ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.11.2016, 13:52
فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا درگذشت

دویچه وله: تلویزیون دولتی کوبا از مرگ فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا در سن ۹۰ سالگی خبر داده است. کاسترو از سال ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۶ در این کشور کوچک کارائیب در راس قدرت بود و با مواضع ضدآمریکایی خود یکی از بحث‌انگیزترین رهبران جهان به شمار می رفت.

رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا و برادر فیدل کاسترو در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که فیدل کاسترو در آخرین ساعات جمعه‌شب (۲۵ نوامبر/ ۵ آذر) در هاوانا درگذشته است. کاسترو هنگام مرگ ۹۰ سال داشت و نزدیک به ۵۰ سال به صورت فردی بر کشور کوچک کوبا حکومت کرد.

کاسترو درسال ۱۹۵۹ با رهبری یک شورش علیه رژیم باتیستا در کوبا به قدرت رسید. در طول نزدیک به ۵۰ سال او رهبر حزب کمونیست کوبا، نخست‌وزیر و سپس رئیس جمهور این کشور بود. او در سال ۲۰۰۶ به دلیل بیماری قدرت دولتی را به برادر خود رائول کاسترو واگذار کرد اما تا سال ۲۰۱۱ رهبری حزب کمونیست را برعهده داشت.

طبق بیوگرافی رسمی فیدل کاسترو، او در ۲۶ ژوئیه ۱۹۲۶ در  شهر “بیران” واقع در شرق کوبا در خانواده‌ای زمین‌دار و نسبتا مرفه به دنیا آمد. دوره اولیه آموزش را در همین شهر گذراند و سپس در هاوانا از دانشکدهٔ حقوق فارغ‌التحصیل شد.

به عنوان حقوقدان جوان به مبارزه علیه رژیم باتیستا پیوست. پس از حمله ناموفق به پادگان مونکادا در سال ۱۹۵۳، سه سالی را در زندان و تبعید گذراند.

اواخر سال ۱۹۵۶ با گروهی از انقلابیان که تعدادشان به ۸۰ نفر می‌رسید به کوه‌های “سیرا ماسترا” رفت و جنگ چریکی علیه رژیم باتیستا را آغاز کرد. سه سال بعد، در سال ۱۹۵۹ کاسترو با نیروهای خود پیروزمندانه وارد هاوانا شد.

کاسترو سپس در راس قدرت با ملی کردن شرکت‌ها و موسسات خصوصی و اصلاحات ارضی، ایالات متحده آمریکا را به عنوان دشمن شماره یک خود معرفی کرد که کوبا را در محاصره تجاری قرار داده بود.

کاسترو در کشمکش خود با آمریکا، از حمایت همه‌جانبه اتحاد جماهیر شوروی برخوردار شد که اوج آن به “بحران موشکی کوبا” در  سال ۱۹۶۲ معروف است. شوروی با استقرار موشک‌های میان‌برد اتمی در کوبا در حمایت این رژیم کاسترو تا آستانه جنگ اتمی با آمریکا پیش رفت.

پس از فروپاشی بلوک سوسیالیستی در سال ۱۹۹۰، کوبا در بحران شدید اقتصادی فرورفت. این بحران حکومت کاسترو را وادار کرد که به اصلاحات اقتصادی دست بزند. در سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن رائول کاسترو، کوبا در حال حرکت به سوی اقتصاد بازار آزاد است.

انقلاب کوبا جهان را به دو بلوک طرفدار و مخالف این انقلاب تقسیم کرده بود. سیستم آموزش و بهداشت کوبا الگو بود، در حالی که کشور زیر یک نظام سیاسی دیکتاتوری قرار داشت و مخالفان سیاسی بی‌رحمانه تحت پیگرد بودند. با این‌حال فیدل کاسترو به دلیل سازش‌ناپذیری‌اش در برابر آمریکا، از ستایس و احترام بلوک چپ در آمریکای لاتین برخوردار بود.

کاسترو در ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۰۶ به دلیل بیماری ناگزیر شد قدرت خود را به برادرش رائول کاسترو واگذار کند.

رائول از سال ۲۰۰۸ تقریبا تمام قدرت را در این کشور به دست گرفت. در سال ۲۰۱۵ آشتی تاریخی میان ایالات متحده آمریکا و کوبا به وقوع پیوست و مناسبات دیپلماتیک دو کشور پس از ۵۰ سال دوباره از سرگرفته شد. روند آشتی کوبا با آمریکا با سفر ماه مارس ۲۰۱۶ باراک اوباما به هاوانا تکمیل شد.