ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 17.10.2016, 21:17
نیروهای شرکت‌کننده در عملیات آزادسازی موصل

العربیه:‌ دوشنبه ۱۷ اکتبر عملیات نیروهای عراقی برای آزادسازی شهر موصل از تصرف گروه داعش آغاز شد. اما در این عملیات چه گروه‌هایی حضور دارند؟

۱- نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم

نیروهای این سازمان، نیروهای نظامی نخبه عراق به شمار می‌آیند و نقشی اصلی در پیروزهای گذشته عراق علیه نیروهای داعش ایفا کردند. اعتماد کامل به نیروهای این سازمان در دو سال اخیر باعث شده که بار سنگینی بر دوش آن‌ها نهاده شود.

۲- ارتش عراق

نیروهای ارتش عراق پس از شکست سنگین تابستان سال ۲۰۱۴، توانستند با آموزش مستمر و حضور مشاورانی از کشورهای عضو ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا، بخش بزرگی از توانایی خود راز بازیابند، از این رو نقش بزرگی در پیروزها به دست آمده علیه شبه‌نظامیان داعش ایفا کردند.

۳- پلیس عراق

این نیرو شامل واحدهای ویژه و پلیس مرکزی و محلی می‌شود. در نبردهای گذشته علیه داعش، نقش پشتیبان ارتش عراق را ایفا کردند.

۴- ائتلاف بین‌الملل

ایالات متحده آمریکا ائتلافی بین‌المللی را رهبری می‌کند که مواضع داعش را در عراق و سوریه بمباران می‌کند. همچنین آموزش و مسلح سازی نیروهایی را که با آنها می‌جنگند، بر عده گرفته است.
هزاران نظامی خارجی در عراق حضور دارند که بیش از نیمی از آن‌ها آمریکایی هستند. اکثر آن‌ها نقش آموزش و مشاوره را بر عهده دارند.
همچنین واحدهای ویژه‌ای در جنگ با نیروهای داعش شرکت کردند و نیروهایی از ائتلاف که در نزدیکی موصل حضور دارند، مواضع داعش را به توپ بستند.

۵- پیشمرگه‌های کُرد

نیروهای مسلح اقلیم کردستان عراق که منطقه‌ای خودمختاراست، بخشی از نیروهای دولت مرکزی عراق به شمار می‌آیند، اما عملیات خود را به صورت مستقل انجام می‌دهند. آن‌ها در نبرد علیه داعش در محور شمال شرق موصل حضور دارند و برای نخستین بار در کنار نیروهای ارتش عراق جنگیدند.

۶- داوطلبان عشایر سنی

این نیروها توسط نیروهای ترکیه آموزش دیده‌اند و اکثر آن‌ها از موصل و مناطق اطراف آن هستند. حدود ۲ هزار تن از این نیروها در عملیات آزاد سازی موصل شرکت می‌کنند.

۷- شبه‌نظامیان شیعه

حشد الشعبی که سال ۲۰۱۴ با ائتلاف گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تشکیل شد که اکثر آن‌ها از گروه‌های نزدیک به دولت ایران هستند.
نیروهای حشد الشعبی در عملیات گذشته علیه داعش نقش موثری ایفا کردند اما متهم به نقض حقوق غیرنظامیان و شکنجه و قتل آن‌ها در نبردهای گذشته هستند. از این رو مخالفت‌های فراوانی با مشارکت آن‌ها در عملیات موصل مطرح شد تا جایی که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق گفت که جز نیروهای ارتش و پلیس کسی وارد شهر موصل نخواهد شد و دیگر نیروها تنها تا مرزهای موصل پیش خواهند رفت و شهر را محاصره خواهند کرد.

۸- نیروهای ایرانی

نیروهای ایرانی به گفته تهران تنها در نقش مشاور و کمک تسلیحاتی به برخی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی حضور دارند. تصاویر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران در برخی نبردهای گذشته توسط این نیروها و هواداران شیعه عراقی ایران منتشر شد.

۹- نیروهای ترکیه

نیروهای نظامی ترکیه در پایگاه بعشیقه در شمال موصل حضور دارند. حملات توپخانه‌ای به مواضع نیروهای داعش در شمال موصل از این پایگاه آغاز شد. دولت عراق با حضور نیروهای ترکیه مخالف است اما آنکارا بر حضور این نیروها اصرار می‌کند. آن‌ها اقدام به آموزش نیروهایی از پیشمرگه و داوطالبان عشایر سنی موصل کردند.