ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 23.10.2016, 10:39
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تغییر کرد

رضا صالحی امیری، مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نامه‌ای با امضای رییس جمهوری به ترتیب به عنوان وزیران پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

حسن روحانی رییس جمهوری امروز - یکشنبه - در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش را معرفی کرد.

سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هستند که امروز به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

صالحی امیری مشاور رییس جمهوری و رییس سازمان اسناد و مدارک و کتابخانه ملی ایران در سال ۱۳۴۰ در شهر بابل به دنیا آمد.

وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه علوم و تحقیقات و استادیار دانشگاه است.

همچنین مسعود سلطانی فر ۵۷ ساله در دولت یازدهم معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر نیز انتخاب شده بود که پس از رفتن به میراث فرهنگی از شورای شهر تهران استعفا کرد.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز متولد ۱۳۳۴ استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رییس مجتمع آموزشی مفید، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران و معاون اسبق طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

متن نامه حسن روحانی به  علی لاریجانی رییس مجلس شورای ‏‏‏اسلامی برای معرفی وزیران پیشنهادی، به این شرح است: ‏‏ ‏

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام ‏

احتراما در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شرح حال و برنامه جناب آقایان ‏‏‏دکتر سید رضا صالحی امیری، مسعود سلطانی‌فر و دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی برای اخذ ‏رای ‏‏اعتماد به ترتیب جهت وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ورزش و جوانان و آموزش و ‏پرورش ‏‏به مجلس شورای اسلامی معرفی می گردد.‏

حسن روحانی ‏
رییس جمهوری اسلامی ایران ‏


نجفی نپذیرفت؟

وبسایت جماران نوشته است، محمدعلی نجفی که قرار بود امروز به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شود، این مسئولیت را نپذیرفت.

به گزارش این سایت، نجفی علی رغم آنکه برنامه کاری خویش را روز گذشته به رئیس جمهوری ارائه کرده بود امروز از پذیرش این سمت خودداری کرد.

دلیل نپذیرفتن مسئولیت

محمدعلی نجفی در گفت‌وگو با «جماران»، درباره دلیل تجدیدنظر در تصمیم خود برای پذیرش وزارت آموزش و پرورش و معرفی وی به مجلس از سوی رئیس‌جمهور، اظهار کرد: بنده آقای دانش آشتیانی را فردی قوی، سالم و کاردان می‌دانم.

وی افزود: احساس کردم در این شرایط ایشان در این جایگاه می‌تواند موفق‌تر باشد و من به ایشان کمک می‌کنم.

در حالی که قرار بود در کنار صالحی امیری و سلطانی‌فر، محمدعلی نجفی نیز به عنوان یکی از سه وزیر پیشنهادی از سوی حسن روحانی به مجلس معرفی شود، نجفی در ساعات پایانی از پذیرش این مسئولیت خودداری کرد و رئیس‌جمهور، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد.

دولت دلیل تغییر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را اعلام کند

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این که دولت باید دلیل تغییر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را اعلام کند گفت که تا ساعت ۷:۳۰ صبح امروز قرار بود نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شود.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ تا ساعت ۷:۳۰ صبح امروز که فراکسیون امید جلسه‌ای با دولت داشت، آقای نجفی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد اما این که ظرف مدت کمی گزینه پیشنهادی دولت عوض شده موضوعی است که سخنگوی دولت باید درباره‌ی آن صحبت کند.

وی افزود: برداشت من این است که دلیل تغییر گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش انصراف آقای نجفی نبوده و بعید است که ایشان به خواست فرهنگیان جواب رد داده باشد.

سخنگوی فراکسیون امید تاکید کرد:‌ این که برای معرفی آقای نجفی فشاری از بیرون وجود داشته یا هر عامل دیگری باعث تغییر این گزینه شده، موضوعی است که نمی‌توان درباره‌ی آن قضاوت کرد و دوستان و دولت باید دلیل آن را اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در جلسه صبح امروز مجمع عمومی فراکسیون امید از انتخاب نجفی، سلطانی‌فر و صالحی امیری به عنوان وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و ورزش و ارشاد خبر داده بود اما ساعتی بعد دولت دانش آشتیانی، سلطانی فر و صالحی امیری را به مجلس معرفی کرد.

تفاوت دو مجلس با مقایسه آرای دانش آشتیانی

عصر ایران- معرفی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حالی است که احتمال معرفی محمد علی نجفی پس از اظهارات دو روز پیش خود او بیشتر به نظر می رسید.
دو سال پیش و در ۲۰ آبان ۱۳۹۳ و پس از استیضاح و کنار گذاشتن رضا فرجی دانا از وزارت علوم و رأی اعتماد ندادن به دو وزیر پیشنهادی بعدی – جعفر میلی منفرد و محمود نیلی احمدی – دانش آشتیانی در ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۳ به مجلس رفت تا رأی اعتماد بگیرد اما تنها ۷۰ نماینده به وزارت او رأی دادند و ۱۷۱ نفر رای مخالفت کردند و ۱۶ نماینده رأی ممتنع دادند.

