ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 05.11.2016, 10:49
روحانی: قلم‌ها را به بهانه‌های واهی نشکنیم

حسن روحانی، رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات گفت رسانه یکی از ارکان اصلی توسعه است؛ به بهانه‌های واهی قلم‌ها را نشکنیم، دهان‌ها نبندیم بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و بگذاریم آزادی مسئولانه باشد.

حسن روحانی روز شنبه (۱۵ آبان/ ۵ نوامبر) در مراسم گشایش بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات سخنرانی کرد. محور اصلی سخنان او نقش رسانه و اهل قلم در ایجاد امنیت و توسعه در جامعه بود. روحانی گفت، رسانه یکی از ارکان اصلی توسعه است، اگر می‌خواهیم جامعه امنی داشته باشیم نباید گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم داشته باشیم.

حسن روحانی در آغاز سخنان خود گفت: بی‌تردید رسانه، مطبوعات و اصحاب آن به فرهنگ و ارتباط افکار مردم با حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت  و فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه، کمک می‌کنند. رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است و توسعه هم وسیله‌ای برای توسعه فعالیت رسانه‌هاست.

روحانی با اشاره به شرایط پیچیده منطقه و نیاز کشور به امنیت گفت، شاید تعبیرات مختلفی از این شرایط پیچیده ارائه شود، یکی بگوید امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی یک کشور تضمین می‌شود، دیگری بگوید نیروهای مسلح توانمند با قدرت بازدارندگی امنیتی می‌توانند امنیت را برای جامعه تضمین کنند.

رییس‌جمهور افزود: واقعیت آن است که معضلات امنیتی به مفهومی که امروز منطقه ما با آن روبروست یعنی تروریسم، در شرایط ویژه‌ای قرار دارد. گروه‌هایی با افراد جاهلی و رنگ و لعاب دینی، با عصبیت و فهم غلط و نادرست از اسلام و جهاد اسلامی به جان اسلام و مسلمانان منطقه افتاده‌اند.

در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی به گفته حسن روحانی آن‌چه می‌تواند ایران را از ناامنی‌ها حفظ کند آن است که در کشور گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم وجود نداشته باشد: «اگر تروریسم در جامعه جاذبه داشته باشد،‌ اگر بخشی از مردم ندای تروریست‌ها را بپسندند، نه سیاست خارجی می‌تواند معضل امنیت را حل کند و نه قدرت نظامی،‌ هیچ کدام! آن‌چه امروز در کشور و در جامعه ما امنیت آفریده بیداری، هوشیاری، آگاهی و انسجام داخلی کشور است.»

قلم‌ها را نشکنید!

روحانی در ادامه سخنرانی خود در نمایشگاه مطبوعات خطاب به اهل رسانه گفت: «شما اصحاب رسانه و دنیای فرهنگ و هنر می‌توانید برای جامعه امنیت‌آفرین باشید، اما اگر خود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل‌نگران امنیت خود، راه خود، شغل و قلم خود باشند چگونه می‌توانند امنیت بیافرینند؟»

روحانی افزود: «از قلم شکسته و دهان بسته چه کاری ساخته است؟ نشکنیم قلم‌ها را به بهانه‌های واهی، نبندیم دهان‌ها را با بهانه‌های غیراساسی. بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و بگذاریم آزادی مسئولانه باشد. امنیت امروز برای ما اصل است اما فکر نکنید تنها با تفنگ امنیت ساخته و یا حفظ می‌شود که تفنگ هم به جای خود لازم است. اما قلم چه؟ اما بیان؟ و اما فرهنگ؟»

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود یادآور شد: «این رسالت اصحاب رسانه است که رضایت را برای مردم ایجاد کند؛ چراکه تروریسم بر اسب نارضایتی و ناامیدی سوار می‌شود. آن‌هایی که جز ایجاد یأس و ناامیدی در افکار عمومی کار دیگری نمی‌کنند چه نتیجه‌ای از فعالیت‌های‌شان می‌خواهند بگیرند. افسردگی بر اثر بی‌نشاطی و ناامیدی در جامعه ایجاد می‌شود؛ چه کسانی هستند که به جای مزرعه امید کشتزار یأس را دنبال می‌کنند».

فضای مجازی هم باید باشد

او با اشاره به ضرورت وجود فضای مجازی، گفت: «نمی‌توان گفت فضای مجازی را نمی‌خواهیم، ما چه‌کاره هستیم که بگوییم فضای مجازی را می‌خواهیم یا خیر. مثل این‌که یادمان رفته است صاحب اصلی کشور مردم هستند، مثل این‌که اصل ششم قانون اساسی را فراموش کرده‌ایم، مثل این‌که یادمان رفته همه چیز از صندوق رأی بیرون می‌آید و مردم صاحب اصلی نظام مردم‌سالاری دینی هستند.»

روحانی با اعلام این‌که “دولت در حال تدوین نظام رسانه‌ای است”، خاطرنشان کرد: همانند نظام پزشکی، دولت به دنبال تدوین نظام رسانه‌ای است که تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

او افزود: بسیاری از تخلفات باید در همان نظام رسانه‌ای بررسی شود و جایش در دادگاه نیست. خیلی مشکلات در رسانه‌ها وجود دارد که ممکن است حتی یک حقوقدان حاذق هم آن را نداند. مگر همه تخلفات رسانه‌ای باید دادگاهی شود وقتی راه‌حل‌های حرفه‌ای‌تر و کم هزینه‌تر وجود دارد.

