ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 27.11.2016, 22:08
تلاش ماموران دادستانی برای بازداشت محمود صادقی

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس از تلاش ماموران برای جلب او در مقابل درب منزل خبر داد.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به تلاش ماموران برای جلب او از مقابل درب منزل، گفت: حدود یک ساعت پیش هنگامی که به منزل بازمی‌گشتم، ماموران با حکم جلب سعی در بازداشتم داشتند که باتوجه به این‌که این مسئله مغایر با قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، با مقاومت خود را به داخل منزل رساندم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با این حال ماموران همچنان مقابل درب منزل منتظر هستند.

به گزارش ایلنا، محمود صادقی روز گذشته با اشاره به شکایت دادستان تهران به‌دلیل اظهارنظرهای او درباره یاشار سلطانی و همچنین شکایت سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان درباره پرونده خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان و پرونده بورسیه‌ها، بر لزوم طی شدن روند قانونی شکایت از نمایندگان مجلس تاکید کرده بود.


صادقی بخاطر حساب‌های قوه قضائیه احضار شدم

سایت روزنامه قانون نوشت: محمود صادقی نماینده مردم تهران پس از آنکه مأموران برای دستگیریش شبانه به مقابل منزلش رفتند، گفت: مشخص شد بخاطر حساب‌های قوه قضائیه احضار شدم.

این نماینده مجلس در گفت و گوی کوتاهی که ساعت ۱۲ نیمه شب انجام شد با تاکید بر اینکه در حکم جلب سیار نوشته بود «نشر اکاذیب و توهین به قصد تشویش اذهان عمومی» و همین امر نشان می دهد اینکه گفتند شاکی خصوصی دارم درست نیست و بدلیل نطق بنده در مجلس درباره حساب های قوه قضائیه تحت تعقیب قرار گرفتم.


تجمع دانشجویان مقابل منزل محمود صادقی

جمعی از فعالان دانشجویی سیاسی و مردم که در پی اعلام خبر تلاش دادستانی برای بازداشت محمود صادقی مقابل منزل وی تجمع کرده بودند با درخواست برادر این نماینده مجلس متفرق شدند.

علی صادقی برادر محمود صادقی که به همراه محمد جواد فتحی و سید فرید موسوی در جمع تجمع کنندگان مقابل منزل محمود صادقی حضور یافته بود اظهار داشت: در شرایط کنونی مملکت ، جمهوری اسلامی بیش از همه نیاز به آرامش و وحدت بین صفوف مختلف مردم دارد.

هدف آقای صادقی جز اصلاح شرایط نیست و به عنوان یک نماینده وظایفی داشتند که انجام دادند، اما قصد ایشان خدای ناکرده تشویش اذهان عمومی و اتهام زنی به شخص خاصی نبوده است. زیرا مقام عالی ریاست قوه قضاییه، دادستان و همه عزیزان برای محترم هستند.


وکیل صادقی به ایلنا خبرداد:
پیگیری جلب نماینده تهران توسط رییس‌مجلس

وکیل نماینده مردم تهران از پیگیری جلب موکلش توسط رییس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: از مردم می خواهیم دیگر مقابل منزل آقای صادقی تشریف نیاورند و خدایی ناکرده بهانه دست فرصت طلبان ندهند.

محسن صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به اتفاقات امشب و حضور ماموران مقابل درب نماینده تهران برای جلب وی عنوان کرد: با کمال تعجب امشب ماموران با حکم جلب سیار  آقای صادقی آن هم در شب روز تعطیل برای جلب نماینده تهران مراجعه کردند که با مقاومت آقای صادقی ایشان در منزل ماندند.

او افزود: طبق حکم ماموران اتهام آقای صادقی توهین و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی عنوان شده بود با انتشار این خبر هم جمعیت زیادی مقابل درب منزل آقای صادقی تجمع کرده و خواستار جلوگیری از جلب ایشان شدند.

