ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 30.10.2016, 20:10
رئیس اف‌بی‌آی به اقدام جناحی متهم شد

رهبر دمکرات‌ها در سنای آمریکا می‌گوید که جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی، با علنی کردن تحقیقاتی درباره ایمیل‌های یک نماینده سابق مجلس که شاید به کشف ایمیل‌های هیلاری کلینتون منجر شود احتمالا قانون را نقض کرده است. اشاره هری رید به قانونی است که می‌گوید مقام‌های دولتی نباید در انتخابات نفوذ کنند.

جیمز کومی روز جمعه به کنگره اطلاع داد که تحقیقات درباره آنتونی وینر، نماینده سابق مجلس، ممکن است به کشف ایمیل‌های دیگری از خانم کلینتون منجر شده باشد. اف‌بی‌آی معتقد است که این ایمیل‌ها ممکن است به تحقیقات سابق درباره استفاده خانم کلینتون از یک سرور شخصی برای مبادله ایمیل در زمان سکانداری وزارت خارجه در دولت اوباما «مربوط» باشد.

آقای رید در نامه‌ای آقای کومی را متهم کرد با هدف کمک به یک حزب سیاسی در مقابل دیگری رفتاری دوگانه داشته است. او گفت آقای کومی احتمالا «قانون هچ» که استفاده از موقعیت دولتی برای نفوذ در انتخابات را منع می کند را زیر پا گذاشته است.

او گفت: «شما با اقدامی جناحی احتمالا قانون را شکسته‌اید.» آقای رید همچنین مدیر اف بی آی را متهم کرد از افشای «اطلاعات شدیدا جنجالی در مورد پیوندهای نزدیک میان دونالد ترامپ، مشاوران ارشد او و دولت روسیه» خودداری کرده است.

او گفت: «افکار عمومی حق دارد درباره این اطلاعات بداند. من چند ماه پیش به شما نوشتم و خواستار انتشار این اطلاعات شدم.» ریچارد پینتر استاد حقوق در دانشگاه مینه سوتا که در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ وکیل دولت جورج بوش بود روز یکشنبه گفت که شکایتی علیه اف‌بی‌آی تسلیم مراجع مربوطه کرده است. شکایت او هم به نقض قانون هچ از سوی مدیر اف بی آی مربوط می شود.

آقای پینتر گفت که در انتخابات مقدماتی از چند جمهوری‌خواه از جمله جب بوش و جان کیسیک حمایت می‌کرد اما در انتخابات عمومی خواهان پیروزی کلینتون است.

او در مقاله‌ای در ستون آزاد نیویورک تایمز نوشت: «هرگز فکر نمی کردم اف بی ای در ارتباط با یکی از تحقیقاتش به سیرک انتخابات کشیده شود.»

رفتار پرسش‌برانگیز اف‌بی‌آی

روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشته است ماموران پلیس فدرال آمریکا (ا‌ف‌بی‌آی) از چند هفته پیش از ای‌میل‌های جدید خانم کلینتون خبر داشتند اما درست در آستانه انتخابات و زمانی که پیروزی وی مسلم شده بود، موضوع را به رئیس خود اطلاع داده‌اند و جیمز کومی،‌ رئیس اف‌بی‌ای از حزب جمهوری‌خواه نیز در نامه‌ای بدون ذکر جزئیات آن به مجلس نمایندگان اطلاع داده است.

براساس گزارش «واشنگتن‌پست»، ماموران اف‌بی‌آی اوایل ماه اکتبر از وجود ای‌میل‌های جدید خانم کلینتون خبر داشتند. اما تنها روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر این موضوع را به اطلاع جیمز کومی رسانده‌اند و او نیز روز جمعه ۲۸ اکتبر در نامه‌ای کنگره را از این موضوع خبردار کرده است.

ستاد انتخاباتی خانم کلینتون نیز روز جمعه ۲۸ اکتبر از موضوع ای‌میل‌ها اطلاع یافته است. هنوز روشن نیست در ای‌میل‌های تازه یافت‌شده چی هست و آیا ارزش و اهمیت امنیتی دارند یا نه؟

ای‌میل‌های جدید در کامپیوتر «آنتونی واینر» همسر سابق «هما عابدین» پیدا شده است. هما عابدین دستیار و مشاور نزدیک هیلاری کلینتون است. هما عابدین و همسر سابقش به‌طور مشترک از این کامپیوتر استفاده می‌کردند.

ظاهرا این ای‌میل‌ها طی یک تحقیقات مربوط به پیام‌های آنتونی واینر به یک دختر نوجوان کشف شده‌اند. هما عابدین گفته است او نمی‌داند که چگونه ای‌میل مرتبط با خانم کلینتون در این کامپیوتر ذخیره شده است.

آنچه که پرسش برانگیز است این است که ماموران اف‌بی‌آی زمانی تصمیم گرفتند که موضوع ای‌میل‌های تازه هیلاری کلینتون را یه رئیس اطلاع دهند یا در واقع فاش سازند که کمتر از ۱۱ روز به انتخابات آمریکا باقی مانده و همه نظرسنجی‌ها و ارزیابی‌ها از پیروزی مسلم نامزد حزب دموکرات خبر می‌داد.

