ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 07.10.2016, 9:29
رئیس جمهوری کلمبیا برنده جایزه صلح نوبل شد

خوان مانوئل سانتوس، رییس جمهوری کلمبیا به عنوان برنده جایزه صلح نوبل امسال معرفی شد.

به گزارش ایسنا، کمیته نروژی نوبل وابسته به پارلمان این کشور که برنده جایزه صلح نوبل را مشخص می‌کند، اعلام کرد رییس جمهوری کلمبیا، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۶ شد.

انتخاب مانوئل سانتوس به دلیل تلاش‌های وی برای برقراری صلح با شورشیان فارک بوده که توافقنامه آن اخیرا در کوبا امضا شد اگرچه مردم کلمبیا در همه‌پرسی خود این توافقنامه را نپذیرفتند.

توافق صلح میان دولت کلمبیا و فارک اواخر ماه سپتامبر در هاوانا امضا شد. کمیته صلح نوبل از رییس جمهور و مردم کلمبیا خواسته تا تلاش‌های خود برای صلح را کنار نگذارند.

تلاش‌های رییس جمهوری کلمبیا باعث شده تا جنگ ۵۰ ساله با شورشیان فارک که ۲۲۰ هزار کشته و ۶.۵ میلیون آواره برجای گذارد، به آتش بس ختم شود.

برندگان جوایز نوبل در سایر رشته‌ها توسط کمیته‌های اعطای جایزه نوبل در سوئد تعیین و اعلام می‌شوند اما تعیین برنده جایزه صلح نوبل برعهده یک کمیته پنج نفره منتخب پارلمان نروژ است.

امسال تعداد نامزدها به رقم بی‌سابقه ۳۷۶ رسید که شامل ۲۲۸ فرد و ۱۴۸ نهاد بود.

رازداری اعضای کمیته نوبل پیش‌بینی برنده جایزه را بسیار دشوار می‌کند. در پنجاه سال گذشته نوبل هرگز نام نامزدها را رسما اعلام نکرده، اما کسانی که صلاحیت معرفی نامزد برای این جایزه را دارند - مثل اعضای پارلمان‌ها، استادان دانشگاه و برندگان سابق نوبل - معمولا اعلام می‌کنند چه کسانی را برای دریافت جایزه پیشنهاد داده‌اند.

پیش از این دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران، کلاه سفیدهای سوریه، مذاکره‌کنندگان توافق صلح کلمبیا و نادیا مراد، زن ایزدی به عنوان شانس‌های اصلی دریافت جایزه معرفی شده بودند.

پارسال این جایزه به “هیات چهارگانه گفت‌وگوی ملی تونس” رسید که به گفته کمیته صلح نوبل به روند انتقال این کشور به دموکراسی کمک کرده بودند.

پاداش مالی جایزه صلح نوبل از عواید موقوفه آلفرد نوبل، مخترع دینامیت، تامین می‌شود و سال گذشته ارزش مالی این جایزه ۸ میلیون کرون سوئد، معادل ۹۷۰ هزار دلار بوده است.

از سال ۱۹۰۱ که اهدای جایزه صلح نوبل آغاز شده تاکنون ۹۶ بار این جایزه اعطا شده است.

برنده چگونه انتخاب می‌شود:

کسانی که صلاحیت معرفی نامزد دارند - مانند اعضای پارلمان‌ها و استادان دانشگاه - فهرست نامزدهای خود را تا تاریخ اول فوریه همان سال میلادی ارائه می‌دهند. اعضای کمیته نوبل خود زمان بیشتری برای معرفی نامزدهای خود دارند.

کمیته - که پنج عضو آن را پارلمان نروژ انتخاب می‌کند - فهرست نامزدها را بررسی می‌کند و لیست کوتاه‌تری شامل ۲۰ تا ۳۰ نفر از میان آنها انتخاب می‌کند.

گروهی از مشاوران نروژی و بین‌المللی گزارش‌هایی درباره نامزدهای لیست نهایی ارائه می‌دهند. اعضای کمیته با استفاده از این گزارش‌ها و مستندات دیگر تعداد نامزدها را به چند نفر می‌رسانند.

تصمیم درباره برنده نهایی در آخرین جلسه کمیته گرفته می‌شود که معمولا در اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر برگزار می‌شود.

اگر اعضا به اجماع نرسند، رای اکثریت به حساب می‌آید.

بعد از اعلام برنده جایزه در مراسمی در روز ۱۰ دسامبر، تاریخ مرگ آلفرد نوبل به برنده اعطا می‌شود.