ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 21.10.2016, 23:24
وزرای تازه یکشنبه به مجلس معرفی می‌شوند

محمدعلی نجفی مشاور رییس جمهور در مصاحبه با «انتخاب» از معرفی صالحی امیری و سلطانی‌فر به عنوان وزرای ارشاد و ورزش خبر داد.

وی در این گفت‌وگو در خصوص گزینه‌های رییس جمهور برای وزارت خانه‌های وزرش، ارشاد و آموزش و پرورش گفت: رییس جمهور در نظر دارند روز یکشنبه فرد مورد نظر را برای این وزارت‌خانه‌ها به مجلس معرفی کنند.

او همچنین خبر داد که گزینه مورد نظر رییس جمهور برای وزارت ارشاد آقای صالحی امیری و برای وزارت ورزش و جوانان آقای سلطانی‌فر است.

نجفی ضمن تاکید بر قطعی شدن دو گزینه فوق اذعان داشت که در مورد وزارت آموزش پرورش گزینه‌ها هنوز قطعی نیست اما در میان گزینه‌های رییس جمهور نام خودش و آقای دانش آشتیانی دیده می‌شود.

او اظهار داشت که من برای بررسی های بیشتر مشکلات وزارت خانه از رییس جمهور وقت گرفته ام؛ اما تا فردا بعد از ظهر تصمیمات نهایی گرفته میشود.

پیشینه گزینه‌های وزارت

به گزارش انتخاب، رضا صالحی امیری سیاست‌مدار و فعال علمی و فرهنگی ایرانی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. او در آغاز کار دولت حسن روحانی، هفتاد روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. وی از حلقه و نزدیکان حسین روحانی در ایام ریاست بر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص بوده و بعد از انتخابات نیز، از همراهان رییس جمهور بوده است.

مسعود سلطانی‌فر، سیاست‌مدار اصلاح‌طلب، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، عضو سابق فراکسیون اصلاح‌طلبان چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و از اعضای حزب اعتماد ملی است.

وی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام مصطفی هاشمی‌طبا در زمان ریاست وی بر سازمان تربیت بدنی به مدت دو سال (در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵) و همزمان معاونت اداری و مالی این سازمان، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

سلطانی‌فر، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سابقه همکاری با حسن روحانی را داراست و به عنوان مسئول کمیته ورزش روحانی فعالیت کرده است. سلطانی‌فر به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر نیز انتخاب شده بود که پس از رفتن به میراث فرهنگی از شورای شهر تهران استعفا کرد.

وی در دوره‌ای که تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ راه یافت و هنگامی که دولت اصلاحات تازه روی کار آمده بود، قائم‌مقام مصطفی هاشمی طبا شد.

نجفی نیز رییس سازمان گردشگری دولت یازدهم و البته وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت آموزش و پرورش بود که فقط به خاطر کمبود یک رای موفق نشد از مجلس نهم رای اعتماد کسب کند. او در حال حاضر مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور ایران، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران است.

***

مردم در پاسخ به فراخوان توییتری مشاور رییس‌جمهور چه گفتند؟
سه وزیر پیشنهادی ١٣ فعال سیاسی به روحانی

روزنامه اعتماد

«درخواست آشنا»، مقدمه‌ای بود برای مرور اسامی کسانی‌که نام‌شان نماد برخی وزارتخانه‌ها و مدیریت‌شان الگویی برای همه سال‌ها می‌شود. چهره‌هایی که کوله‌بار تجربه‌های‌شان آنقدری بود که با سیل پیشنهادات مردمی برای بازگشت به عرصه مدیریت کشور روبرو شوند، همان گزینه‌هایی شدند که مذاکرات اولیه حسن روحانی برای تصدی سه وزارتخانه «آموزش و پرورش»، «فرهنگ و ارشاد» و «ورزش و جوانان» با وزرایی مستعفی، با آنان انجام گرفت. تنها با گذشت یک شبانه‌روز از پذیرش استعفای علی‌اصغر فانی، علی جنتی و محمود گودرزی، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری در صفحه توییتر خود از مردم می‌خواهد که اشخاص مناسب جایگزینی این افراد را معرفی کنند. پیامی که خیلی زود سیل پاسخ‌ها را روانه صفحه مجازی آشنا ساخت، به گوش چهره‌های سیاسی هم رسید.

