ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.11.2016, 7:32
ایران به گروگان‌گرفتن شهروندان دو ملیتی پایان دهد

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید علی خامنه‌ای رهبر ایران باید بلافاصله به اقدامات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که تحت نظر وی فعالیت می‌کند درخصوص دستگیری افرادی که دارای تابعیت دوگانه هستند و استفاده از آنها به عنوان گروگان برای باجگیری و نشان دادن قدرت سیاسی پایان دهد.

طبق اظهارات ریچارد راتکلیف، همسر شهروند ایرانی-بریتانیایی نازنین زاغری-راتکلیف که از فروردین سال جاری در ایران در زندان به سر می‌برد، سپاه پاسداران همسر وی را برای وادار کردن دولت انگلستان به پرداخت وجه یک معامله تسلیحاتی مربوط به چند دهه قبل در زندان نگهداشته است.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین گفت: “نگهداری شهروندان بیگناه در زندان برای پرداخت بدهی دیگران امری است که در جهان گروگان گیری خوانده میشود.” وی افزود: “دولت انگلستان باید ابتکار عمل را به عهده بگیرد و سایر اعضای جامعه جهانی نیز باید به تبعیت از آن به صورت علنی و قاطعانه این رفتار ظالمانه را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری نازنین شوند.”

در بیانیه ای که در تاریخ ۳۰ آبانماه منتشر شد، ریچار راتکلیف همچنین نسبت به اینکه دولت انگلستان “هرگز حتی یک بار نیز رفتار ایران با نازنین را مورد انتقاد قرار نداده” و اینکه “هیچ سیاستمدار بریتانیایی از وزارت امور خارجه هنوز به صورت علنی خواستار آزادی نازنین نشده” ابراز نارضایتی کرد. وی دولت بریتانیا را به الویت دادن منافع تجاری خود با ایران به جای توجه نسبت به شهروندان خود متهم کرد.

آقای راتکلیف گفت: “متاسفیم که دولت تصمیم گرفته که پاسخ ندهد. به جای پرداخت پول، دولت از اینکه نازنین و (دخترمان) گابریلا که اینک به مدت ۲۳۱ روز است در ایران در بازداشت به سر میبرند را رها کرده است، راضی بوده است.”

آقای راتکلیف همچنین رفتار ایران را محکوم کرد و گفت: “رفتاری که با همسر من شده—استفاده از یک مادر و کودک به عنوان گروگان برای تجارت– باعث شرمساری مقامات ایرانی است.”

هادی قائمی گفت: “سپاه پاسداران این پول را میخواهد، اما میخواهد وزن سیاسی خودرا در برابر دولت که در دفاع از شهروندانش عاجز است را نیز نشان دهد.” وی افزود: “در غیاب عزم روحانی برای ایستادگی در برابر آنها و با حمایت رهبری آنها به این هدف نائل خواهند آمد.”

مقامات ایران نازنین زاغری راتکلیف را در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۵، زمانی که قصد داشت پس از دیدار با خانواده اش در ایام تعطیلات نوروزی به انگلستان بازگردد دستگیر کردند. وی از آن زمان تا کنون در زندان به سر میبرد و در شهریور ۱۳۹۵ در یک محاکمه غیرعادلانه که درآن فرآیند عادلانه دادرسی طی نشده بود به پنج سال حبس محکوم شد.

علاوه بر آزادی نازنین زاغری-راتکلیف، کمپین خواستار آزادی فوری کلیه شهروندان دوتابعیتیِ زندانی در زندانهای ایران است. سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی، که در تاریخ ۲۳ مهرماه ۱۳۹۴ دستگیر شد؛ پدر ۸۰ ساله وی باقر نمازی؛ کمال فروغی، شهروند ایرانی انگلیسی ۷۷ ساله که از اردیبهشت ۱۳۹۰ در زندان به سر میبرد؛ و شهروند ایرانی-آمریکایی رابین (رضا) شاهینی در میان گروهی از شهروندان با تابعیت های دوگانه هستند که بدون دسترسی به فرآیند عادلانه دادرسی و پس از دستگیری توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران در حال حاضر در زندان های ایران به سر میبرند. شهروند ایرانی-کانادایی هما هودفر نیز که در خردادماه ۱۳۹۵ دستگیر شده بود، در مهرماه سال جاری از زندان آزاد شد.