ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 18.11.2016, 19:14
محدودیت‌های فراقانونی برای پرستو فروهر در ایران

پرستو فروهر، طراح، هنرمند و فرزند مرحوم داریوش و پروانه فروهر که جهت «پاره‌ای از توضیحات» در روز دوم آذر ماه به شعبه دوم «دادسرای شهید مقدس» مستقر در  زندان اوین احضار شده است به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت:‌ «هیچ اطلاعی از دلیل احضارم ندارم. پرسش‌های وکیلم نیز بی‌پاسخ مانده است. من تاکنون پرونده‌ای نداشته‌ام و دلیل این احضار نیز برایم عجیب است.»

پرستو فروهر دختر داریوش فروهر و پروانه فروهر(اسکندری) دو تن از قربانیان قتل های زنجیره ای در سال ۱۳۷۷ است. داریوش فروهر دبیر کل حزب ملت ایران و از رهبران جبهه ملی ایران و همسرش پروانه اسکندری روز اول آذر ماه ۱۳۷۷ در منزل شخصی شان توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به قتل رسیدند.

پرستو فروهر، هنرمند و نویسنده مقیم کشور آلمان است و هر سال در سالروز قتل والدینش به ایران سفر می کند. او که اکنون برای برگزاری مراسم سالگرد پدر و مادرش در تهران به سر می برد پس از احضارش به دادسرای مقدس مستفر در زندان اوین، به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «به هرحال من روز اول آذر ماه در سالروز قتل مادر و پدرم مثل هر سال برایشان در خانه و قتلگاه شان مراسمی را برگزار می کنم و امیدوارم آدم ها این خانه را در آن روز تنها نگذارند، فردایش نیز طبق احضاریه ای که در دست دارم به دادسرا مراجعه خواهم کرد.»

پرستو فروهر گفت که «به هرحال تا روز دوم آذر ماه و مراجعه ام به شعبه نمی توانم حدسی برای دلیل احضارم داشته باشم. اما به طور کلی برداشتم طی ۱۸سال گذشته این است که اگر کسی بخواهد صدای دادخواهی افراد دیگری شود و درخواست دادرسی عادلانه در موردی را داشته باشد تحت فشار قرار می گیرد تا به صورت فرسایشی از خواسته اش صرفنظر کند.»

او با اشاره به اینکه «طی یکسال و نیم گذشته برای ممنوعیت از کار هنری و پخش آثارش در ایران نیز تحت فشار بوده است»،  به کمپین گفت: «اسفند ماه سال گذشته(۱۳۹۴) تقویمی را طراحی کردم و قرار بود در سال جدید منتشر شود اما متاسفانه چاپخانه‌داری که قرار بود این تقویم ها را چاپ کند و گالری داری که قرار بود فقط یک روز از این تقویم ها رونمایی داشته باشد مورد بازجویی قرار گرفتند و به صورت رسمی به آنها اعلام شد که حق انتشار و نمایش کارهای من را ندارند.»

خانم فروهر در گفت و گو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ترجیح داد اسم چاپخانه و گالری مورد اشاره عنوان نشود، اما گفت:‌ «این کارها به معنای محدود کردن حضور اجتماعی و هنری من در جامعه و محدود کردن امکان شغلی من است. همچنین با ایجاد فضای رعب و وحشت برای کسان دیگری از جمله چاپخانه دار و گالری داری که می خواستند به من کمک کنند در واقع من را بیشتر محدود می کنند و این ظلم است در حق من. هنرمند باید کارش را منتشر کند و در نمایشگاه ارائه کند وقتی این امکان وجود نداشته باشد به حذف ارتباط او با مخاطب منجر می شود.»

پرستو فروهر درباره وضعیت پرونده دستبرد به خانه پدر و مادرش در سال ۱۳۹۴ نیز به کمپین گفت: «پرونده هنوز مفتوح است و من از وکیلم شنیده ام که پیشرفت های هم داشته است اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده به هرحال امیدوارم که عوامل این دستبردها دستگیر شوند و پرونده به محاکمه عادلانه ختم شود.»

خانه مرحوم پروانه و داریوش فروهر اواخر فروردین ماه ۱۳۹۴ در تهران مورد دستبرد واقع شد. پرستو فروهر که ساکن کشور آلمان است روز ۱۵ اردبیهشت ماه سال ۱۳۹۴ برای پیگیری قضایی این دستبرد به ایران سفر کرد و همان هنگام در گفتگویی با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که تصویر دستبرد خانه برای او «تداعی وحشیانه تفتیش خانه از سوی ماموران نیروی امنیتی پس از قتل مادر و پدرش بوده است.» از آن زمان پرونده قضایی برای این دستبرد گشوده شد اما هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

خانه پروانه و داریوش فروهر برای دومین بار در آذر ماه ۱۳۹۴ مورد دستبرد قرار گرفت که این بار بر خلاف اولین بار برخی اشیا از جمله اینکه حتی شیرهای آب خانه به اضافه لباس ها و اشیاء شخصی پدر و مادرش نیز ربوده شده اند.