چهره‌هایی که بارها در حمایت از دولت روحانی پیشنهاد ترمیم کابینه را داده بودند، اکنون که این موقعیت در سه وزارتخانه ایجاد شده است، در گفت‌وگو با «اعتماد» در پیشنهاد گزینه‌ها تعلل نکرده و افراد مناسب تصدی این وزارتخانه‌ها را معرفی کردند. نظراتی که در یکی از وزارتخانه‌ها به اتفاق آرا نام یک نفر را به رییس‌ دولت یازدهم پیشنهاد می‌دهند و در وزارتخانه‌های دیگر با چند گزینه، افرادی با تجربیات فراوان را برای عضویت در کابینه ترجیح می‌دهند.

١٣ چهره‌ سیاسی کشور در این نظرسنجی، محمدعلی نجفی را بهترین گزینه برای تصدی وزارت آموزش و پرورش دانستند. فردی که با سابقه درخشان مدیریتی خود در دولت هاشمی‌رفسنجانی نام خوبی از خود نه تنها در میان چهره‌های سیاسی بلکه در بین معلمان و دبیران برجای گذاشت، نخستین گزینه پیشنهادی شد که البته مورد مذاکره با حسن روحانی نیز قرار گرفت. گزینه‌ای که خود نیز این انتخاب را تایید کرده از نام دانش‌آشتیانی هم به عنوان گزینه‌ای دیگر یاد کرده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به نظر همه چهره‌ها سخت‌ترین انتخاب را پیش روی رییس‌جمهوری گذاشته است، با چند گزینه پیشنهادی روبرو شد اما در بین این نام‌ها، احمد مسجدجامعی و رضا صالحی امیری به دفعات بیشتری تکرار شدند.

وزارت ورزش اما در بین گزینه‌های مختلف، نام فرد خاصی را بر زبان چهره‌های سیاسی چرخاند. محمد دادکان، که زمانی ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده داشت، با استقبال زیادی از سوی چهره‌ها روبرو شد. اما با توجه به خبرهایی که از پاستور به گوش می‌رسد حسن روحانی در انتظار پیشنهادات مردمی نماند. پیشنهاداتی که به خواسته حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری، انجام گرفت اگرچه به انتخاب رییس دولت نزدیک بود، اما تاثیری در نامه ارسالی وی به مجلس شورای اسلامی نداشت. گفته می‌شود رییس‌جمهوری دیروز نامه معرفی محمدعلی نجفی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، صالحی‌امیری برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سلطانی‌فر برای تصدی وزارت ورزش و جوانان به مجلس برای کسب رای اعتماد را امضا کرد و این نشان می‌دهد که توییت حسام‌الدین آشنا برای آگاهی شخصی بوده است نه چیز دیگری.

از «محمود دعایی» تا تقاضای پررنگ برای محمدعلی نجفی
خبر استعفای سه وزیر کابینه به سرعت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در می‌نوردید، اما شاید همه کسانی که خبرها و توییت‌های شوخی و جدی کاربران را در این مورد دست به دست می‌کردند، فکر نمی‌کردند چند روز بعد در همان فضای مجازی گزینه‌های پیشنهادی خود را به مشاور رییس‌جمهور ارایه دهند.
پنجشنبه شب حسام‌الدین آشنا در حساب توییتری خود نوشت « لطفا برای وزارت خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، افرادی را که مناسب می‌دانید با ذکر دلیلی مختصر معرفی نمایید».

توییت آشنا در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی تحت عنوان فراخوان مشاور رییس‌جمهور برای گزینه‌های پیشنهادی وزاری مستعفی دست به دست می‌شد. در توییتر اما عده‌ای از کاربران توییت‌های خود را برای پاسخ به آشنا آغاز کردند. شبکه‌های اجتماعی فضای خاص خود را دارند، فرقی نمی‌کند یک شهروند عادی با نام کاربری عجیب و غریب باشی یا یکی از اعضای کابینه دولت، در شبکه‌های اجتماعی کاربران بدون اینکه خود را محدود و سانسور کنند با همان ادبیات مختص به خودشان سخن می‌گویند و شاید از همین رو برخی سر شوخی و خنده را با حسام‌الدین آشنا باز کردند و پاسخ‌های طنز به سوال او دادند.

