ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 19.10.2016, 9:32
واکنش‌ها به استعفای سه وزیر دولت حسن روحانی

هرچند خبر استعفای برخی از وزرای کابینه حسن روحانی از مدت‌ها پیش دهان به دهان می‌شد اما انتشار خبر  استعفای سه وزیر همه را متعحب کرد؛ برخی از آن به عنوان بحران در کابینه یاد کردند و برخی دیگر در نقطه مقابل این تحلیل قرار گرفتند و آن را ترمیمی طبیعی قلمداد کردند.

آخرین خبر این که ظهر روز چهارشنبه پس از پایان نشست هیات دولت سرپرست وزارتخانه‌های ورزش و جوانان،‌ آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شدند.

یک منبع آگاه در نهاد ریاست جمهوری به ایسنا خبر داد: به دنبال استعفای آقایان گودرزی، فانی و جنتی از وزارتخانه‌های ورزش و جوانان،‌ آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونان آنها به عنوان سرپرست این وزارتخانه‌ها به مدت سه ماه انتخاب شدند.

بر این اساس صالحی سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بطحایی نیز سرپرست وزارت آموزش و پرورش شدند.

***

واکنش‌ها به استعفای سه وزیر متفاوت بود؛ حتی در میان یک اردوگاه سیاسی نیز دیدگاه‌های متفاوتی به چشم می‌خورد که برخی از آنها در اینجا آورده شده است:

خرم: وزرای پیشنهادی برنامه ۴ ساله و نیمه ارائه دهند
احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات در یادداشتی در صفحه نخست روزنامه شرق به مسئله استعفاهای کابینه حسن روحانی پرداخت و نوشت: «ممکن است مدیری در سمت‌های قبلی خود توانمندی‌هایی را بروز داده و موجب جلب نظر رئیس‌جمهور منتخب برای حضور در کابینه شده باشد، اما به هر دلیلی در پست متفاوت و دشوار وزارت، نتواند کارآمدی موردانتظار را نشان دهد. این مسئله امری کاملا معمول و طبیعی است. درعین‌حال رئیس‌جمهور فرصت کافی را نیز در اختیار او قرار می‌دهد، اما وزیر مذکور نمی‌تواند خود و وزارتخانه‌اش را به اهداف برنامه دولت مستقر برساند. در این شرایط معرفی مدیری شایسته، تازه‌نفس و باانگیزه می‌تواند باعث ایجاد تحرک دوباره در وزارتخانه و بخش‌های مرتبط با آن در جامعه شود.»

وزیر دولت اصلاحات در ادامه یادداشت خود، می‌گوید وزرای پیشنهادی برای ترمیم کابینه باید برنامه 4 ساله و نیمه خود را ارائه دهند و افق بلند مدت داشته باشند؛ وی در همین رابطه نوشت: «درحال‌حاضر هم اگر وزرایی که برای تصدی این سمت‌ها به بهارستان معرفی می‌شوند برنامه چهارسال‌ونیمه خود را به رئیس‌جمهور داده و خود را وزیر دولت دوازدهم نیز بدانند، حتما می‌توانند موجب تحرک و پویایی در وزارتخانه‌های متبوع شوند. به‌هرحال مجموع شرایط کشور نشان می‌دهد احتمالا دکتر روحانی رئیس‌جمهور آینده هم خواهد بود و تقریبا در شرایطی بی‌رقیب قرار گرفته است.»

شیرزاد؛ تغییر کابینه راهی برای تزریق امید به جامعه بود
احمد شیرزاد در روزنامه اعتماد می‌نویسد: «ناظرين سياسي پيش‌تر از اينها منتظر تغيير در كابينه بودند. اما اكنون و درست چند ماه پيش از انتخابات شاهد تغييرات در كابينه هستيم.»

وی در همین رابطه اضافه می‌کند: «تغيير در كرسي وزير ارشاد با ساير تغييراتي كه شب گذشته به گوش رسيد متفاوت است. بعيد است كه نظر رييس‌جمهور بر تغيير وزير ارشادش بوده باشد اما فشارهايي كه از سوي مخالفان وارد شد سبب شد تا او از سمت خود كناره‌گيري كند و به نوعي اين استعفا به كابينه تحميل شد. اما در مورد دو وزير ديگر به روشني مشخص است كه تصميم دولت بر اين تغييرات است و دولت در نظر دارد تا از نيروهاي تازه‌نفس در اين حوزه‌ها استفاده كند.»

شیرزاد در همین باره می‌نویسد: «شايد دولت بايد در حوزه اقتصادي هم دست به تغييراتي مي‌زد اما واقعيت اين است كه نمره اقتصادي دولت در مجموع خوب بوده البته اين مساله به معني خوب بودن نمره اقتصادي كشور نيست اما دولت در مهار تورم و كاهش نرخ سود بانكي سياست‌هاي خوبي را دنبال كرده است و اين سياست‌ها موثر و واقعي بودند. شايد بهتر بود رييس‌جمهور در اين تغييرات نگاهي هم به وزارت‌علوم مي‌انداخت. حقيقت اين است كه وزارت‌علوم تحت فشارهاي طاقت‌فرسايي كه مجلس گذشته به آن وارد كرده بود به يك گزينه بينابين منتهي شد.»

وی در همین رابطه این تدبیر روحانی را تزریق امید در جامعه دانست و افزود: « مي‌توان اميدوار بود اين تغييرات بتواند عملكرد دولت را قوي‌تر از گذشته به نمايش بگذارد و با برطرف كردن نقاط ضعف خود قوي‌تر و با دستي پرتر به استقبال انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده برود. بي‌شك تزريق اميد به جامعه در شرايطي كه بسياري از مخالفان اميد مردم را براي انتخابات سال آينده نشانه گرفته‌اند، مي‌تواند تبديل به اهرم قدرت حسن روحاني شود تا با اقتدار پيروز عرصه انتخابات پيش‌رو شود.»


