ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.11.2016, 13:01
مجلس به هر سه وزیر دولت رای اعتماد داد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ‌۱۱ آبان، پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، به هر سه وزیر دولت اعتماد کرد.

به گزارش ایسنا، پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و دفاع رییس‌جمهور و وزرا رای‌گیری برای سه وزیر پیشنهادی انجام شد که بر این اساس نمایندگان با ۱۵۷ رای موافق ، ۱۱۱ رای مخالف و  ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای اخذ شده به دانش آشتیانی اعتماد کردند.

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده کرمانشاه، اسدالله عباسی نماینده رودسر و سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین به عنوان مخالفان و داوود محمدی، ابوالفضل سروش و مهدی شیخ نمایندگان تهران و غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت به عنوان موافقان به اظهار نظر پرداختند.

همچنین براساس رای گیری انجام شده، صالحی امیری با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی حسن نوروزی نماینده رباط کریم، سید احسان قاضی زاده نماینده فریمان و مجتبی ذوالنوری نماینده قم به عنوان مخالفان و محمد بیرانوندی نماینده خرم آباد ، قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر، محمدرضا تابش نماینده اردکان و محمد آشوری نماینده بندرعباس به عنوان موافقان به ایراد سخن پرداختند.

همچنین سلطانی‌فر با ۱۹۳ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع وزیر ورزش و جوانان شد.

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، محمود شکری نماینده تالش، محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر و شهاب نادری نماینده پاوه به عنوان مخالفان و ابوالفضل موسوی نماینده یزد ، مهدی مقدسی نماینده اراک، محمد نعیم امینی‌فرد نماینده ایرانشهر و پروانه سلحشوری نماینده تهران به عنوان موافقان به ایراد سخن پرداختند

***

رأی اعتماد روز ۱۱ آبان، میوه هفتم اسفند ۹۴

عصرایران؛ مهرداد خدیر- رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به هر سه وزیر پیشنهادی تفاوت بافت مجلس کنونی با مجلس قبلی را به وضوح نشان داد و می‌توان گفت نهال امید که در هفتم اسفند ۱۳۹۴ غرس شد در ۱۱ آبان ۱۳۹۵ میوه داده است زیرا این سه همان‌هایند که از سد مجلس قبلی نگذشتند.

رییس جمهور نیز در نخستین حضور خود در مجلس دهم به پیام دو انتخابات ۹۲ و ۹۴ اشاره کرد و از ورود دولت به فاز اجتماعی پس از موضوع برجام و سیاست خارجی و کاهش تورم خبر داد و به صورت مبسوط به موضوع فرهنگ اشاره کرد تا این ذهنیت زدوده شود که دل مشغولی اصلی او سیاست خارجی است. هر چند که با بحران اشتغال و بیکاری خاصه در میان دانش آموختگان دانشگاه‌ها نیز برخوردی واقع‌بینانه داشت.

روحانی با دفاع از عملکرد اقتصادی دولت خود و اشاره به این که این دولت اقتصاد را با تورم بالای ۲۳ درصد تحویل گرفته و اکنون یک رقمی کرده در واقع می‌خواست بگوید که چرا در بحث ترمیم کابینه سراغ وزیران اقتصادی نرفته است.

رییس جمهور گفت هر سه وزیر با امور اجتماعی مرتبط‌اند و بدین ترتیب از ورود دولت به فاز اجتماعی و فرهنگی خبر داد و از مجلس خواست بر این ورود مُهر تأیید بزنند.

