ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.10.2016, 14:12
دولت اوباما عملیات نظامی در سوریه را بررسی می‌کند

دویچه وله: باراک اوباما در نشستی با مشاوران نزدیک خود عملیات نظامی در سوریه را بررسی می‌کند. در پی بمباران‌های شدید روسیه و سوریه در حلب، لزوم حضور نظامی جدی‌تر آمریکا در سوریه هر چه بیشتر مطرح شده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه (۱۳ اکتبر/۲۲ مهر) به نقل از منابع نزدیک به دولت آمریکا گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نشستی با مشاوران نزدیک خود، امکان انجام عملیات نظامی در سوریه را بررسی خواهد کرد.

یکی از نمایندگان دولت اوباما که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته این نشست در روز جمعه ۱۴ اکتبر برگزار می‌شود.

به نوشته رویترز در پی بمباران‌های شدید جنگنده‌های روسیه و سوریه در حلب در هفته‌های اخیر، این نظرها هر چه بیشتر مطرح شده که ایالات متحده آمریکا باید از نظر نظامی جدی‌تر در سوریه درگیر شود.

یکی از گزینه‌های مطرح در عملیات نظامی احتمالی ارتش آمریکا در سوریه، حملات هوایی به پایگاه‌های نظامی، مواضع دفاع هوایی و انبارهای تسلیحاتی ارتش سوریه است.

اما در این گزینه‌ خطر آن وجود دارد که مواضع ارتش روسیه نیز که حضور گسترده‌ای در سوریه دارد هدف قرار گیرند. دولت اوباما می‌خواهد از رویارویی مستقیم با روسیه خودداری کند.

گزینه دیگر، به گفته مقام‌های دولت اوباما، عبارت از این است که آمریکا شورشیان مورد حمایت خود در سوریه را با سلاح‌های پیشرفته مجهز کند، از جمله سلاح‌های ضدهوایی. رویترز نوشته است که مسئولان کاخ سفید نخواستند در باره این گزارش اظهارنظر کنند.

احتمال دست‌زدن به عملیات نظامی در سوریه در حالی مطرح می‌شود که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با سرگئی لاوروف همتای روس خود روز شنبه (۱۵ اکتبر) در لوزان سویس دیدار می‌کند تا بار دیگر درباره سوریه گفت‌وگو کنند. با این‌حال منابع نزدیک به دولت آمریکا می‌گویند امید اندکی وجود دارد که گفت‌وگوها پیشرفتی داشته باشند.

پیش از این گفت‌وگوهای فشرده آمریکا و روسیه در باره سوریه و توقف جنگ در این کشور در اواخر ماه سپتامبر به دلیل بمباران بی‌وقفه حلب توسط جنگنده‌های روسیه و سوریه عملا به بن‌بست رسید.

بمباران کاروان کمک‌های امدادی سازمان ملل به حلب نقطه پایان تلاش‌ها برای آتش‌بس در حلب بود. در پی این حمله دولت آمریکا اعلام کرد به گفت‌وگوها و تماس‌های خود با روسیه درباره سوریه پایان می‌دهد. با این‌ حال در روزهای اخیرگفته شد وزیران خارجه دو کشور بار دیگر در لوزان سویس به گفت‌وگو می‌نشینند.