این اقدام طنازانه کاربران اما با واکنش آشنا نیز رو به رو شد و او در جواب کاربری که گفته بود «من را وزیر فرهنگ کنید زیرا ۲۰ سال است کار فرهنگی می‌کنم»، گفت: «شما نه». برخی دیگر اما با کنایه سخن می‌گفتند، کنایه‌ای که بیشتر نشان از گلایه داشت. این کاربران اعتراض خود را به فشارهای مخالفان دولت به وزارت فرهنگ و ارشاد با معرفی افرادی که در چند ماه گذشته بیشترین فشار را به این وزارتخانه آورده بودند، نشان دادند.

در این میان اما برخی دیگر به جای پیشنهاد از مشکلات سخن گفتند که در این رابطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین سهم را داشت. برخی کاربران بر این باور بودند که معضلات و مشکلات وزارت فرهنگ ساختاری است و حتی بهترین گزینه هم نمی‌تواند این مشکلات را حل کند، این کاربران برای اثبات حرف خود به این موضوع اشاره کردند که وزرای ارشاد همه دولت‌ها دچار چنین مشکلی شدند.

نکته قابل توجه اما اینجا بود که حسام‌الدین آشنا به برخی از کامنت‌ها پاسخ می‌داد. کاربری به نقش کم زنان در کابینه اشاره کرده بود و پیشنهاد داده بود از زنان در این سه وزارتخانه استفاده شود که آشنا در پاسخ از او خواست تا اگر از میان زنان گزینه‌ای مد نظرش هست، نام ببرد. در این فراخوان آشنا بیشتر از هر نامی نام «محمدعلی نجفی» بود که به چشم می‌خورد، به نظر می‌رسد بیشتر کاربران توییتر اقبال‌شان به گزینه اصلی روحانی برای وزارت آموزش و پرورش بود.

محمدعلی نجفی در سال ۹۲ با اختلاف یک رای نتوانست از مجلس یکدست اصولگرای نهم رای اعتماد بگیرد، حال به نظر می‌رسد با توجه به تغییر ترکیب مجلس بسیاری امیدوارند حسن روحانی در این چند ماه آخر بتواند از اصلی‌ترین گزینه خود در این وزارتخانه بهره ببرد. برای وزارت ورزش اما بسیاری نام «محمد دادکان» را مطرح می‌کردند، مردی که در دولت اصلاحات ریاست فدراسیون فوتبال را عهده‌دار بود و توانست جایزه مدیر نمونه را از دستان رییس دولت اصلاحات دریافت کند، موضوعی که همیشه از آن به عنوان بزرگ‌ترین افتخار زندگی‌اش یاد می‌کند.

در میان گزینه‌های پیشنهادی در وزارت ورزش نام‌هایی همچون بیژن ذوالفقارنسب و محسن مهرعلیزاده نیز مطرح بود. برای وزارت فرهنگ و ارشاد اما گویی شهروندان عادی هم مانند خود دولت کمی سر درگم بودند. بسیاری به جای طرح گزینه از مشکلات پیچیده وزارت فرهنگ می‌گفتند و شاید به همین دلیل گزینه‌های پیشنهادی برای این وزارتخانه هم بیشتر از سایرین بود اما سیدرضا صالحی‌امیری بیشترین سهم را در این میان داشت و نام‌هایی همچون مسعود سلطانی‌فر، علیرضا بهشتی شیرازی، سید عباس صالحی و همچنین محمود دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات نیز به چشم می‌خورد.

در این میان اما بسیاری می‌گویند این کار آشنا در حساب توییتری خود به چه دلیل انجام شد و به این اقدام او نقد داشتند تا جایی که یکی از کاربران نوشته بود «کجای دنیا وزیر را اینگونه انتخاب می‌کنند؟» آشنا اما در پاسخ به او گفته بود: این یک نظرسنجی دانشگاهی نیست، این یک ارزیابی ابتدایی برای شناخت برخی دیدگاه‌های پربسامد و برخی دیدگاه‌های ناشناخته است.

از همه اینها که بگذریم اما نکته قابل توجه این است که شبکه‌های اجتماعی اگرچه در ایران با محدودیت روبه‌رو هستند اما به نظر می‌رسد بسیاری از مدیران و مسوولان مانند بسیاری از کاربران فیلترینگ‌ها را دور می‌زنند تا با استفاده از ظرفیت این شبکه‌ها کمی بیشتر به بخشی از جامعه که در این دنیا فعال است نزدیک‌تر شوند و از همین روست که نام‌هایی همچون حدادعادل، محسن رضایی و محمود صادقی و بسیاری دیگر در میان کاربران توییتر دیده می‌شود.