ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.11.2016, 13:05
ترامپ؛ «تاجری خطرناک و خودشیفته»

دویچه وله: افرادی که با روحیه ترامپ آشنا هستند او را فرد خطرناکی می‌دانند که با سوءاستفاده از بحران اقتصادی کرسی ریاست جمهوری آمریکا را تصرف کرده است. آنها در این رابطه از جمله به تمایلات چپ‌گرانه و لیبرال او اشاره می‌کنند.

«ترامپ یک تاجر است و خودش را به خوبی در بازار عرضه می‌کند.»

این نظر فردی است که از نزدیک با میلیاردر آمریکایی و رئیس جمهور آینده این کشور آشناست. گوندا بلیر دو کتاب درباره زندگی دونالد ترامپ و خانواده او نگاشته است.

خانم بلیر می‌گوید: «اگر کسی به او (ترامپ) بگوید، آنچه را که انجام داده ناموفق بوده، برمی‌آشوبد و مانند فردی مارگزیده از حالت عادی خارج می‌شود. این یک نقطه ضعف بارز در شخصیت خودشیفته ترامپ است.»

تیموتی اوبراین، نویسنده کتاب “ترامپ‌نیشن” هم حرف‌هایی مشابه بلیر می‌زند و تجربیات ناخوشایندی با برنده انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده داشته است.

ترامپ چندی پیش از اوبراین شکایت کرد و از او خواستار ۵ میلیون دلار خسارت شد، زیرا اوبراین گفته بود که این بسازبفروش آنقدر هم که ادعا می‌کند ثروتمند نیست. دادگاه در نهایت به نفع اوبراین رای داد.

نویسنده «ترامپ‌نیشن» در گفت‌وگو با دویچه وله تاکید می‌کند: «او (ترامپ) در واقع یک پسربچه ۷ ساله است که ناگهان به دوران سالخوردگی رسیده. او فردی بی‌انضباط است، هم از نظر عقلانی، هم احساسی».

به اعتقاد اوبراین، رئیس جمهور منتخب آمریکا فردی خودمحور است که در تمامی لحظه‌های زندگی‌اش فقط به یک نفر علاقه نشان می‌دهد: خودش.

عوام‌‌گرایی در دوران بحران

با وجود تمامی انتقاداتی که به ترامپ وارد می‌شود، نباید نادیده گرفت که او به خوبی توانسته، خشم بسیاری از آمریکایی‌ها را کانالیزه کند.

به اعتقاد اوبراین، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری یکی از پیامدهای بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ است؛ بحرانی که قشر زحمتکش و متوسط به پایین آمریکا را دچار بلاتکلیفی و ناامنی کرد.

گوندا بلیر نیز می‌گوید: «در میان تنگدستان آمریکایی این حس حاکم است که از جانب سیاستمداران برگزیده طرد شده‌اند، آنها خود را بی‌پناه می‌دانند و دنبال مقصر می‌گردند. در این وضعیت ترامپ به صحنه می‌آید و فهرستی از افرادی عرضه می‌کند که می‌توان تقصیر را به گردن آنها انداخت: مهاجران، مکزیکی‌ها، مسلمانان، زنان و رسانه‌های دروغ‌پراکن.»

بلیر که سالهای دراز با ترامپ تماس نزدیک داشته به این نتیجه رسیده است که میلیاردر آمریکایی «چه در فضای خصوصی و چه در ملا عام همین است که ما در تلویزیون می‌بینیم. شخصیت طبیعی او مانند حرف‌هایش است.»

خانم بلیر بر این باور است که یکی از مهم‌ترین دلایل توانایی ترامپ در به‌وجدآوردن توده‌ها، کلمات ساده و اعتماد به‌نفس بیش از حد اوست. علاوه بر این: «او از صمیم قلب معتقد است که زندگی بیش از هر چیز در پول و پیروزی معنا می‌شود.» همان چیزی که تنگدستان و ورشکستگان اقتصادی در پی آن هستند.

از دیگر دلایل پیروزی ترامپ می‌توان به وعده‌های او در زمینه پیشرفت اقتصادی و بالا بردن قدرت نظامی و تلاش برای تثبیت درازمدت ایالات متحده به عنوان ابرقدرت جهانی اشاره کرد که طعمه‌ای بود برای جذب ناسیونالیست‌ها و راست‌گرایان و نژادپرستان آمریکایی.

ترامپ چپ‌گرا و لیبرال

کسانی که با زندگی ترامپ آشنا هستند نمی‌توانند باور کنند که او در سیاست به اصول مشخصی پایبند باشد. آنها در این رابطه به دورانی اشاره می‌کنند که ترامپ چپ‌گرایی می‌کرده و طرفدار لیبرالیسم بوده است. به اعتقاد برخی از این افراد، محافظه‌کاری فعلی او می‌تواند به این دلیل باشد که او هوشمندانه به شانس موفقیت سیاسی خود در حزب جمهوری‌خواه پی برده است.

علاوه بر این او از مخالفان سرسخت باراک اوباما به‌شمار می‌رود، زیرا رئیس جمهوری فعلی آمریکا بارها او را به مسخره گرفته است. ترامپ نیز با اظهارات نژادپرستانه به باراک اوباما پاسخ داده و حتی مدعی شده که اوباما در ایالات متحده متولد نشده است.

به اعتقاد تیموتی اوبراین، ترامپ به “خودتبلیغی و درمرکزتوجه‌بودن” عادت کرده و در این راستا مبارزات انتخاباتی بهترین امکان را برای او فراهم آورده است. اوبراین می‌گوید: «ترامپ به خوبی می‌داند که صلاحیت رسیدن به این مقام را ندارد».

فردی خطرناک

نویسندگان زندگی‌نامه‌های ترامپ معتقدند که توانایی او در سازگاری با وضعیت موجود می‌تواند از یک طرف امتیاز محسوب شود، اما از طرف دیگر، به معنای بی‌ثباتی اوست. به اعتقاد آنها فقدان ایدئولوژی و اخلاق می‌تواند در شرایط ویژه‌ای برای حل مسائل در سطح ملی مفید باشد، اما خطرناک هم هست.

اوبراین می‌گوید: «پرخاشگری‌های ترامپ نشانه کمبود اعتماد به‌نفس او در برخی زمینه‌هاست. اگر او خود را به طور کامل فردی مرفه می‌دانست، نیازی نداشت که دائم ثروت خود را به رخ دیگران بکشد و اگر مطمئن بود که به عنوان مردی جذاب بر زنان تاثیر می‌گذارد، با شمار زنانی که با او رابطه جنسی داشته‌اند یا می‌توانستند داشته باشند، پز نمی‌داد.»

اوبراین ترامپ را فردی خطرناک می‌داند که «می‌تواند باعث بروز جنگ هسته‌ای شود» بدون اینکه از فعل و انفعالات سیاسی در سطح بین‌المللی آگاه باشد.