ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 01.12.2016, 22:48
سنای آمریکا تحریم‌های ایران را ۱۰ سال تمدید کرد

مجلس سنای آمریکا با اکثریت قاطع قانون تحریم‌های ایران را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد. ۹۹ سناتور به تمدید تحریم‌ها رای مثبت دادند و این طرح هیچ مخالفی نداشت.

به گزارش بی بی سی، قانون تحریم‌های ایران در سال ۱۹۹۶ میلادی تصویب شد و مطابق آن سرمایه‌گذاری بالا‌تر از ۲۰ میلیون دلار به ویژه در صنایع نفت و گاز ایران را منع می‌کند.

این قانون در سال ۲۰۰۶ به مدت ۱۰ سال تمدید شد و با رای روز پنجشنبه سنا، در واقع کنگره به تمدید آن تا سال ۲۰۲۶ میلادی رای داده است.

مجلس نمایندگان دو هفته پیش قانون تحریم‌های ایران را با ۴۱۹ رای موافق در برابر یک رای مخالف تصویب کرده بود.

مصوبه کنگره حالا باید برای اجرایی شدن باید به امضای باراک اوباما برسد.

کاخ سفید هنوز رسما تایید نکرده است که رئیس جمهوری آمریکا مصوبه را امضا خواهد کرد. با این حال، با توجه به رای قاطع کنگره، احتمال وتوی این مصوبه توسط باراک اوباما بعید به نظر می‌رسد چرا که کنگره با رای مجدد خود وتوی احتمالی را باطل اعلام خواهد کرد.

یک مقام کاخ سفید که نامش فاش نشده به خبرگزاری رویترز گفته است: «هرچند ما فکر نمی‌کنیم که تمدید قانون تحریم‌های ایران ضرورتی داشته باشد، معتقد نیستیم که تمدید دقیق آن توافق هسته‌ای را نقض خواهد کرد.»

این در حالیست که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، پیشتر هشدار داده بود که اگر آمریکا تمدید تحریم‌ها را اجرایی کند، «قطعا نقض برجام است و بدانند قطعا جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم گفته است که اگر آمریکا قانون تمدید ۱۰ ساله تحریم‌ها را اجرا کند، ایران واکنشی نشان خواهد داد که فعلا نمی‌تواند آن را «علنی» اعلام کند.

توافق هسته‌ای (برجام) به رفع تحریم‌هایی منجر شد که در رابطه با برنامه هسته‌ای علیه ایران اعمال شده بود. دولت آمریکا می‌گوید تحریم‌های ایران در عرصه حقوق بشر، برنامه موشکی و «تروریسم» به قوت خود باقیست.

با این حال، باراک اوباما برجام را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی خود می‌داند. او و دستیارانش در راستای اجرای این توافق با فروش هواپیماهای مسافربری به ایران موافقت کرده‌اند.

ولی در شرایطی که فقط چند هفته به پایان ریاست جمهوری اوباما باقی مانده، مخالفان عمدتا جمهوریخواه برجام در مجلس نمایندگان به تازگی طرح منع فروش هواپیمای مسافربری به ایران را تصویب کرده‌اند که صدور مجوز برای مبادلات مالی مرتبط با فروش هواپیمای مسافربری به ایران را ممنوع می‌کند.

این طرح با ۲۳۴ رای موافق و ۱۷۴ رای مخالف در طول شکاف عمدتا حزبی در این مجلس که در کنترل جمهوری خواهان است تصویب شده است.

طرح مذکور برای اجرایی شدن باید به تایید مجلس سنا و رئیس جمهور آمریکا نیز برسد. انتظار می‌رود اگر این طرح قبل از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما برای تایید به وی ارائه شود آقای اوباما آن را وتو کند.


واکنش برخی از نمایندگان مجلس ایران

در پی اقدام سنای آمریکا به تصویب تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران، خبرگزاری ایسنا به سراغ برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کشورمان رفت و واکنش‌های آن‌ها را در این زمینه جویا شد.

در این راستا، محمدرضا تابش، نائب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از تهیه طرح دوفوریتی ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی آمریکایی در قبال مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر تمدید ١٠ ساله تحریم‌های ایران خبر داد. وی افزود: پیش‌نویس این طرح در کمتر از یک ساعت به امضای ۱۴۵ نفر از نمایندگان گرایش‌های مختلف سیاسی خانه ملت رسیده است. تابش ادامه داد: با توجه به اقدام خصمانه ایالات متحده آمریکا یعنی تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های داماتو، یک طرح دو فوریتی در مورد ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی آمریکایی در مجلس شورای اسلامی تهیه شده است.

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های ایران اظهار کرد: یکی از نکات مورد توجه رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به برجام و دیگری نگاه بلندمدت به وضعیت توافق برجام است که در مورد رویکرد آمریکا باید منتظر قدم بعدی باشیم و ببینیم که آیا ترامپ از حق وتوی خود استفاده می‌کند یا خیر. در واقع این مصوبه کنگره آزمونی است که رویکرد ترامپ را به چالش می‌کشد و باید ببینیم که رییس‌جمهوری آمریکا مصوبه کنگره را وتو می‌کند یا آن را تایید خواهد کرد.

در همین حال، ولی‌الله نانواکناری، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آمریکا یا هر کشور دیگری که بخواهد به عزت و اقتدار نظام خدشه وارد کند، ما باید با اقتدار جلوی آن بایستیم. مسئولین نظام جمهوری اسلامی نیز با حکمت، اقتدار و توجه به منافع ملی که خط قرمز ماست در مورد مصوبه اخیر کنگره آمریکا تصمیم‌گیری خواهند کرد. وی افزود: مصوبه کنگره آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های ایران باید به تأیید رییس جمهور این کشور برسد؛ وگرنه وجاهت قانونی لازم را نخواهد داشت. همچنین احتمال وتوی این مصوبه وجود دارد. در واقع اگر آن‌ها عاقل باشند و بخواهند خود را زیر سوال نبرند و به تعهدشان عمل نکنند، باید این موضوع را با وتوی مصوبه کنگره اثبات کنند.

از سوی دیگر، محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیأت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصویب تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر توسط سنای آمریکا گفت: این قانون مربوط به سال ۱۹۹۶ مصوبه مجلس آمریکا است و تصویب مجدد آن کاملا نقض عهد به شمار می‌رود و فکر می‌کنم حاکمیت یعنی دولت و مجلس باید تصمیم مقتضی را در این زمینه بگیرند. این عضو هیأت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر این که تصویب تمدید ۱۰ ساله تحریم‌ها علیه ایران روش پسندیده‌ای نیست، گفت: کشورهایی که داعیه‌دار صلح و امنیت هستند وقتی چنین کاری می‌کنند نقض عهد است و در واقع اعتبار خودشان را در سیستم بین‌المللی زیر سوال می‌برند و ما هم باید با توجه به این اتفاق واکنش مناسب نسبت به این قضیه داشته باشیم.

همچنین، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: رأی به تمدید ۱۰ ساله تحریم‌ها علیه ایران در مجلس سنای آمریکا بخشی متأثر از فضای سیاسی است که بعد از روی کار آمدن ترامپ شکل گرفته و بخشی هم اصل این تحریم‌هاست که حتی اوباما هم به دنبال تمدید آن بود و ارتباطی به ۷ قطعنامه تحریمی علیه ایران ندارد. وی افزود: آرایی که در سنا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران داده شده نشان می‌دهد که مسابقه‌ای بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای کسب نظر لابی‌های مخالف جمهوری اسلامی وجود دارد.