ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.12.2016, 20:25
مراسم روز جهانی حقوق بشر در بند زنان زندان اوین

هم‌زمان با روز جهانی حقوق بشر، مراسمی در بزرگداشت این روز در بند زنان زندان اوین برگزار شد.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی به‌عنوان گرداننده این مراسم، ابتدا روز جهانی حقوق بشر را به تمام تلاشگران حقوق بشر و هم بندی‌هایش تبریک گفت و در ادامه از محصوران (مهدی کروبی، میر حسین موسوی و زهرا رهنورد)، زندانیان در اعتصاب غذا و سایر زندانیان یاد کرد.

فهیمه اعرفی در این مراسم، با تشریح وضعیت محمد علی طاهری، بنیان‌گذار عرفان حلقه، به نقض حقوق مستمر او در طول ۶ سال گذشته اعتراض کرد.

مهوش شهریاری نیز با اشاره به نقش نویسندگان در اشاعه حقوق بشر در جهان، یادآور شد که این مسئله در بین نویسندگان ایران به شکل جدی پیگیری نشده است.

در ادامه، آتنا دائمی با اشاره به تاریخچه حقوق بشر، راه تضمین آن را پیگیری هر فرد دانست.

مریم اکبری منفرد نیز با اشاره به زندگینامه کاظم رجوی، او را بنیانگذار جریان حقوق بشر در ایران نامید.

در ادامه این مراسم، فاطمه مثنی و ستوده فاضلی با اشاره به سیر پرونده‌های خود، رفتار صورت‌گرفته با خود را نقض حقوق بشر دانستند.

همچنین فریبا کمال آبادی با بیان تلاش‌های حقوقدانان در تنظیم منشور حقوق بشر، به مسئله اخلاق به‌عنوان امر تضمینی در حقوق بشر اشاره کرد.

مریم نقاش زرگران نیز نقض حقوق زنان از طریق اجرای قوانین ضد زن را از جمله عوامل نقض حقوق بشر دانست و سپس ریحانه طباطبایی با اشاره به وضعیت جسمی و پرونده محصوران (کروبی، موسوی و رهنورد)، مسئله حصر را به‌لحاظ قانونی و اخلاقی نقض فاحش حقوق بشر دانست.

گلرخ ایرایی، یکی دیگر از زندانیان بود که ضمن توضیح وضعیت خود و همسرش که او نیز دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذراند، تضمین حقوق بشر را از طریق آگاهی هر فرد از حق و حقوق خود دانست.

زندانیان بند زنان زندان اوین در پایان مراسم روز جهانی حقوق بشر، سرود یار دبستانی را خواندند.