ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 27.11.2016, 21:12
فرانسوا فیون کیست؟

فرانسوا فیّون، نخست‌وزیر پیشین فرانسه، همانگونه که انتظار می‌رفت، در دور دوم انتحابات مقدماتی جناح راستِ میانه، بررقیب خود آلن ژوپه پیروز شد و این چنین رسماً به نامزدی این جناح و بویژه حزب «جمهوری خواهان» برگزیده شد.

فرانسوا فیون طی چهار دهه فعالیت در عرصه سیاست فرانسه، با در اختیار گرفتن مقام‌های مختلف، از شهرداری، ریاست شورای استان، عضویت در مجلس ملّی و مجلس سنا و نیز مقام وزارت و نخست‌وزیری و حتی ریاست مشترک یکی از احزاب اصلی فرانسه، تقریبا پا بر تمامی پله‌های ترقی به جز مقام ریاست جمهوری فرانسه، نهاده است.

فرانسوا فیون که در چهارم مارس ۱۹۵۴ در شهر «مان» مرکز شهرستان «سارت» در غرب فرانسه به دنیا آمد در رشته حقوق عمومی تحصیل کرد و در کنار ژوئل لوتول، نماینده گولیست (طرفدار سنت سیاسی شارل دوگل، بنیانگذار جمهوری پنجم فرانسه) شهرستان سارت، فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد.

او در سال ۱۹۸۰ با پنلوپ کلارک، یک وکیل فرانسوی که اصالتاً اهل کشور ولز است ازدواج کرد و دارای پنج فرزند است. همسرش پس از ازدواج با فرانسوا فیون شغل وکالت را رها، و خود را وقف پرورش فرزندانش کرد. با این حال، پنلوپ فیون از سال ۲۰۱۴ در یکی از شهرهای شهرستان سارت، عضو شورای شهر است.

فرانسوا فیون که در سال ۱۹۸۱ عضو حزب راست میانه «همبستگی برای جمهوری» بود، به عنوان نماینده شهرستان سارت در پارلمان فرانسه انتخاب شد و بعدها نیز چندین بار به این مقام برگزیده شد. او در ۱۹۸۳ به عنوان شهردار  «سبله-سور-سارت» واقع در شهرستان سارت انتخاب شد و تا سال ۲۰۰۱ شهرداری این شهر اداره کرد.

اما فیون همزمان با رشد و ارتقاء سیاسی در سطح استان زادگاه خود، در سطح ملی نیز سمت‌هایی را به دست آورد. او در سال ۱۹۹۳، زمانی که سی و نه ساله بود، از سمت نمایندگی پارلمان استعفا داد تا بتواند برای اولین بار وزیر شود. او در این سال که فرانسوا میتران رئیس جمهوری و ادوار بالادور نخست وزیر فرانسه بودند، مسئولیت وزارتخانه آموزش عالی و تحقیقات را بر عهده گرفت. فیون سپس در دولت بعدی (۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷)، یعنی وقتی آلن ژوپه در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک به نخست وزیری رسید، وزیر فناوری اطلاعات و پست، و در ادامه همین دولت، وزیر پست و فضا شد.

سپس فیون در ۱۹۹۸به عضویت شورای استان «په‌ای دو لا لوار» (Pays de la Loire) انتخاب شد و چهار سال ریاست این شورا را در اختیار داشت. به طور همزمان، فیون در حزب راست میانه فرانسه نیز فعالیت خود را بیشتر کرد و به مقام سخنگویی حزب رسید. او تلاش داشت که در سال ۱۹۹۹ به ریاست حزب «همبستگی برای جمهوری» برسد، اما موفق نشد.

چند سال بعد، یعنی در سال ۲۰۰۲ وقتی ژان پی‌یر رافارَن به نخست وزیری رسید، فرانسوا فیون باز هم از سمت نمایندگی پارلمان استعفا داد تا دوباره وارد کابینه شود. او عهده‌دار وزارت‌خانه‌های امور اجتماعی و کار گردید و یک سال بعد از آن، یعنی در سال ۲۰۰۳، دولت لایحه‌ای اصلاحی در زمینه بازنشستگی تصویب کرد.

فیون در سپتامبر ۲۰۰۴ به عنوان سناتور شهرستان سارت انتخاب شد ولی چند هفته بعد، برای این که وزارتخانه آموزش عالی و تحقیقات را بر عهده بگیرد، از مقام سناتوری کناره‌ گرفت. با این حال او در سال ۲۰۰۵ دوباره سناتور شد و تا سال ۲۰۰۷، زمانی که رئیس جمهوری جدید فرانسه او را به همکاری فراخواند، در این سمت باقی ماند.

اوج فعالیت‌های سیاسی فیون زمانی فرا رسید که نیکلا سارکوزی از جناح راست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۰۷ در مقابل سگولن رویال از جناح چپ، پیروز شد. در حالی که در فرانسه کمتر پیش می‌آید که یک نفر به تنهایی در تمامی دوره ریاست جمهوری یک رئیس جمهور، نخست وزیری را بر عهده داشته باشد و از این مقام استعفا ندهد یا برکنار نشود، فرانسوا فیون توانست در کل دوره پنج‌ساله ریاست جمهوری سارکوزی، نخست وزیر فرانسه باشد.

اما پس از شکست سارکوزی در برابر اولاند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲، فیون نیز از کاخ نخست وزیری خارج شد. با این حال او با تغییر حوزه انتخابیه خود از سارت به پاریس، در همان سال به عنوان نماینده پاریس در پارلمان انتخاب شد و به دنبال اختلاف با ژان فرانسوا کوپه، دبیرکل حزب راست میانه «اتحاد برای جنبش مردمی» بر سر ریاست این حزب، یک گروه پارلمانی انشعابی از این حزب را با نام «همبستگی – اتحاد برای جنبش مردمی» ایجاد کرد. این گروه یک سال بعد منحل شد و او در سال ۲۰۱۴ به طور مشترک با ژان فرانسوا کوپه و ژان پی‌یر رافارن ریاست حزب راست میانه فرانسه را بر عهده گرفت.

گرچه از سال ۲۰۱۳ زمزمه‌های نامزدی فیون برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی به گوش می‌رسید، اما در آوریل ۲۰۱۵ بود که فرانسوا فیون به طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات مقدماتی جناج راست میانه برای تعیین نامزد نهایی این جناح در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ نامزد شود.

منبع: REUTERS/Gonzalo Fuentes
رادیو فرانسه