ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.11.2016, 18:21
کلینتون: انتقال صلح‌آمیز قدرت را گرامی می‌داریم

صدای آمریکا

هیلاری کلینتون، نامزد حزب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ روز چهارشنبه در جمع هواداران خود برای سخنرانی پذیرش شکست حاضر شد.

او گفت پیشتر به دونالد ترامپ پیروزی‌اش را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفته و اعلام کرده حاضر است با وی همکاری کند.

هیلاری کلینتون گفت امیدوار است که ترامپ رئیس جمهوری همه باشد. او گفت ما انتقال صلح‌آمیز قدرت در آمریکا را گرامی می‌داریم.

خانم کلینتون همچنین از طرفداران خود تشکر کرد.

کلینتون از تیم کین یار انتخاباتی خود، و رهبری باراک اوباما و همسرش، میشل اوباما نیز تشکر کرد.

وی ضمن ابراز تاسف از این که نخستین نامزد زن یک حزب عمده سیاسی آمریکا نتوانست به ریاست جمهوری برسید و تاریخ ساز شود، از زنان آمریکایی و حامیان خود خواست برای تحقق این رویا به تلاش ادامه دهند.

نامزد حزب دموکرات که نتیجه انتخابات روز گذشته را به رقیب جمهوریخواه واگذار کرده است، از این که نتوانست راهی کاخ سفید شود ابزار تاسف کرد و از طرفداران خود خواست نتیجه انتخابات را بپذیرند.

وی که همراه همسرش بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق آمریکا، و همچنین تیم کین یار انتخاباتی خود، در هتلی در نیویورک «نطق پذیرش شکست» را ایراد می‌کرد، گفت دونالد ترامپ باید شانس رهبری کشور را داشته باشد.

خانم کلینتون با اذعان به این که نتیجه انتخابات برای او «دردآور» است، اما فرصت فعالیت انتخاباتی را «بزرگترین افتخار» برای خود دانست و تاکید کرد که دموکراسی آمریکایی به «انتقال مسالمت آمیز قدرت» وابسته است.

این اظهارات نامزد ناکام حزب دموکرات در حالی مطرح می‌شود که پیشتر برخی رسانه‌ها از اعتراضات خیابانی طرفداران او در برخی شهرهای ایالات متحده پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، صدها نفر در ایالت‌های پنسیلوانیا، کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن صبح چهارشنبه در اعتراض به پیروزی نامزد حزب جمهوریخواه به خیابان‌ها ریختند و علیه او شعار دادند.

با این حال بر اساس آخرین گزارش‌ها، این تظاهرات به تنش کشیده نشد و خبری هم از دستگیری معترضان منتشر نشده است.

دونالد ترامپ موفق شد در انتخابات سراسری روز سه شنبه با کسب ۲۷۹ رأی الکترال، هیلاری کلینتون را که ۲۲۸ رأی الکترال کسب کرد، شکست دهد و به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شود.

باراک اوباما: انتقال صلح آمیز قدرت از نشانه های دموکراسی ما است

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در نطقی که روز چهارشنبه، ساعاتی بعد از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در کاخ سفید ایراد کرد گفت حدود ساعت ۳ بامداد با دونالد ترامپ تماس گرفت و پیروزی او را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت و اعلام کرد از وی دعوت کرده است که به کاخ سفید بیاید.

باراک اوباما گفت این چیز پنهانی نیست که وی و رئیس جمهوری منتخب با هم اختلاف نظر دارند، همچنان که خود او با جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین اختلاف داشت. او گفت به تیم خود دستور داده تا اطمینان یابد انتقال قدرت به رئیس جمهوری منتخب به صورت موفق صورت خواهد گرفت.

باراک اوباما گفت انتقال صلح آمیز قدرت یکی از نشانه های اصلی دموکراسی ما است که ما آن را به دنیا نشان خواهیم داد.

باراک اوباما همچنین گفت به هیلاری کلینتون افتخار می کند و بسیاری از آمریکاییان به او به عنوان الگو نگاه می کنند و اطمینان دارد که او و بیل کلینتون برای مردم آمریکا و جهان کار خوب انجام می دهند.

باراک اوباما گفت ما آمریکایی هستیم، وطن پرست هستیم و خواهان بهترین برای کشور هستیم، و این چیزی است که از سخنرانی و تماس تلفنی با ترامپ نیز شنید.

باراک اوباما گفت کشور به اتحاد نیاز و احترام گذاشتن به یکدیگر نیاز دارد و امیدوار است در زمان انتقال قدرت چنین اتفاقی بیافتد.