ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 17.10.2016, 22:48
اتحادیه اروپا: حملات روسیه احتمالا جنایت جنگی است

رادیو فردا: وزیران امور خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ضمن محکوم کردن حملات هوایی روسیه به شرق شهر حلب، گفته‌اند که مسکو احتمالا با این حملات مرتکب جنایت جنگی شده است. اتحادیه اروپا همچنین از آمادگی خود برای تشدید تحریم‌ها علیه سوریه خبر داده است.

به گزارش رویترز، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا خواستار آتش بس فوری و توقف حملات به بخش شرقی حلب شده‌اند.

در بیانیه اتحادیه اروپا در این خصوص آمده است: از زمان آغاز تهاجم نیروهای دولتی و متحدان ان، به ویژه روسیه، بمباران بخش شرقی حلب به شدت و به صورت ناهمگون ادامه داشته است.

طبق این گزارش، گفته می‌شود در حدود ۲۷۵ هزار نفر در بخش شرقی حلب گرفتار شده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرده است که جنگنده‌های روسی «عمدا بیمارستان‌ها، پرسنل پزشکی، مدارس و زیر ساخت‌ها» را هدف قرا رمی دهند و شهروندان سوری را با بمب‌های بشکه‌ای و شیمیایی بمباران می‌کنند.

اتحادیه اروپا می‌گوید، این حملات می‌تواند جنایت جنگی باشد و جنایات در سوریه می‌بایست در دیوان کیفری بین المللی مورد بررسی قرار گیرند.

به گزارش رویترز، هرچند اتحادیه اروپا نقشی نظامی در در جنگ داخلی سوریه ندارد، اما این بیانیه یکی از شدید‌ترین مواضع اتخاد شده این اتحادیه در قبال نقش روسیه در جنگ داخلی است.

در ماه میلادی جاری فرانسه و اسپانیا نیز پیش‌تر کوشیدند تا پیش نویس قطعنامه‌ای را در خصوص آتش بس در سوریه شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسانند که روسیه ان را وتو کرد.

اتحادیه اروپا همچنین گفته که آماده است تا تحریم‌های تازه‌ای چون ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی علیه مقام‌های حکومت سوریه اعمال کند.

اتحادیه اروپا تاکنون ۲۰۸ نفر از مقام‌های حکومتی سوریه و ۶۹ شرکت این کشور را مورد تحریم قرار داده است.

نهادهای بین المللی می گویند، در نزدیک به شش سال جنگ داخلی سوریه دستکم ۳۰۰ هزار نفر کشته شده و میلیون های نفر از خانه و کاشانه اشان آواره شده اند.


روسیه: هشت ساعت بمباران‌ها را متوقف می‌کنیم

بی بی سی: روسیه اعلام کرده که برای فراهم کردن فرصت رساندن کمک های انساندوستانه به حلب، بمباران این شهر را موقتا متوقف می کند.

مقامات روسیه می‌گویند که بمباران مناطق تحت کنترل مخالفان دولت بشار اسد در حلب را روز پنجشنبه به مدت هشت ساعت متوقف خواهند کرد.

خبرگزاری روسی اینترفکس گزارش کرده که نیروهای دولتی سوریه هم در این هشت ساعت حملات خود را به شرق حلب متوقف می کنند.

این در حالی است که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روسیه را به دلیل عملکردش در حلب به شدت مورد انتقاد قرار داده اند.

آنها پس از پایان جلسه خود در لوگزامبورگ با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که شدت حملات هوایی روسیه به شرق حلب بیش از حد است و رنج غیرقابل توصیفی به ساکنان آن تحمیل می کند.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیروهای دولتی سوریه و همپیمانان روس آنها را به حمله عمدی به بیمارستان ها، مدارس و زیرساختهای حیاتی متهم کرده اند که می تواند جنایت جنگی تلقی شود.