وکیل نماینده تهران خاطرنشان کرد: ما هم از مردم خواستیم به منازل خود بروند بهانه دست کسی ندهند.البته هنوز هم جمعیتی مقابل منزل هستند. نظر آقای صادقی این است که ضمن تشکر از آگاهی و حمایت مردم تاکید دارند که در این مقطع تجمع ضرورتی ندارد و این کارها از مجاری قانونی پیگیری میشود.

او ادامه داد: نطق آقای صادقی بر مبانی قانونی بوده اگر بخواهند با آن برخورد کنند مراجعی هم هست که از آنها نیز سوال کند. برای همین هم از مردم می خواهیم دیگر مقابل منزل آقای صادقی تشریف نیاورند و خدایی ناکرده بهانه دست فرصت طلبان ندهند.

صادقی با بیان اینکه به محض انتشار این خبر تعدادی از نماینده های استان تهران به منزل آقای صادقی آمدند، گفت: آقای عارف و وکیلی هم در همین رابطه با آقای صادقی تماس داشتند. آقای مطهری و علی لاریجانی نیز پیگیر مساله هستند.


استدلال حقوقی محمود صادقی در رد اقدام دادستانی

محمود صادقی نماینده تهران در صفحه توییتر خود با اشاره به مواد قانونی نظارت بر رفتار نمایندگان، به استدلال در رد اقدام دادستانی پرداخت.

به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: براساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان تخلف از مفاد این ماده از سوی مراجع قضایی حسب مورد مستوجب مجازات انتظامی از درجه ۵ تا ۷ است. همچنین براساس تبصره یک ماده ۹ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تشخیص مصادیق موضوع اصل ۸۶ قانون اساسی و ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است.

همچنین براساس ماده ۹ این قانون نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزاد هستند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد. همچنین وظایف نمایندگی شامل نطق، بحث‌های داخل دستور، بحث‌های کمیسیون‌ها و اظهارنظراتی که برای اعمال اصل 84 قانون اساسی انجام می‌شود و سایر موارد نظارتی و قانونی است.


انتقاد مطهری نسبت به احضار محمود صادقی

نایب رییس مجلس شورای اسلامی از احضار محمود صادقی نماینده تهران به دادسرا انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در سخنرانی خود در هیات عشاق الائمه حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه وضعیت امروز جامعه ما با وضعیت دوران پیامبر قابل مقایسه نیست گفت: ما شاهد این هستیم که نماینده‌ای از قوه قضاییه انتقاد می کند و بلافاصله علیه او اعلام جرم می‌شود در حالی که این فرد فقط خواسته که راجع به موضوعی توضیح داده شود اما این برخورد نشان می‌دهد که ما از روش پیغمبر اسلام دور شده‌ایم.

وی افزود: یکی از منابع شناخت از نظر اسلام تاریخ و سیره انبیا و اولیای خداوند است. متاسفانه ما گاهی توجه کافی به این موضوع نداریم و حتی به برخی ضرب‌المثل‌ها توسل می‌کنیم و می‌گوییم «کار پاکان را قیاس از خود نگیر» و آن را این‌طور معنی می‌کنیم که ائمه و بزرگان نباید مقیاس کار ما باشند. این انحرافی است که در ذهن ما ایجاد شده که پیامبر و امامان معصوم را مافوق انسان می‌دانیم در حالی که آن‌ها انسان مافوق هستند. یعنی الگوی ما و قابل پیروی هستند و ما باید خود را مانند آن ها بسازیم.

مطهری با طرح این سوال که آیا برای رسیدن به حق می‌توان از روش باطل استفاده کرد گفت: باید این موضوع را در سیره معصومین بررسی کنیم که آیا در تبلیغ دین می‌توانیم از وسیله نامشروع استفاده کنیم؟ آیا مجاز هستیم از جهالت مردم به نفع دین استفاده کنیم؟ اسلام چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و پیامبر هم در تبلیغ دین نمی خواست که از جهالت مردم استفاده کند حتی اگر موجب افزایش گرایش مردم به دین می‌شد. آن‌ها از وسیله ناحق برای رسیدن به پیروزی استفاده نمی‌کردند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که مجالس روضه پیامبر و ائمه وسیله‌ای برای آشنایی بیشتر با سیره و روش معصومین باشد و تاثیری در زندگی ما داشته باشد.


