ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 17.11.2016, 10:44
آمریکا باید از ناسیونالیسم سفید استیو بانون بترسد

روت بن گیت (Ruth Ben Ghiat) پروفسور تاریخ در دانشگاه نیویورک
نویسنده کتاب «Italian Fascism’s Empire Cinema»

اگر کسی از انتصاب استیو بانون (Steve Bannon) دست‌راستی، به سمت استراتژیست اصلی و مشاور رئیس جمهور منتخب تعجب کرده باشد باید در دنیایی خیالی زندگی کند که در آن رئیس جمهور انتخابی به سمت چیزی مشابه خط اصلی حزب جمهوری خواه خواهد چرخید. و کسی هم که از بی‌پروایی ترامپ در انتصاب یک ناسیونالیست به این پست متعجب گردد، باید در مورد نیروی نژادپرستی در شعله‌ور کردن آتش مبارزه و اشتیاق برای به عقب‌بردن زمان به ایامی که حکومت اعلای سفیدپوستان حاکم بود، به‌طور فاحشی دچار سوء تفاهم باشد.

بالاتر از همه اینکه، آنها باید قانون اصلی دنیای ترامپ را از یاد برده باشند که در آن؛ چسبیدن به منفعت و نام ترامپ وسیله‌ای برای افزایش قدرت و اعمال نفوذ بر دیگران است، مدیر عامل اجرایی شبکه رسانه‌ای «برایت‌بارت»(Breitbart)، یعنی آقای بانون کلید آن استراتژی در درون آمریکا و ماورای آنست.

نظارت آقای بانون بر رسانه دست‌راستی «برایت‌بارت» وقتی بر سر زبانها افتاد و آمریکائیان از آن مطلع شدند که گزارشگر زن آن میشل فیلدز (Michelle Fields)، توسط با کوری لواندوسکی (Corey Lewandowski) مدیر وقت مبارزه انتخاباتی ترامپ به‌طور فیزیکی مورد تعرض قرار گرفت، و وقتی فیلدز استعفا داد، رئیس وی کوشید وی را خراب کند.

این حادثه مقدمه‌ای شد برای آشکار شدن وابستگی آقای بانون به «برایت‌بارت» و پلاتفرم اصلی آن که عبارت از بدنام کردن زنان است. این شبکه رسانه‌ای ، با سرتیترهای چون”هیچ مانعی برای استخدام زنان در بخش تکنولوژی وجود ندارد، آنها درست در مرحله مصاحبه رفوزه میشوند”، از نفرت پراکنی بر علیه زنان به عنوان طعمه برای جلب توجه استفاده میکند.

ارعاب و مزاحمت زنانی که مورد مزاحمت جنسی قرار گرفته‌اند تم محبوب آنهاست. همانطوریکه دنیا می‌داند، این یک موضوع جاری برای آقای ترامپ است. در واقع، وی اولین رئیس جمهوری انتخابی ماست که منبع الهام یک بخش از سریال دنباله‌دار تلویزیونی «قانون ومقررات، واحد مخصوص قربانیان» برای پخش در  آینده نزدیک گردیده است که در آن رئیس جمهور با اتهامات جنسی از سوی زنان روبرو می‌شود.(پخش این سریال قبلا برای نوامبر پیش‌بینی شده بود، ولی زمانی در سال آینده در ۲۰۱۷ پخش خواهد شد)

و هنوز، همانطوریکه بسیاری از خوانندگان در این لحظه خواهند گفت، نزدیک به نصف حامیان ترامپ را زنان تشکیل می‌دهند. آنها احتمالا ناراحت نخواهند شد که در عوض آقای بانون را خواهند داشت. این استراتزیست اصلی تازه در موارد دیگری هم مور نیاز است. وی یک مبلغ قوی ملی گرایی بدخیمی است که مردم رنگین پوست،ومهاجرین را عین مجرمین مورد حمله قرار دادده، و تئوری‌های توطئه گرانه‌ای را که برای بی ثبات کردن دموکراسی با نشان دادن چند دستگی و تخریب اعتماد شهروندی طرح شده‌اند، اشاعه می‌دهد.

