ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.10.2016, 21:49
اعتراض به حکم زندان نرگس محمدی

اطلاعیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر
قوه قضائیه ایران مخالفت مسالمت‌آمیز را  محکومیت حبس‏های ‏طویل‌المدت پاسخ می‌دهد

(بیروت – ۱ اکتبر ۲۰۱۶) سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز اعلام داشت دادگاه انقلاب مجازات حبس ۱۰ ساله برای یکی از مدافعان برجسته حقوق بشر را تأئید کرده است. مقامات ایران نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر را که دچار یک بیماری حاد می‏باشد از ژوئن ۲۰۱۵ در زندان اوین تهران حبس نموده‏اند.

محمود بهزادی، وکیل محمدی اظهار داشت که شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب تهران در روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ این مجازات را تأئید کرده است. حکم اول در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی در روز ۱۸ مه  صادر شد که بر طبق آن محمدی به جرم «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس، به جرم «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس، و به جرم «تشکیل و اداره گروهک غیر قانونی» به ده سال حبس محکوم می‏کرد. بر طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی او باید طولانی ترین دوره حبس را تحمل می‏کرد.

سارا لی ویتسون، رئیس امور خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر گفت «در حالیکه ایران سرگرم گفتگو با هیئت‏های ‏نمایندگی از یکایک کشورهای اروپایی برای توسعه تجارت است، به نظر می‏رسد که برای شهروندان ایرانی گفتگو در باره حقوق بشر با دیپلمات‏های ‏اتحادیه اروپا در تهران جرم محسوب می‏شود. این مسئولیت اروپاست که اطمینان حاصل کند مدافعان حقوق بشر از قبیل محمدی قربانی جانبی در امور ایران محسوب نشوند و اینگونه بی‌عدالتی‏ها ‏را موضوع اصلی مذاکرات خود قرار دهند.»

یکی از منابع مطلع که ذکر نام آن به دلایل امنیتی امکان پذیر نیست، به سازمان دیده بان حقوق بشر گفت احتمال دادرد که یکی از اتهامات محمدی احتمالاً به ملاقات سال ۲۰۱۴ او با کاترین اشتون، نماینده عالی سابق اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی مربوط شود. با وجود آنکه در حکم ۱۸ مه ۲۰۱۶ دادگاه هیچگونه ذکری از این موضوع به میان نیامده است، کیفر خواست مزبور این ملاقات را به عنوان مدرک «اقدام علیه امنیت ملی» ذکر کرده است.

اتهامات دیگری را هم که دادگاه تأئید کرده است همگی اتهامات مبهم امنیت ملی هستند که مرتباً علیه فعالان حقوق بشر مورد استفاده قرار می‏گیرند. مثلاً مقصود از «گروهک غیر قانونی»، گروه غیر دولتی لگام، کارزاری برای لغو گام به گام مجازات اعدام می‏باشد که توسط مدافعان برجسته حقوق بشر در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد و در آن زمان محمدی در آن شرکت نداشت. هدف این گروه کاهش میزان نگران کننده اعدام‏ها ‏در ایران می‏باشد که بر طبق تخمین اصولگرایان تا این لحظه حد اقل به ۳۰۰ نفر رسیده است.

تقی رحمانی، همسر محمدی در روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ در صفحه فیسبوک خود نوشت دادگاه تجدید نظر این مجازات را بدون آنکه منتظر دریافت مدارک جدیدی بشود که توسط وکلای مدافع محمدی درخواست شده بوده است، صادر نموده و این نقض آشکار تشریفات حقوققی می‏باشد.

مقامات ایران محمدی را در روز ۵ مه ۲۰۱۵ در خانه اش دستگیر کردند و ظاهراً ادعا کردند که او باید ۶ سال مجازات حبس خود را که در سال ۲۰۱۰ برای او صادر شده بود بگذراند. این مجازات تا حدی به این دلیل صادر شده بود که او عضو سازمان ممنوعۀ مرکز مدافعان حقوق بشر بود، اما سه ماه بعد مقامات کشور او را به دلیل ابتلا به یک بیماری حاد سیستم عصبی که وی هنوز هم از آن رنج می‏برد و سبب فلج عضلانی می‏شود، آزاد کردند.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، علیرغم وضعیت رو به وخامت سلامت محمدی، وی در روز ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶ در اعتراض به عدم دسترسی خود به تلفن برای صحبت کردن با فرزندانش که با پدرشان در پاریس زندگی می‏کنند، دست به اعتصاب غذا زد. پس از ۲۰ روز و در حالیکه مقامات به وی اجازه دادند تلفنی با فرزندان خود صحبت کند، وی به اعتصاب غذای خویش خاتمه داد.

به دنبال توافق هسته‏ای ایران با چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵، اتحادیه اروپا چندین هیئت نمایندگی تجاری و فرهنگی به ایران اعزام داشته و در صدد است تا گفتگوهای حقوق بشر را با این کشور از سر گیرد.

ویتسون اظهار داشت «مجازات ظالمانه محمدی جدیدترین نمونه نابود ساختن مخالفان توسط قوه قضائیه می‏باشد که در آن مردمی که علیه مَظالم حکومت لب به سخن می‏گشایند، به تحمل حبس‏های ‏طویل المدت چندین ساله محکوم می‏گردند. ایران باید محمدی را فوراً آزاد کند و مجازات وی را لغو نماید.»

برای کسب اطلاعات بیشتردر باره گزارش‏های ‏ سازمان دیده بان حقوق بشر، در ارتباط با ایران، لطفاً از وب سایت زیر دیدن فرمائید:

http://www.hrw.org/en/middle-eastn-africa/iran

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً با افراد زیر تماس بگیرید:
در واشنگتن دی سی، تارا سپهری فر (به زبان‏های ‏انگلیسی و فارسی):

تلفن 0375-893-617-1+ ؛ ایمیل .(JavaScript must be enabled to view this email address)  توئیتر Twitter: @sepherifar
در بوستون، سارا لی ویتسون (به زبان انگلیسی):
تلفن همراه 7342-213-718-1+؛ ایمیل .(JavaScript must be enabled to view this email address) ؛ توئیتر Twitter: @sarahleah1
در واشنگتن دی سی، احمد بن شمسی (به زبان‏های ‏‏انگلیسی، فرانسوی، و عربی):
شماره تلفن همراه 7973-343-929-1+ ؛ ایمیل : .(JavaScript must be enabled to view this email address)
توئیتر Twitter: @AhmedBenchemsi