشتار سربرنیتسا، روآندا و حلبچه شده است؛ تاکید کرد یاد و خاطره این کشتار برای دهه‌ها در اذهان جهانی باقی خواهد ماند.

خانم پاور گفت: «رژیم بشار اسد، روسیه، ایران و شبه نظامیان وابسته به آنها مسوولان چیزی هستند که سازمان ملل متحد آن را «فروپاشی کامل انسانیت» نامید. بنا بر گزارشها نیروهای حامی اسد تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ شهروند غیر نظامی، از جمله ۱۱ زن و ۱۳ کودک، را کشته است.»

نماینده آمریکا در ادامه خطاب به رژیم‌های روسیه، ایران و اسد گفت: «واقعا آیا شما از آنچه در حلب می‌کنید شرم نمی‌کنید؟» «روسیه و ایران – سه کشور عضو [سازمان ملل متحد] که حامی تصرف و کشتار در حلب هستند – مسوولیت این جنایات بر عهده شماست.»

پاور گفت: «وقتی غیرنظامیان موفق می‌شوند از دشواری‌ها و از خطوط مقدم عبور کنند، آژانس‌های اطلاعاتی سوریه افراد را کنار می‌کشند و آن‌ها را در خطوط مقدم وادار به خدمت نظامی می‌کنند و یا احتمالا آن‌ها را به‌‌ همان زندان‌هایی می‌فرستند که ما می‌دانیم رژیم اسد در آن (زندان‌ها) اقدام به شکنجه و اعدام بازداشتی‌ها می‌کند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: «با توجه به این گزارش‌ها، ما به دیگران و به خصوص دبیرکل سازمان ملل و یکی از آخرین درخواست‌های او ملحق می‌شویم و بر درخواست خود از رژیم (اسد) و روسیه دوباره تاکید می‌کنیم که تهاجم خود به غیرنظامیان را متوقف کنند.»

پاور در ادامه گفت: ما از روسیه و اسد می‌خواهیم که اجازه ورود ناظران بی‌طرف بین‌المللی به شهر (حلب) را بدهند تا بر تخلیه امن مردمی که می‌خواهند این شهر را ترک کنند، نظارت داشته باشند، این مردم می‌ترسند که اگر تلاش کنند (شهر را تخلیه کنند) در خیابان هدف گلوله قرار خواهند گرفت.

نماینده آمریکا افزود: «ظاهرا رژیم اسد و روسیه، مصمم هستند تا وجب به وجب باقیمانده از حلب را به زور تصرف کنند و برایشان فرقی نمی‌کند که چه تعداد از اجساد افراد بی‌گناه روی هم انباشته می‌شود؟ ما همچنان اصرار داریم که به درخواست سازمان ملل متحد مبنی بر فراهم شدن دسترسی، تخلیه ایمن و منظم افراد پاسخ دهیم چون ما تمایل نداریم بپذیریم که مردان و زنان بیگنانه سلاخی شوند آن هم فقط به این علت ساده که در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که مناقشه در آن وجود دارد.»

نماینده آمریکا در ادامه سخنان خود حطاب به روسیه،‌ایران و رژیم اسد گفت: «شما با رد تلاشهای کمیته بین المللی صلیب سرخ برای تخلیه [حلب] به آن شبه نظامیانی که غیر نظامیان را کشتار جمعی می‌کنند، مجوز دادید. انکار یا مخدوش کردن واقعیتها – چنان که امروز خواهید کرد – بالا را پایین جلوه دادن، سیاه را سفید خواندن، شما را تبرئه نخواهد کرد. روزی که بررسی ای کامل از توحش این حمله به حلب صورت گیرد – و آن روز خواهد آمد، زودتر از آنچه می پندارید – شما قادر نخواهید بود که بگویید نمی‌دانستید چه اتفاقی در حال رخ دادن بود. شما قادر نخواهید بود که بگویید شما درگیر آن نبودید. همه ما می‌دانیم چه اتفاقی در حال روی دادن هست. و همه ما می‌دانیم که شما درگیرید.»

فعالان میدانی و منابع آگاه گزارش داده‌اند که نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان شامگاه دوشنبه، دستکم ۲۰۰ تن را در چهار محله شرق حلب اعدام کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، بنا بر این گزارش ها، کادر پزشکی بیمارستان الحیات در محله کلاسه حلب، از جمله اعدام شدگان هستند. این افراد با شلیک گلوله اعدام شدند.

همچنین شبه نظامیان متحد نظام بشار اسد، ۹ کودک و ۴ زن را در محله الفردوس زنده سوزاندند. فعالان می‌گویند بیشتر اعدام‌ها توسط شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان صورت گرفته است.


