ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.11.2016, 19:15
انتقاد اوباما از تصمیم رئیس اف‌بی‌آی درباره کلینتون

صدای آمریکا: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از تصمیم رئیس پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در مورد اطلاع رسانی به کنگره درباره پرونده جدید ایمیل‌های کلینتون انتقاد کرد.

آقای اوباما در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه پخش شد گفت: «ما بر اساس اطلاعات ناقص اقدام نمی کنیم.»

او به شبکه NowThis News گفت: «ما بر اساس اطلاعات درز کرده اقدام نمی‌کنیم. ما بر اساس تصمیمات محکمی که گرفته شده اقدام می‌کنیم.»

باراک اوباما گفت زمانی که آخرین بار پرونده ایمیل‌های کلینتون بررسی شد، نتیجه‌ای که وزارت دادگستری گرفت، نتیجه‌ای که بارها تحقیقات کنگره به آنها رسید، این بود که او (کلینتون) اشتباهاتی کرده است اما کاری نبوده که قابل پیگرد قضایی باشد.

به گزارش نیویورک تایمز، آقای اوباما نامی از جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا نبرد اما کاملا در مصاحبه مشخص بود که منظورش از انتقادات آقای کومی است.

باراک اوباما گفت تلاش کرده است که طوری نشود که گویی او در تحقیقاتی که باید مستقل باشد، دخالت می‌کند. او با این حال اعتماد خود را به درستی هیلاری کلینتون ابراز کرد.

اظهارات آقای اوباما در حالی است که در نظرسنجی تازه ای بی سی نیوز و واشنگتن پست آمریکا احتمال رای آوردن هر دو نامزد ۴۶ درصد است. این نظرسنجی پس از ماجرای اخیر ایمیل‌های کلینتون برگزار شده است.

جمعه گذشته، جیمز کومی، رئیس اف بی آی نامه ای به کنگره آمریکا نوشت و به آنها اعلام کرد که ایمیل های جدیدی از خانم کلینتون در کامپیوتر هما عابدین، دستیار او پیدا شده که اف بی آی باید آنها را بررسی کند.

این نامه آقای کومی در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت. بخصوص که سه ماه پیش رئیس اف بی آی اعلام کرده بود در ماجرای ایمیل های خانم کلینتون هیچ فعل مجرمانه ای به باور او روی نداده و دادستان کل آمریکا بر روی این نظر آقای کومی، ختم پرونده ایمیل های کلینتون را اعلام کرده بود.

خانم کلینتون متهم شده بود که در زمان وزارت خارجه آمریکا بجای استفاده از سرور دولتی، از یک سرور شخصی برای میزبانی ایمیل های خود استفاده کرده است. منتقدان می گفتند اینکار بخاطر موقعیت شغلی حساس او اشتباه و جرم بوده چون امکان درز اطلاعات محرمانه وجود داشت.

همزمان با نامه جدید رئیس اف بی آی، ستادهای انتخاباتی دو نامزد واکنش نشان دادند. ستاد ترامپ این نامه را نشانه‌ای از جرایم مخفی کلینتون در زمان وزارت خارجه دانست و ترامپ از آمریکایی‌ها خواست به او رای دهند.

هیلاری کلینتون و ستاد او نیز آقای کومی را به اقدام خلاف روال و جهت‌گیری تاثیرگذار در انتخابات متهم کردند. براساس یک قانون، کارمندان دولت فدرال آمریکا حق ندارند اقدامی کنند که بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد.

ستاد کلینتون می‌گوید نوشتن این نامه از سوی رئیس اف بی آی در حالیکه معلوم نیست نتیجه آن کی مشخص شود، اقدامی به نفع ترامپ است. کارشناسان می‌گویند عملا امکان ندارد بررسی ایمیل‌های هما عابدین که بیش از ۶۵۰ هزار ایمیل را شامل می‌شود، در مدت کوتاه منتهی به انتخابات پایان بگیرد.

دو نامزد در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا با بحران هایی مواجه بوده اند. دو ماه پیش ویدئویی از دونالد ترامپ منتشر شد که او اظهارات رکیکی علیه زنان بر زبان آورد که باعث شد حتی برخی هم حزبی ها سخنان او را تقبیح کنند.

هیلاری کلینتون هم در ماههای اخیر با انتقاداتی بخاطر ماجرای ایمیل‌هایش و همچنین افشای اسناد ویکی لیکس مواجه شد که در آن اسناد او اظهاراتی علیه آنچه شعار انتخاباتی اش است، بیان کرده بود.

روز سه شنبه ۱۸ آبان انتخابات آمریکا برگزار می شود.


نشریه کوکلاکس‌کلان‌ها از نامزدی ترامپ حمایت کرد

صدای آمریکا: نشریه کوکلاکس‌کلان‌ها، از گروه‌های نژادپرست که به برتری نژاد سفید اعتقاد دارند از نامزدی دونالد ترامپ، حمایت کرد اما ستاد ترامپ ساعتی بعد این حمایت را رد کرد.

نشریه صلیبی یا Crusader یکی از مشهورترین نشریات کوکلاکس‌کلان‌ها است.

روز چهارشنبه ۱۲ آبان، این نشریه در صحفه خود شعار ترامپ را با حروف درشت درج کرده است: «آمریکا را دوباره عالی کن.»

در زیر این شعار، مطلبی طولانی نیز در دفاع از پیام ترامپ نوشته شده است. ستاد انتخاباتی ترامپ سه شنبه عصر به سرعت و به شدت از مقاله نشریه کوکلاکس‌کلان‌ها انتقاد کرد و آن را مطلبی حاومی مطالب نفرت انگیز خواند.​

ساعتی بعد ستاد انتخابات دونالد ترامپ حمایت کوکلوس کلان‌ها را رد کرد.