ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.12.2016, 22:19
عذرخواهی رئیس‌جمهور کره از مردم پس از برکناری

«پارک گون هه» رئیس جمهوری برکنار شده کره جنوبی که صبح روز جمعه، پارلمان به استیضاح او رای مثبت داد، از مردم کشورش برای آشفتگی اوضاع سیاسی و اجتماعی کشورش به سبب روند برکناری اش در پارلمان عذر خواهی کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه نوشت: خانم پارک امروز جمعه در نطقی تلویزیونی پس از استیضاح در پارلمان کشورش، علاوه بر عذرخواهی، از مردم کشورش خواست هوشیاری ملی خود را در برابر اقدامات تخریبی احتمالی کره شمالی در شرایط بوجود آمده حفظ کنند.

وی ضمن دعوت جداگانه از دولت برای حفظ هوشیاری خود در زمینه شرایط اقتصادی و امنیت ملی جامعه گفت: ‘من از آحاد جامعه به سبب آشفتگی سیاسی بوجود آمده ناشی از بی مبالاتی های خودم معذرت می خواهم، چرا که کشور امروز بیش از همیشه با مشکلات اقتصادی و دفاعی-امنیتی مواجه است.’

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که دفتر ‘هوانگ کیو آن’ نخست وزیر کره جنوبی که بطور موقت جانشین خانم پارک شده است، اعلام کرد که قصد دارد ساعت ۲۰ شب جمعه به وقت محلی یک سخنرانی سراسری خطاب به مردم انجام دهد.

اگرچه در این بیانیه به جزئیات بیشتری اشاره نشده است اما رسانه‌های کره جنوبی گزارش دادند هدف از سخنرانی وی کاهش نگرانی‌های مردم درباره امور دولت و کشور بعد از استیضاح اخیر پارک گئون های در پارلمان است.

در عین حال، «هان مین کو» وزیر دفاع کره جنوبی نیز امروز دستور آماده باش ارتش این کشور به منظور رویارویی با هر گونه اقدام تحریک آمیز کره شمالی را صادر کرده است.

وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد این دستور بعد از تماس هوانگ کیو آن با شخص وزیر دفاع و توصیه وی مبنی بر ضرورت آماده بودن ارتش کره جنوبی برای مقابله با اقدامات احتمالی کره شمالی صورت گرفته است.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده فعلا هیچ فعالیت مشکوکی از جانب کره شمالی در پی استیضاح پارک گئون های مشاهده نکرده است. همچنین دفتر پارک گئون های نیز اعلام کرده است که وی قصد دارد بعد از استیضاحش با اعضای کابینه خود دیدار کند.

استیضاح رئیس جمهور کره جنوبی

پس از هفته‌ها اعتراض خیابانی در کره جنوبی علیه “پارک گون هه”، رئیس جمهور این کشور، پارلمان ۳۰۰ نفره کره جنوبی پیش از ظهر روز جمعه (۹ دسامبر / ۱۹ آذر) به استیضاح رئیس جمهور رای داد.

مخالفان «پارک گون هه» در پارلمان به دو سوم آرای لازم برای برکناری او دست یافتند. شماری از اعضای حزب خود خانم پارک نیز به استیضاح او رای دادند.
رای پارلمان به دادگاه قانون اساسی خواهد رفت و در صورت تایید، استیضاح و برکناری پارک عملی خواهد شد. اما این روند دست‌کم تا شش ماه  طول خواهد کشید. در این دوره نخست‌‌وزیر اداره امور را بر عهده خواهد داشت. در صورت برکناری رئیس جمهور، انتخابات جدید در سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور کره جنوبی چندین هفته است با اتهام «سوء استفاده از مقام خود و نقض قانون اساسی»  زیر فشار قرار دارد. در شش هفته گذشته سئول، پایتخت کره حنوبی، در روزهای شنبه شاهد تظاهرات گسترده معترضان علیه رئیس جمهور بود که خواهان کناره‌گیری او بودند.

موج اصلی اعتراض‌ها متوجه «چوی سون سیل»، دوست رئیس جمهور است. او متهم است که با سوء استفاده از نزدیکی به رئیس جمهور از کمک‌های کلان به سود شخصی بهره‌برداری کرده است. خانم چوی هم‌اکنون در بازداشت است.