پزشکیان و مطهری، پیگیر وضعیت محمود صادقی

نواب ریاست مجلس شبانه ماجرای مراجعه ی ماموران برای بازداشت شبانه ی «محمود صادقی»، نماینده ی مردم تهران را پیگیری کردند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، دکتر مسعود پزشکیان و دکتر علی مطهری بلافاصله پس از اطلاع از مراجعه ی مامورانی که قصد بازداشت آقای صادقی را داشتند، پیگیری هایی را انجام داده‌اند.

آقای مطهری با آقای صادقی تلفنی صحبت کرده و از شرایط او مطلع شده است.

پزشکیان نیز که در حال حاضر در سفر مشهد است، تلفنی رایزنی‌هایی را در این باره انجام داده است.


بادامچی، نماینده تهران: «محمود صادقی تنها نیست»

به گزارش انصاف نیوز، محمدرضا بادامچی، نماینده ی اصلاح‌طلب تهران در مجلس، در واکنشی اینستاگرامی به خبر مراجعه ی شبانه ی ماموران برای بازداشت محمود صادقی، نوشت:

اقدام به بازداشت همکار خوبم آقای دکتر محمود صادقی، نقض نص صریح قانون اساسی است. این اقدام غیرقانونی آن هم در شب رحلت حصرت رسول اکرم، قلب ملت را به درد آورد.

از رییس جمهوری محترم می‌خواهم طبق قانون، به مسئولیت صیانت از قانون اساسی عمل کرده و از مجلس دفاع کند.

از رییس محترم مجلس، می‌خواهم با اقدام سریع و قاطع، حریم مجلس شورای اسلامی را حفظ و از حریت و حرمت نمایندگان ملت دفاع کند.

امیدوارم این قانون‌شکنی علنی و هتک حرمت نمایندگان ملت، هیچ زمانی تکرار نشود.

محمود صادقی تنها نیست، ما نمایندگان مجلس، در کنار فرزند شجاع ملت هستیم.


واکنش پزشکیان: اقدام به جلب محمود صادقی، بی‌احترامی به مجلس و مردم بود

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام شبانه و نامتعارف برای جلب نماینده مردم تهران، دکتر محمود صادقی گفت: از همه‌ی مسوولان هم انتظار می‌رود که با سعه‌ی صدر بیشتری برخورد کنند، لااقل شان مجلس را رعایت کنند و روال‌های قانونی برای هر رفتاری رعایت شود.

به گزارش انصاف نیوز، دکتر مسعود پزشکیان در واکنشی تلگرامی نوشت:

• اقدام شبانه برای جلب نماینده‌ی مردم تهران آقای صادقی بدون اطلاع مجلس، اول از همه بی‌احترامی به مجلس شورای اسلامی و مردمی است که به آنها رای داده‌اند. این رفتار را حتما پیگیری خواهیم کرد و از حیثیت مجلس دفاع می‌کنیم.

• از همه‌ی مسوولان هم انتظار می‌رود که با سعه‌ی صدر بیشتری برخورد کنند، لااقل شان مجلس را رعایت کنند و روال‌های قانونی برای هر رفتاری رعایت شود.

• اتفاقات اخیر، چه نحوه‌ی مواجهه با اظهارات این نماینده و چه لغو سخنرانی آقای مطهری که نایب رییس مجلس است جای تاسف دارد. مردم انتظار دارند که نمایندگان منتخبشان حق اظهارنظر داشته باشند و طبق اصول قانون اساسی هم نمی‌توان جلوی آنها را گرفت.

• اگر انصاف را در قضاوت‌ها و رفتارها رعایت نکنیم، مردم به ما اعتماد نمی‌کنند.

• همه باید به قانون احترام بگذاریم و درچارچوب قانون رفتار کنیم.