ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 16.10.2016, 14:59
هفته‌نامه صدا خود را توقیف کرد

محمد قوچانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا انتشار مطلب طنزی را که شائبه توهین ایجاد کرده دیدگاه تحریریه این نشریه ندانست و ضمن عذرخواهی، بر اعتقاد راسخ این هفته‌نامه بر موازین قانونی تاکید کرد.

وی درباره مطلب منتشر شده در نشریه صدا اظهار داشت: این مطلب در بیرون تحریریه توسط یکی از طنزنویسان نشریه توقیف شده قانون نوشته شده بود؛ نشریه ای که صفحات طنزی به نام بی قانون داشت و به علت مطالبی از این دست توقیف شده بود.

قوچانی ادامه داد: نویسنده این مطلب آیدین سیارسریع با نشریه صدا تاکنون همکاری هم نداشته از این رو مطلبی نبوده و نیست که بیانگر دیدگاه صدا باشد، همه مطالب نشریاتی که ارگان حزبی نیستند در واقع موضع نویسندگان آن محسوب می شوند، دیدگاه صدا به عنوان یک نشریه همان است که در تیتر یک این شماره و با تاکید بر مواضع و تدبیر نظام و رهبری منتشر شده است که طبق عرف روزنامه نگاری موضع رسمی نشریه است.

وی افزود: در آن مطلب گفتیم که تدبیر رهبری در عدم دو قطبی شدن سیاسی کشور را در حد یک توافق ملی می‌دانیم و معتقدیم که باید حاکمیت یگانه را در کشور تقویت کنیم، حتی درباره عدم حضور احمدی نژاد گفتیم نباید مغرور شویم و جناح اصولگرا را نادیده بگیریم.

سردبیر هفته نامه صدا در پاسخ به این سوال که آیا محتوای این مطلب را قبول ندارید؟ اضافه کرد: قطعا اگر شایبه‌ای از توهین و عدم نزاکت در این مطلب وجود دارد ما از آن برائت می‌جوییم، از آن برائت جسته و ضمن عذرخواهی از مردم اعلام می کنیم که از ساحت نشریه‌ای مانند صدا که سه سال است و در چارچوب قانون منتشر می شود چنین موضعی دور است.

وی توضیح داد: از این وضع ناراحتیم و با نویسنده یاد شده نیز قطع همکاری خواهیم کرد، حتی یک مطلب دیگر نیز از وی در نشریات هم‌میهن منتشر نخواهیم کرد، این مطلب هم به دفتر مجله ارسال شده بود و همان طور که گفتم تحریریه صدا در تولید آن نقش نداشت.

قوچانی در پاسخ به این سوال که تاکنون از نهادهای نظارتی به شما تذکری داده شده یا نه؟ خاطر نشان کرد: هنوز نه اما تابع قانون هستیم، قبل از آنکه هرگونه تذکری از ناحیه مقام های قضایی یا امنیتی به ما داده شود حاضر هستیم برای اثبات اینکه سوء نیت نداریم و در واقع می خواهیم در چارچوب اخلاق و قانون و اعتقاداتمان عمل کنیم.

وی گفت: در همین راستا فعلا تا اطلاع ثانوی از انتشار نشریه صدا خودداری می‌کنیم، تا زمانی که سازوکاری برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات طراحی کنیم.

«آسوده بخوابید! رابین‌ هود نمی‌آید»

آیدین سیار سریع نوشته طنز خود را به سبک «شازده کوچولو» اثر آنتوان دو سنت اگزوپری و با استفاده از اسامی و سبک گفتار برخی شخصیت‌های این کتاب نوشته است. از نشانه‌های موجود در این طنز می‌توان دریافت که «رابین‌هود» احمدی‌نژاد و «گالیور» علی خامنه‌ای است و بحث بر سر تمایل رابین‌هود (احمدی‌نژاد) به بازگشت دوباره به صحنه و نهی او از سوی گالیور است.

گالیور بعد از پرس و جو از اهالی کوچه از جمله شازده کوچولو و جک و هاچ زنبور عسل، به رابین هود می‌گوید: «ظاهرا کسی از شما دل خوشی نداره. البته من از اومدنت زیاد اذیت نمی‌شم چون به زندگی زیر تسلط آدم‌های کوچیک عادت دارم ولی شما دیگران رو اذیت می‌کنی. با توجه به وضعیت پیش آمده و این که جدیدا معلوم شده شخصا ۱۲ میلیارد تخلف داشتی، بهتره خودت رو ضایع نکنی.»

ظاهرا همین تکه از طنز سیارسریع حساسیت‌برانگیز شده است. از جمله وبسایت احمدی‌نژادی «مشرق نیوز» نوشته است: «هفته‌نامه هتاک صدا، محمود احمدی‌نژاد را «رابین هود» معرفی کرده و داستان مضحکی را درباره نهی احمدی‌نژاد از ریاست جمهوری ترسیم کرده است که اهانتی آشکار به مسئولان ارشد نظام است.»