ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 04.11.2016, 0:46
نامه سرگشاده یک روزنامه‌نگار زندانی در ترکیه

خانم آسلی اردوغان، نویسنده، روزنامه‌نگار و کنشگر حقوق بشر، از تابستان در زندان «بَکیرکوی» به سر می‌برد. این نویسنده که کتاب‌هایش به آلمانی، فرانسوی و نروژی ترجمه می‌شوند، به ارتباط با گروه‌های افراط‌گرای کردی متهم شده است. خانم اردوغان عضو شورای مشورتی «اوزگور گوندم»، روزنامه طرفدار کردها بوده است. این روزنامه به اتهام تبلیغ برای «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) در ماه اوت توقیف شد.

نامه‌ای از آسلی اردوغان از حبس به دست دویچه وله رسیده است که در ادامه واژه به واژه منتشر می‌شود:
دوستان، همکاران، روزنامه‌نگاران و کارمندان گرامی شاغل در رسانه

این نامه را از زندان بکیرکوی برای شما می‌نویسم، پس از آنکه پلیس علیه «جمهوریت»، یکی از پرسابقه‌ترین روزنامه‌هایمان و صدای سوسیال‌ـ‌‌دمکراسی، وارد عمل شد.

چندین روزنامه‌نگار [این روزنامه] در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند، چهار تن دیگر، از جمله جان دوندار، سردبیر [پیشین روزنامه]، هم تحت تعقیب هستند. حتی من هم از شنیدن این موضوع به شدت شگفت‌زده شدم! این اقدام به روشنی نشان می‌دهد که ترکیه تصمیم گرفته به همه حقوق و به احترام به قانون بی‌اعتنایی کند.

در حال حاضر بیش از ۱۳۰ روزنامه‌نگار [در ترکیه] زندانی هستند – این یک رکورد جهانی است. ۱۷۰ روزنامه، مجله و فرستنده رادیویی و تلویزیونی در دو ماه اخیر به تعطیلی کشیده شده‌اند. دولت کنونی ما می‌خواهد یگانه مرجع «واقعیت» و «حقیقت» باشد. هر عقیده‌ای که حتی اندکی با نظر حاکمان تفاوت کند، با خشونت سرکوب می‌شود: حمله فیزیکی پلیس، روزها  و شب‌ها در بازداشت (تا ۳۰ روز)، حبس...

من در نوزدهم اوت [۲۹ مرداد ۱۳۹۵] دستگیر شدم، فقط به این خاطر که یکی از مشاوران «اوزگور گوندم»، «روزنامه کردی» هستم. با وجود این‌که ماده ۱۱ قانون مطبوعات به صراحت می‌گوید که مشاوران هیچ مسئولیت حقوقی در ارتباط با روزنامه ندارند، تا کنون به هیچ دادگاهی برده نشده‌ام که ماجرا را شرح دهم.

در این فرایند مضحک، علاوه بر من، نجمیه آلپای، زبان‌شناس و مترجم، هم دستگیر و به [همکاری با] تروریسم متهم شد. این نامه یک تقاضای کمک فوری است! اوضاع وحشتناک و به شدت نگران‌کننده است. من اعتقاد قلبی دارم که رژیمی تمامیت‌خواه در ترکیه سراسر اروپا را خواهد لرزاند.

اروپا که در حال حاضر بر «بحران پناهجویی» متمرکز شده، به نظر می‌رسد نابودی کامل مردم‌سالاری در ترکیه را دست کم گرفته است. اکنون ما – نویسندگان، روزنامه‌نگاران، کردها، علوی‌ها و البته زنان – در حال پرداخت بهای سنگین «بحران مردم‌سالاری» هستیم.

اروپا بایست در قبال ارزش‌هایی که در پی سده‌ها کوشش در این قاره شکل گرفته‌اند، مسئولیت‌پذیر باشد. ارزش‌هایی که هویت اروپا را تشکیل می‌دهند: مردم‌سالاری، حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی اندیشه...

ما به همبستگی و پشتیبانی کامل شما نیازمندیم.

سپاس از آنچه تا کنون برای ما انجام داده‌اید.

با تقدیم احترام
آسلی اردوغان
۲۰۱۶/۱۱/۱
زندان بکیرکوی، 9-C

آسلی اردوغان، زاده ۱۹۶۷ در استانبول، در دانشگاه «بغازیچی» این شهر علوم کامپیوتر و فیزیک خوانده است. او از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ به عنوان فیزیکدان در مرکز پژوهش‌های هسته‌ای اروپا در سوئیس (CERN) کار کرده است. این نویسنده در همان زمان هم متن‌های ادبی می‌نوشت. او در سال ۲۰۱۰ به‌خاطر نوشتن رمان «تاش بِنا» [بنای سنگی] جایزه سعید فائق، مهمترین جایزه ادبی ترکیه را دریافت کرد. آسلی اردوغان عضو انجمن جهانی قلم و انجمن نویسندگان ترکیه است. او به عنوان ستون‌نویس و عضو شورای مشورتی روزنامه کردی «اوزگور گوندم» در اوت ۲۰۱۶ در استانبول دستگیر شد.