ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.10.2016, 21:55
جابر البکر در زندان خودکشی کرده است

جابر البکر، جوان سوری متهم به تلاش برای انجام حمله تروریستی در آلمان، در زندان خود را حلق‌آویز کرده است. او از روز دوشنبه در شهر لایپزیک در بازداشت به سر می‌برد.

«اشپیگل آنلاین» چهارشنبه شب (۱۲ اکتبر/۲۱ مهر) به نقل از منابع قضایی آلمان گزارش داد که جابر البکر دربازداشتگاه لایپزیک خود را حلق‌آویز کرده است. به نوشته این وبسایت خبری، البکر در بازداشتگاه  اعتصاب غذا کرده بود و زیر نظر پلیس قرار داشت.

خبرگزاری آلمان (dpa) نیز نوشته است جابر البکر خود را حلق‌آویز کرده است. هنوز روشن نیست او چگونه توانسته اقدام به خودکشی کند.

روز شنبه گذشته پلیس آلمان به خانه‌ای در شهر کمنیتس واقع در جنوب لایپزیک هجوم برد که احتمال داده می‌شد جابر البکر در آنجا زندگی می‌کرد. پلس در آن خانه یک و نیم کیلو مواد منفجره پیدا کرد اما البکر توانست از چنگ پلیس فرار کند. پلیس آلمان می‌گوید مواد منفجره یافت‌شده از نوع «TATP»، دست‌ساز و بسیار خطرناک بوده است.

جابر البکر ۲۲ ساله متهم است که عملیاتی را برای انجام انفجار در فررودگاه برلین و قطارهای مسافری طراحی و آماده کرده بود. به اعتقاد پلیس آلمان البکر ارتباط نزدیکی با گروه داعش داشت.

البکر روز دوشنبه (۱۰ اکتبر) در لایپزیک به چنگ پلیس افتاد. گفته می‌شود او پس از فرار از کمنیتس به اقامتگاه پناهجویان سوری می‌رود. اما سه از تن از هموطنانش او را شناخته و پلیس را خبر می‌کنند.

جابر البکر در جریان بازجویی سه تبعه سوری دیگر را به عنوان همدست خود معرفی کرده است. اما روشن نیست این اظهارات او تا چه حد معتبر است. هنوز فرد یا افراد دیگری بازداشت نشده‌اند.

جابر البکر اوایل سال ۲۰۱۵ به عنوان پناهجو به آلمان آمده بود. به گفته خانواده البکر، او در این فاصله یکبار به سوریه بازگشته است. در پاییز سال ۲۰۱۵ نیز دو بار به ترکیه سفر کرده بود و برای مدتی هم در شهر ادلیب بوده است.

«توماس د میزیز» وزیر کشور آلمان گفته است نیروهای امنیتی هنگام ورود البکر به آلمان پرونده او را بررسی کردند اما به مورد مشکوکی برنخوردند. علاوه بر این روشن نیست که او چه زمانی به افراط گرایی گرایش پیدا کرده است.