ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.11.2016, 12:43
نگرانی وزارت خارجه آمریکا از آینده توافق هسته‌ای

دویچه وله: وزارت امور خارجه آمریکا درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ابراز نگرانی کرد. یکی از سخنگویان این وزارتخانه می‌گوید به سود همه جهان است که توافق هسته‌ای با ایران اجرا شود.

مارک تونر، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه (۱۰ نوامبر/ ۲۰ آبان) درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران زیر رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا ابراز نگرانی کرد.

تونر گفت به سود همه جهان است که همه طرف‌های امضاکننده توافق هسته‌ای، آن را اجرا کنند. او در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا از اجرای توافق سرباز زند، ایران می‌تواند برنامه تولید سلاح هسته‌ای خود را از سر گیرد، گفت، «بله، این یک واقعیت است».

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود بارها  توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ با ایران را «فاجعه‌بار» خواند و اعلام کرد که اگر رئیس جمهور شود آن را اجرا نخواهد کرد. او دولت اوباما را متهم کرد که امتیازهای بیش از حدی به ایران داده است.

ترامپ حتی در سخنرانی ماه مارس خود در اجلاس سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) اعلام کرد، اولویت نخست دولت او پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، لغو توافق هسته‌ای ایران خواهد بود. او این توافق را «یک فاجعه برای آمریکا و اسرائیل» توصیف کرد.

امکان کناره‌گیری از توافق هسته‌ای

به گفته مارک تونر، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اگرچه مطلوب نیست، اما از نظر حقوقی امکان‌پذیر است. او گفت، توافق هسته‌ای با ایران توافقی است که «هر یک از طرف‌های امضاکننده می‌تواند از آن کنار بکشد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین‌حال اضافه کرد که خروج از توافق هسته‌ای می‌تواند پیامدهای زیادی داشته باشد. با این‌حال او تاکید کرد که صحبت‌هایش در حد «فرضیات» است و صحبت کردن درباره تصمیم‌های ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش هنوز زود است.

مارک تونر گفت دولت کنونی واشنگتن (دولت اوباما) توافق هسته‌ای با ایران را یک «موفقیت دیپلماتیک بزرگ» می‌داند.

توافق هسته‌ای با ایران به امضای پنج عضو دائم شورای امنیت رسیده و شورای امنیت نیز در قطعنامه‌ای آن را تایید کرده است. بنابراین لغو آن ممکن نیست، اما تحلیل‌گران می‌گویند آمریکا به عنوان عضو مهم و قدرتمند این توافق، می‌تواند در مسیر اجرای آن مشکلات جدی ایجاد کند.

هم‌زمان با اظهارات مارک تونر، «ولید فارِس» یکی از مشاوران دونالد ترامپ گفته است رئیس‌جمهور منتخب به زودی خواستار «ایجاد تغییراتی» در توافق هسته‌ای خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ولید فارِس گفته است: «پاره کردن این توافق، برای دنیا گران تمام می‌شود. او (ترامپ) می‌خواهد این موافقتنامه را که در فضایی بین‌المللی منعقد شده بگیرد و آن را بازنگری کند.»

به گفته این مشاور ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب از ایرانی‌ها خواهد خواست «چند مورد» را به توافق‌نامه اضافه کنند و یا تغییر دهند.

ولید فارِس افزود: «توافق هسته‌ای با شکل و شمایل کنونی، ۷۵۰ میلیارد دلار به ایران می‌دهد ولی در عوض چیز زیادی نمی‌گیرد و باعث افزایش مداخلات ایران در امور داخلی ۴ کشور شده است. دولت ترامپ این را قبول نخواهد کرد.»