عده‌ای میگویند که رای دهندگان به ترامپ نژادپرست نیستند، بلکه زنان ومردانی هستند که احساس میکنند به حاشیه رانده شده و فراموش گشته‌اند. این ممکن است حقیقت داشته باشد اما با درنظر داشت برجستگی نزادپرستی در پلاتفرم مبارزه ترامپ، این دلایل دیگر «خیلی خودنمایانه» درقالب یک پرده توهم توسط خود رای دهنگان ترامپ به هم بافته شده‌اند. این غم‌انگیز است که به مردم یاد آوری شود که ترامپ میتوانست مورد توجه اقشار منکوب شده قرار بگیرد بدون اینکه نیازی به تحریک به خشونت علیه مردمی با ریشه‌های مختلف، ظاهر ودین متفاوت داشته باشد.


استیو بانون، مدیر وب‌سایت دست‌راستی «برایت‌بارت نیوز»

انتصاب آقای بانون دلالت بر وجود اهرم نژادپرستی برای عمل در دستگاه اجرایی ترامپ دارد. مثل یک تاریخدان فاشیسم، من می‌توانم به شما بگویم که «برایت‌بارت» مثل یک کتاب درسی شایسته برای ترزیق تلقینات نژادپرستانه در وجود مردم کار می‌کند. بیش از این باورش نکنید؛ و الا دچار نزدیک بینی‌ای و درد سفتی گردن در اجتناب از نگاه به چیزهایی که دوست ندارید خواهید شد.

در هفته بعد از انتخابات بیشتز از ۲۰۰ حادثه نژادپرستی و خشونت توسط مرکز «the Southern Poverty Law» ثبت شده است. این حودادث ممکن است به راحتی بیشتر شوند و نهایتا کسانی را که شما در خانواده و یا محل کار خویش و یا در میان بستگانی که دوستشان دارید را هم شامل شود.

و این درست جایی است که شریک برابرحقوق آقای بانون، یعنی آقای «راینس پریباس»(Reince Priebus) رئیس دفتر آقای ترامپ وارد می‌شود، تا از طریق ایفای رل مرد وابسته به حزب جمهوری‌خواه که یاغیان را کنترل می‌کند، وجدان گناهکار شما را تسکین بخشد.

اما به یاد داشته باشید: در امر تجارت آقای ترامپ مدتها استراتژی «تفرقه بیانداز و حکومت کن» را از طریق چیدن مخالفین بر علیه همدیگر برای اطمینان از کنترل خویش بر آنان، تعقیب کرده است.

جفت بانون-پرایباس ممکن است تی پارتی و کوکلاس کلان‌ها را بر علیه حزب بزرگ قدیمی و پول رایان قرار دهد، اما با آمدن ژانویه ۲۰۱۷، آنها یکی و عین هم خواهند شد، بخت آنها به هم متصل است: آنها دستگاه قوه اجرائیه ترامپ هستند.

ترامپ در بعد کلان فکر می‌کند؛ وی هم چنین دوست دارد آخرین قهقهه پیروزی خویش را بر بالای سر ذشمنانش سر دهد. در حالی که ما ممکن است که آقای بانون را به عنوان عنصر حاشیه‌ای تلقی کنیم، ترامپ استعداد وی را مثل یک مدیرعامل مورد استفاده قرار خواهد داد، چون وی یکبار در وال‌استریت کار کرده بود. شبکه رسانه‌ای برایت‌بازت کانالی خواهد بود که از طریق آن آقای ترامپ سهم رهبری کننده خود در رشد بازار بین‌المللی تبلیغات دست‌راستی پوپولیستی ایفا خواهد کرد.

اکنون محور دوم، با مارین دو لوپن رهبر حزب دست‌راستی فرانسه، که مدعی است وی و ترامپ دنیای نوین را با هم می‌سازند، در پیش چشمان ما شکل می‌گیرد.

آقای بانون برای رهبری جهان به ترامپ کمک خواهد کرد. در اهمیت انتصاب وی هیچ اغراقی در کار نیست. زمان آن فرا رسیده است که مفهوم ترامپ و دستگاه اجرایی وی را هضم کنیم.


برگردان: تورک اوغلی
منبع: CNN15/11/2016
November 15, 2016
http://edition.cnn.com/2016/11/14/opinions/trump-bannon-ben-ghiat/index.html