کلینتون: کار رییس اف‌بی‌آی عمیقا نگران‌کننده است

هیلاری کلینتون از اقدام رییس پلیس فدرال در اعلام تحقیق دوباره در پرونده ای‌میل‌های او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده و آن را نگران‌کننده خوانده است.

کلینتون که روز شنبه در اجتماع حامیانش در شهر ساحلی «دیتونا» در ایالت فلوریدا سخن می گفت با اشاره به این موضوع گفت: «چنین اقدامی درست پیش از برگزاری انتخابات آن هم بدون ارایه کوچک‌ترین اطلاعات و جزییات بسیار عجیب است. این اقدام نه تنها عجیب بلکه بی‌سابقه و عمیقا نگران‌کننده است.»

کلینتون روز جمعه و همزمان با اعلام جیمز کومی درباره آغاز تحقیقات دوباره از پرونده ای‌میل‌های جدید او،  خواستار ارایه اطلاعات از جزییات این ای‌میل‌ها به افکار عمومی این کشور شده بود. او گفته بود: «مردم آمریکا باید هر چه سریع‌تر از حقیقت با خبر شوند و اف‌بی‌آی باید حقیقت این ماجرا را  بدون تاخیر برای مردم توضیح دهد.»

رییس اف‌بی‌آی در واکنش به انتقادها درباره اعلام تحقیقات جدید گفته است موضوعاتی از این دست غالبا محرمانه انجام می‌شود اما در شرایط کنونی عدم اعلام این تصمیم می‌توانست برای رای دهندگان آمریکایی گمراه کننده باشد.

برتری ۱۵ درصدی کلینتون در میان شرکت‌کنندگان در رای‌گیری زودهنگام

در حالی که کمتر از ۱۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات از برتری ۱۵ درصدی بر رقیب جمهوری خواهش دونالد ترامپ در میان رای دهندگان شرکت کننده در رای گیری زودهنگام این انتخابات که در دو هفته گذشته مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند، برخوردار است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس مطالعه انجام شده توسط رویترز/ ایپسوس در پروژه موسوم به ایالت‌های کشور اگرچه همه اطلاعات مربوط به کل ایالت‌های میزبان رای گیری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجود نیست اما کلینتون در ایالت‌های در نوسان نظیر اوهایو و آریزونا و همچنین در برخی پایگاه‌های حزب جمهوری خواه نظیر جورجیا و تگزاس از برتری برخوردار است.

براساس برنامه پروژه انتخابات ایالات متحده وابسته به دانشگاه فلوریدا تاکنون ۱۹ میلیون آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور رای داده‌اند که این بالغ بر ۲۰ درصد کل رای دهندگان می‌شود.

مطالعه رویترز/ ایپسوس مشخص کرده که کلینتون درمجموع در مسیر دستیابی به اکثریت آراء قرار دارد. با این حال اینکه کلینتون در فاصله ۱۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری این میزان آراء را به خود اختصاص داده خبر خوبی برای او است.

نظرسنجی رویترز/ ایپسوس پیش از اعلام این خبر در بعد ازظهر روز جمعه انجام شده است و هنوز مشخص نیست که آیا این تحقیقات اف‌بی‌آی تاثیری بر توازن رقابت انتخاباتی در آمریکا خواهد گذاشت یا خیر. با این حال اف‌بی‌آی هیچ چیز درباره محتوی ایمیل‌های عابدین از جمله احتمال رد و بدل شدن پیام‌هایی میان وی و هیلاری کلینتون نگفته است.

در نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر کلینتون از برتری ۴ تا ۷ درصدی بر رقیب جمهوری خواهش ترامپ برخوردار بوده است.

تا روز پنج شنبه گذشته شانس کلینتون برای دریافت ۲۷۰ به اصطلاح کالج انتخاباتی برای اینکه پیروز قاطع انتخابات ریاست جمهوری شود براساس مطالعه اخیر بالغ بر بیش از ۹۵ درصد بوده است.

پروژه ایالت‌های کشور برآورد کرده که کلینتون با میزان ۳۲۰ کالج انتخاباتی در مقابل ۲۱۸ کالج متعلق به رقیبش پیروز انتخابات خواهد شد و او می‌تواند به طور قاطع ۲۷۸ کالج دموکرات‌ها را به خود اختصاص دهد.

این برتری کلینتون در میان رای دهندگان زود هنگام مشابه برتری باراک اوباما بر میت رامنی، رقیب جمهوری خواهش در مقطع مشابه در سال ۲۰۱۲ است. در آن انتخابات اوباما با آراء ۳۳۲ به ۲۰۶ رامنی را شکست داد.

با این حال کلینتون حتی قبل از اعلام تحقیقات اخیر اف‌بی‌آی هفته سختی را پشت سر گذاشته است؛ در حالی که مشاهده می‌شود پوشش خبری از هر گونه اتهام زنی به ترامپ کاهش یافته اما کلینتون با افشاگری‌های هر روزه ایمیل‌هایش توسط ویکی لیکس مواجه بوده است که طی روزهای اخیر نیز پرسش‌هایی را درباره امور مالی شوهر او بیل کلینتون مطرح کرد.

منابع گزارش:‌ بی‌بی‌سی، اشپیگل‌آنلاین، ‌ایسنا