ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 10.12.2016, 22:42
«خوب است که جهان از آمریکای ترامپ می‌ترسد»

یادداشتی از مارک مویر در نیویورک تایمز
صدای آمریکا

بعضی رسانه‌ها مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با رییس جمهوری تایوان را دربردارنده خطر یک جنگ سرد بین آمریکا و چین با پیامدهای فاجعه‌بار اقتصادی و امنیتی توصیف کردند.

وحشت موجود تاییدی است بر گفتمان غالب در رسانه‌ها در ماه‌های اخیر مبنی بر ترس رهبران جهان از دونالد ترامپ.

ترامپ با شعار «نخست آمریکا» وعده توسعه ارتش ایالات متحده و سخنان آتشین‌اش ترسی واقعی را موجب شده است. دولت ترامپ می‌تواند از این ترس به نفع آمریکا بهره ببرد.

در هشت سال گذشته باراک اوباما نشان داد که وقتی بزرگترین قدرت جهان از ایجاد ترس پرهیز می‌کند، می‌کوشد با دشمنان از در مصالحه در بیاید، همپیمانان را در تمام تصمیم گیری‌ها دخالت می‌دهد، و از تعهد نظامی آمریکا می‌کاهد چه اتفاقی می‌افتد.

طبیعتا اوباما در پایتخت‌های اروپایی مورد تشویق قرار می‌گیرد و جایزه صلح نوبل دریافت می‌کند اما در ژئوپولتیک جهان واقعی نتایج فاجعه بار است.

زیر پا گذاشتن خط قرمز در سوریه باعث شد روسیه و چین نهایت بهره را ببرند. وعده اوباما به پایان جنگ در عراق و افغانستان متحدان آمریکا در بغداد و کابل را تضعیف و ایران و پاکستان را جسورتر کرد.

لیندن جانسون، رییس جمهوری پیشین آمریکا، کوشید برای پرهیز از یک جنگ بزرگ در ویتنام نسبت به ویتنام شمالی خویشتنداری نشان دهد واکنش‌هانوی اعزام نیرو به ویتنام جنوبی بود. ریچارد نیکسون بر مبنای «تئوری مرد دیوانه» ترس از آمریکا را در جهان احیاء کرد.

در دوره جیمی کارتر از بین رفتن این ترس از آمریکا باعث سقوط کشورها در دامان کمونیسم و اشغال سفارت آمریکا در تهران به دست افراطیون ضد آمریکایی شد. موضع ملی گرایانه رونالد ریگان در سیاست خارجی زانو زدن اتحاد جماهیر شوروی در مقابل ایالات متحده را در پی داشت.

به نظر می‌رسد دولت بعدی آمریکا آماده است که ایالات متحده به آن دوره خود بازگردد. آمریکایی‌ها و متحدان آمریکا باید آسوده خاطر باشند. دشمنان آمریکا حق دارند بترسند.