دو صندلی خالی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت

زیباکلام: تغییرات تاثیری در محبوبیت روحانی نخواهد داشت
صادق زیباکلام در روزنامه آرمان به این مسئله واکنش نشان داد و نوشت: «باید استعفای وزرای«آموزش و پرورش» و«ورزش و جوانان» را با استعفای آقای جنتی در وزارت ارشاد متفاوت دانست.»

در ادامه این یادداشت زیباکلام با بیان اشکالات ساختاری و اساسی دو وزارت خانه آموزش و پرورش و ورزش و جوانان یادآور می‌شود که این ایرادات ناشی از ساختار است و ارتباطی با اینکه چه کسی عهده‌دار این وزارتخانه باشد ندارد؛ وی در همین رابطه می‌نویسد: «در مجموع اگرچه ممکن است اصولگرایان روی موج این تغییرات سوار شوند و سرو صدای زیادی به راه بیندازند و بگویند دولت روحانی با بحران روبه رو شده است اما در واقعیت استعفای این وزیران تغییری در مسیر دولت، در فعالیت‌های آتی و محبوبیت یا عدم محبوبیت روحانی و دولت وی ایجاد نخواهد کرد.»

ناصری: رئیس جمهور باید گام دوم تغییرات را در استان‌ها هم بردارد
عبدالله ناصری در گفتگو با شهروند می‌گوید: «برعکس وزیر ورزش، درباره وزیر فرهنگ و ارشاد معتقدم که با توجه به عملکرد مثبت جنتی در این وزارتخانه حتما پذیرش استعفای وی از سوی رئیس جمهوری در سبد رأی روحانی تاثیر منفی خواهد داشت و رئیس دولت باید از نگاه جامعه فرهنگ و هنری کشور به این موضوع نگاه کرده و تحت هیچ شرایطی استعفای وزیر ارشاد را نپذیرد چراکه در شرایط فعلی  گزینه‌ای بهتر از او را نمی تواند جایگزین کند اما اینکه چقدر دوطرف مصر به این قطع یا ادامه همکاری باشند، اطلاعی نداریم.»

وی در همین رابطه از ضرورت تغییرات بیشتر سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: « قریب به ٢٥ درصد از کسانی که دور میز هیأت دولت می نشینند اعم از وزراء و معاونین باید ترمیم شوند..» وی همینطور از ضرورت تغییر در سطح استان‌ها سخن گفته و می‌افزاید: « در گام دوم و در آستانه انتخابات دولت باید این تغییرات و ترمیم را در سطح استان‌ها انجام دهد و با استانداران و فرماندارانی که با دولت همراه نیستند خداحافظی کند.این تغییرات باید در ستاد نهاد ریاست جمهوری نیز اتفاق بیفتد.»

محمدعلی وکیلی: وزرا با استعفا هزینه تغییر کابینه را کاهش دادند
روزنامه ابتکار به نقل از محمدعلی وکیلی نماینده مجلس نوشت: «استفعای سه وزیر در شرایط کنونی به نوعی ایثارگری محسوب می‌شود.» وی در همین رابطه به این روزنامه گفته است: « این اتفاق باعث شد تا هزینه را برای دولت در تغییر کابینه به حداقل برساند.»

محمد علی وکیلی با بیان اینکه پس از نزدیک به ۴ سال عملکرد دولت، پسندیده نیست که همچنان ما اندوه نبود یک آرشیو افراد دارای پتانسیل مدیریتی را در اختیار نداشته باشیم، گفت: ما بانک اطلاعات کاملی از افراد دارای صلاحیت مختلف در کشور نداریم که در چنین زمان‌هایی بتوان با استناد به آن حق انتخاب بیشتری برای گزینه‌های انتخابی داشت. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته موسساتی وجود دارند که هم در تعریف شاخصه‌های افراد و هم در رزومه‌نویسی و همچنین رصد نیروی انسانی آرشیو کاملی را جمع‌آوری کرده و در اختیار دارند. این اطلاعات کامل قابل اعتماد بوده که مناسب است در کشور ما نیز همچنین موسساتی شکل گیرد.

کیهان: این برنامه برای سرگرم کردن مردم است
روزنامه کیهان اما نگاه متفاوتی به ماجرا داشت و گفت این کارها «آفتابه خرج لحیم است» و در تیتر این مطلب نوشت «کار از تعمیر گذشته است» این روزنامه همچنین این اقدامات را برای سرگرم کردن مردم دانست و نوشت: « بر آنها پوشیده نیست که برخی از این برنامه‌ها ترتیب داده می‌شود تا جامعه سرگرم و مشغول باشد و بازار داغ هیاهو و شایعات، جلوی مطالبه توقعات اصلی را بگیرد.»

این روزنامه با انتقاد از اینکه چرا این وزرا در ترمیم کابینه تغییر خواهند کرد در شرایطی که مردم دغدغه معیشت. کیهان در ادامه نوشت: «اکنون آشکار و غیر قابل انکار است که دولت در همین ماه‌های پایانی هم، بیش از آنکه در فکر گره‌گشایی از کار مردم و رفتار صادقانه با آنها باشد، دغدغه انتخابات بهار 96 را در سر دارد و می‌کوشد با رفتار و حرکات نمایشی‌، تظاهر به چالاکی و پر‌تحرکی کند!»