نتیجه رای اعتماد نشان داد که واکنش مجلس مثبت بوده است. در نطق‌ها هم دیدیم در حالی که یک نماینده مخالف تمام تلاش خود را به کار بست تا جو مجلس قبل را تکرار کند اما عملا طرفی نبست و خصوصا با واکنش صریح دو نماینده رو به رو شد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تا آنجا پیش رفت که سوابق افراد در دفاع مقدس را هم کافی ندانست چرا که نخست‌وزیر دوران جنگ اکنون در حصر است و تا توانست به این و آن پرخاش کرد و همان گونه که پیش بینی می‌شد «فتنه فتنه» کرد اما ابتدا مهدی شیخ نماینده تهران و سپس غلام علی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت فضای مجلس را تغییر دادند خاصه جایی که نماینده جانباز رشت نشسته بر روی ویلچر فریاد برآورد تا کی می‌خواهید داستان فتنه را ادامه دهید و پرسید: چرا کسی که فتنه را استارت زد راست راست در خیابان دارد راه می‌رود؟

در این فضا اما وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به جای پاسخ به اتهامات سیاسی برنامه های خود را ارایه داد و با ادامه مباحث در فضایی آرام تر و با مخالفت های کمتر حاصل این شد که دانش آشتیانی، صالحی امیری و سلطانی‌فر به عنوان وزیران  آموزش و پرورش، ارشاد و ورزش و جوانان به عضویت دولت درآیند.

چنان که گفته شد این سه همان گزینه‌هایی‌اند  که سه سال قبل با پاسخ منفی نمایندگان مجلس نهم رو به رو شده بودند ولی امروز توانستند با جلب رأی اعتماد نمایندگان به دولت حسن روحانی بپیوندند و این نتیجه انتخابات هفتم اسفند ۹۴ است.

تعداد آرای هر سه وزیر همچنین نشان می‌دهد فراکسیون امید به‌رغم فضاسازی‌های اولیه مخالفان، انسجام خود را یافته و حرکت پارلمانی را نباید تنها در قالب نطق میان دستور و تذکر آیین نامه‌ای و اظهار نظر رسانه‌ای متبلور دید و از این رو بی‌راه نیست اگر گفته شود در این میان نقش محمدرضا عارف نیز به عنوان رییس فراکسیون امید قابل‌توجه بوده است. اگر چه خود سخن نگفت اما قابل حدس است که هماهنگی‌های قبلی را سامان داده است و به صورت نمادین نیز پیشاپیش دیگران به استقبال رییس جمهور رفت.

فضای امروز مجلس از این واقعیت نیز حکایت می‌کند که اکثر نمایندگان برای همراهی با دولت آمادگی دارند بنابراین باید بیش از آن که در انتظار تهیه طرح و نطق از جانب آنان باشیم از دولت بخواهیم لوایح مناسب را تهیه و ارایه کند.

اگر چه هر سه وزیر حوزه‌های اجتماعی و نه صرفا سیاسی را باید مدیریت کنند اما از منظری سیاسی  می‌توان اهمیت جلسه امروز را در مشخص شدن وزن گرایش‌های سیاسی طیف‌ها دانست.

پس از آن که در رقابت علی لاریجانی با محمدرضا عارف برای کسب کرسی ریاست مجلس عارف نتوانست به ریاست برسد این تحلیل ارایه شد که وزن فراکسیون امید کمتر از حد تصور بوده حال آن که امید در واقع ائتلاف اصلاح طلبان و اصول گرایان میانه رو و حامی دولت بود و طبعا بخش دوم به لاریجانی رای دادند. ۴۸ ساعت بعد و هنگامی که مسعود پزشکیان و علی مطهری نیابت ریاست مجلس را در اختیار گرفتند مشخص شد تحلیل های اولیه دقیق نبوده است.

امروز اما ۵ ماه گذشته و غبارها فرو نشسته و صف‌بندی‌ها مشخص شده است و از این نظر می‌توان اهمیت رأی اعتماد را فراتر از انتخاب سه وزیر دانست.

در جلسه امروز هر چند برخی نمایندگان به این و آن پرخاش کردند اما کاملا روشن بود که فضا تغییر کرده است. هر چند امثال نقوی حسینی کوشیدند جای خالی رادیکال‌ها را پر کنند اما این بار صدای احسنت چندان نپیچید.

کافی است عدد ۱۵۷ را که پشتوانه وزیر آموزش و پرورش شد با ۷۰ رأی مجلس قبل به او که مانع وزارت دانش آشتیانی شد مقایسه کنیم تا این گزاره به اثبات رسد که رأی اعتماد امروز نتیجه انتخابات هفتم اسفند ۱۳۹۴ است.