شمار قربانیان غیرنظامی یک ماه اخیر حلب به ۱۱۳۸ نفر رسید

نجیب انصاری، مدیر دفاع مدنی حلب در گفتگو با خبرنگار آناتولی در منطقه گفت: «در دو روز قبل از آتش بس، ۶۷ غیرنظامی دیگر در حملات رژیم اسد  کشته شدند. خیابان ها مملو از اجساد این انسان‌هاست. شمار زیادی از انها در زیر آوار قرار دارد که ما نمی توانیم بيرون آوریم”.

بدين ترتيب شمار کشته شدگان غیر نظامی از ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ به این سو از ۱۰۷۱ نفر به ۱۱۳۸ تن افزایش یافت.

ابراهیم ابولیث، سخنگوى این نهاد نیز در مورد وضعیت انسانی اخیر در این منطقه اظهار داشت: «هزاران نفر در اثر بمباران از مناطق تحت کنترل مخالفان به مناطق کم وسعتی که این مخالفان تسلط بر آن داشتند مهاجرت کردند. خانواده‌های داراى فرزند چیزی برای خوردن ندارند. با توجه به سرما در این منطقه این افراد فاقد سوخت یا لوازم دیگری برای گرم کردن خود هستند.»

او افزود: «غیرنظامیانی که از درگیری ها فرار کرده بودند در محل تجمع خود کشته شدند. کودکان در کوچه ها به حال پدرانشان اشک می ریزند. زنان و مردان همه در کوچه ها آواره و درمانده شده اند. مردها از وضعیتی که در آن قرار گرفته اند به شدت ناراحت اند. خانواده ها کودکان خود را از دست داده‌اند.»

گفتنی است صدها هزار غیرنظامی در شرق حلب از تاریخ ۴ سپتامبر در محاصره نیروهای رژیم و شبه نظامیان وابسته به ایران قرار گرفته بودند. در حملات هوایی این نیروها به منطقه مذکور تمامی مراکز درمانی، مدارس و نانوایی ها تخریب شدند.

نیروهای رژیم اسد پس از برقراری آتش بس در حلب به میانجیگری ترکیه، ساعت ۱۹ دیشب حملات خود را متوقف کرده بودند.

براساس این توافق، در مرحله نخست اولویت با انتقال غیرنظامیانی که در منطقه در مضیقه به سر می برند به غرب حلب بوده و در مرحله دوم نیز گروه های مسلح مخالف رژیم که در مرکز شهر هستند، در شرایط امن تخلیه خواهند شد.


اجرای توافق خروج مردم از شرق حلب به تعویق افتاد

عملیات خارج کردن جنگجویان اپوزیسیون و غیرنظامیان از مناطق تحت کنترل مخالفان در حلب که قرار بود بر پایه توافقی میان روسیه و ترکیه از صبح چهارشنبه آغاز شود، به تعویق افتاد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران، شرط های جدیدی برای اجرایی شدن این توافق وضع کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع اپوزیسیون و سازمان ملل متحد گفتند که ایران، بزرگترین هم‌پیمان منطقه‌ای نظام بشار اسد، خواهان آن است تا هم زمان با خروج مردم از مناطق محاصره شده شرق حلب، زخمی‌ها از دو روستای الفوعه و کفریا بیرون آورده شوند. این دو روستا در محاصره مخالفان حکومت سوریه قرار دارد.

مخالفان می‌گویند که این شرط ایران، تنها بهانه‌ای برای به تعویق انداختن خروج مخالفان مسلح و غیرنظامیان از حلب است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم اعلام کرد که عملیات خارج کردن مردم از شهر حلب به دلایل نا معلومی به تعویق افتاده است.

توافق آتش‌بسی که با میانجی‌گری روسیه، بزرگترین متحد نظام اسد و ترکیه، هم پیمان مخالفان، حاصل شد، در پی پایان دادن به سال‌ها جنگ در حلب بود. این توافق بزرگترین پیروزی برای نظام بشار اسد در جنگی به شمار می‌آید که از حدود ۵ سال پیش در جریان است.

برای سال‌ها، بخش شرقی حلب در کنترل مخالفان بود. اما در هفته های اخیر نظام اسد و متحدانش متشکل از سپاه پاسداران ایران، حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعه عراقی، افغان و پاکستانی، حمله‌ای بزرگ برای خارج کردن مخالفان از این شهر آغاز کرده بودند. در این حمله، صدها تن از غیرنظامیان کشته شدند.

با وجود توافق آتش بس که شامگاه سه شنبه حاصل شد، حملات هوایی، توپخانه ای و شلیک آتش، صبح چهارشنبه از سر گرفته شد. تلویزیون دولتی سوریه هم مخالفان را به حملات توپخانه ای به محله بستان القصر متهم کرد که نیروهای دولتی سوریه اخیرا آن را به کنترل خود در آورده بودند. به گزارش تلویزیون سوریه، در بمباران بستان القصر، دستکم 6 تن کشته شدند. این در حالی است که مخالفان، نیروهای دولتی ترکیه را به انجام حمله به منظور به بن بست کشاندن توافق، متهم می کنند.