دلایلی معرفی سه وزیر

روحانی در ادامه سخنانش به معرفی سه وزیر به مجلس و رای اعتماد مجلس به این سه وزیر نیز اشاره کرد. او گفت: امروز مجلس به یک قدرت بزرگ بدل شده است و بیش از سال‌های گذشته دولت و مجلس در کنار یکدیگر قرار دارند. رأی اعتماد به سه وزیر در روز سه‌شنبه همه عاشقان این کشور را از روز دوشنبه امیدوارتر کرد. همه مردم ایران به خوبی قضاوت کردند که انتخابات اسفند ۹۴ با خرداد ۹۲ در یک مسیر بود.

سه وزیری که روحانی در ترمیم کابینه به مجلس معرفی کرده بود همان‌هایی بودند که در آغاز کار دولت او در سال ۹۲ نتوانسته بودند از مجلس نهم رای اعتماد بگیرند. زیرا اکثریت مجلس نهم با اصولگرایان تندرو بود. اما در انتخابات اسفند ۹۴ ترکیب مجلس قدری تغییر کرد و شمار قابل‌توجهی از تندورهای اصول‌گرا از راه‌یافتن به مجلس بازماندند. روحانی هفته گذشته همان سه وزیر را دوباره به مجلس معرفی کرد و آنها این بار رای اعتماد گرفتند.

حسن روحانی درباره علت معرفی مجدد سه وزیر گفت: دولت به دلایلی همان سه وزیر را به مجلس معرفی کرد تا به مردم بگوید که رأی اسفند ۹۴ آنها گم نشده و در صندوق صحیح قرار گرفته است.

”انقلابی بودن” یعنی چه؟

روحانی در ادامه سخنانش درباره معنای “انقلابی بودن” نیز سخن گفت؛ عبارتی که تندورها از آن به عنوان چماق به‌طور مرتب علیه دولت استفاده می‌کنند.

روحانی گفت: «همه ما می‌خواهیم که انقلابی باشیم اما انقلابی بودن یعنی چه؟ هر کسی که تهمت می‌زند، دروغ می‌گوید، سخنی بدون تحقیق به زبان می‌آورد و شنیده‌ای را بدون تحقیق بازگو می‌کند و داد و فریاد می‌زند انقلابی نیست. هر کسی که کوتاه‌ترین راه را برای منافع ملی برمی‌گزیند و برای حفظ کشور تلاش می‌کند و راستی و درستی و امانت‌داری را سرلوحه کارش قرار می‌دهد انقلابی است.»

رئیس جمهور افزود: «انقلاب یعنی توسعه کشور، ایجاد نشاط، رفاه و اشتغال برای همه اقشار جامعه. بسیاری از اعتیادها و مفاسد اجتماعی به خاطر بیکاری و بی‌شغلی است. باید هم فضای اشتغال را ایجاد کنیم و هم شما اصحاب فرهنگ و رسانه نشاطی را برای مردم فراهم آورید.»

چه کردیم که همه عالم علیه ما متحد شدند؟

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که “فضا را باید مناسب برای جذب سرمایه کرد” خطاب به رسانه‌ها گفت: «شما می‌توانید این فضا را بوجود آورید. کاری کردیم که دنیا نظر، افکار و دیدگاهش نسبت به ملت ایران و جمهوری اسلامی از ۳ سال پیش متفاوت باشد.»

او افزود: «دیروز همه متفق شدند که تحریم را اعمال کنند. اما توجه کنید چرا جوری رفتار کردیم که آمریکا و اروپا به تحریم ما رای داد؟... چرا راهی را انتخاب کردیم که همه عالم را علیه خود متحد کردیم؟ مگر می‌شود ما کاری کنیم که دشمنان ما سال‌ها دنبال این بودند که همه را از دائم و غیر دائم علیه ما جذب کنند. چطور شد که این فضا بوجود آمد.»

«چه مقدار نفت در این چند سال می‌توانستیم بفروشیم و درآمدش را بدست آوریم و نتوانستیم.  به خاطر تحریم‌ها از سال ۹۱ تا ۹۴، ۱۸۰ میلیارد دلار از درآمد کشور کسر شد که می‌توانست برای تحول و اشتغال کشور به کار رود. تحریم‌ها را برداشتیم اما بعضی‌ها ناراحت هستند و می‌گویند چرا تحریم‌ها برداشته شده است؟ اگر به عنوان مثال صد تا تحریم برداشته شده و چند تا مانده، آن صد تا را نگاه نمی‌کنند و آن چند تا را می‌بینند.»

او ادامه داد: «آدم دچار حیرت است؛ چرا درک نمی‌شود . فکر می‌کنند اگر بگویند ما در این چند سال موفق بودیم دولت نفع می‌برد. در حالی که این موفقیت برای مردم است. دولت رای داده، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان هم رای داده، رهبری هم تایید کرده، باز هم نمی‌دانم مشکل کجاست؟  شما اهل رسانه باید بیابید و باید برای مردم شرح داده و توضیح دهید.»