بدین ترتیب مجلس اصول گرایان این پیام را برای دولت روحانی فرستاد که حاضر نیست به وزیر علوم با گرایش اصلاح طلبانه رأی بدهد و وزیر بعدی و کنونی اگر چه سابقه وزارت در دولت میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی را داشت اما صبغه سیاسی کم رنگ‌تری داشت و دارد و سرانجام او وزیر شد و فعلا همچنان وزیر است.

نوع مواجهه نمایندگان با وزارت دانش آشتیانی می‌تواند تفاوت دو مجلس نهم و دهم را نشان دهد و اکثریت رای دهنده به فهرست اصلاحات - اعتدال هم می‌توانند نتیجه حضور خود در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ را در آیینه فاصله ۷۰ رای مجلس قبلی با آرای موافق این مجلس مشاهده کنند که پیش‌بینی می‌شود دانش آشتیانی را به وزارت برساند.

نکته جالب دیگر درباره پیشینه این استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی این است  که در سال ۱۳۷۸ گزینه اول شورای شهر اول برای شهرداری تهران بود اما عبدالله نوری رییس شورا و عضو پرنفوذ آن مخالفت کرد و حتی روزنامه سلام خبر از قهر نوری داد تا این که معرفی دانش منتفی شد.

عبدالله نوری دانش را یک چهره صرفا دانشگاهی می‌دانست و معتقد بود شهردار باید شخصیت اجرایی با صبغه سیاسی باشد و مایل بود روند شهرداری تهران در دوره غلامحسین کرباسچی ادامه یابد و همین مخالفت‌ها سبب شد مرتضی الویری شهردار تهران شود.

پس از آن دیگر از او خبری نبود و ۱۵ سال به امور آموزشی اشتغال داشت تا سال ۹۳ که دوباره مطرح شد و اکنون پس از دو سال همراه دو نفر دیگر در حالی معرفی می‌شود که وجه مشترک هر سه این است که پشت سد مجلس قبلی ماندند و اکنون در پی بازماندن اکثر اصول گرایان رادیکال روحانی امید دارد ردای وزارت را بر بالای آنان ببیند.

امید روحانی‌ به امیدی‌ها

تصمیم روحانی به تغییر آزمون تازه‌ای برای فراکسیون امید است. فراکسیون امید که متشکل از نمایندگان اصلاح طلب حامی روحانی در مجلس است از زمان تشکیل پارلمان دهم کارنامه چندان موفقی از خود ارائه نداده است. رفتار اعضای امیدی‌ها در مجلس دهم موج انتقادهای بی‌شمار را از سوی مردم و ناظران و تحلیل‌گران سیاسی به سوی این نمایندگان روانه کرد.

حالا زمان آن رسیده است که اعضای این فراکسیون قدرت خود را در مجلس نشان دهند. بر اساس نظر تحلیل‌گران رییس جمهور گزینه‌های مطلوبی را به مجلس معرفی کرده است و این انتظار از مجلس دهم می‌رود که به این وزرای پیشنهادی را بدهند.

فراکسیون امید اگر بتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید و هر سه وزیر با رای بالا از مجلس بیرون بیایند، می‌تواند تلخی‌های گذشته را از ذهن‌ها پاک کند.

مردم به امیدی‌ها به ویژه در تهران رای دادند تا دیگر شاهد تلخی‌های مجلس نهم نباشند. در جریان رای اعتماد این سه وزیر فراکسیون امید به گونه‌ای باید رفتار کند که مردم تغییر در پارلمان را احساس کنند. مردم با اعتماد و شور در سال 94 به نمایندگان تازه رای دادند و انتظار دارند این افراد در تصمیمات خود نظر مردم را در نظر بگیرند چون نمایندگان مجلس، وکلای ملت در خانه ملت هستند.

جامعه انتظار دارد که دیگر در جریان رای اعتماد مسائلی که به حوزه کاری وزرای پیشنهادی ارتباط ندارد مطرح نشود. به طور مثال در مجلس نهم مسائلی مطرح می‌شد که کوچک‌ترین ارتباطی به حوزه کاری وزرای پیشنهادی نداشت.

فصل تغییر در دولت روحانی به نظر می‌رسد آغاز فصل اعتماد به فراکسیون امید است و باید دید که امیدی‌ها می‌توانند این اعتماد را ایجاد کنند یا خیر؟