ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 02.10.2016, 9:12
رسانه‌های آمریکایی علیه ترامپ

شهروند

دونالد ترامپ از نظر بسیاری از رسانه‌های آمریکایی شایستگی ریاست‌جمهوری ندارد

هفته‌نامه‌های آمریکایی یو‌اس‌ای‌تودی، در ٣٤‌سال گذشته هرگز از هیچ کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا حمایت نکرده است، اما این روند روزجمعه گذشته تغییر کرد و شورای سردبیری این مجله سنت مالوف را شکست و اعلام کرد که از دونالد ترامپ کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا حمایت نمی‌کند.

این مجله در شماره اخیر خود نوشته است: «امسال برخلاف سال‌های گذشته ما هیچ تفاوتی میان دوکاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌بینیم، اما تقریبا همه اعضای شورای سردبیری ما براین عقیده‌اند که یکی از کاندیدای ریاست‌جمهوری، یعنی دونالد ترامپ، به هیچ عنوان شایستگی ریاست‌جمهوری آمریکا را ندارد».

نشریه آریزونا رپابلیک نیز که درطول ١٢٦‌سال گذشته هرگز از یک کاندیدای دموکرات حمایت نکرده است، اعلام کرد که از هیلاری کلینتون حمایت می‌کند. این نشریه در سرمقاله خود نوشت که دونالد ترامپ به هیچ‌وجه ارزش‌های آمریکایی را که یک رئیس‌جمهوری باید داشته باشد، نمایندگی نمی‌کند. روزنامه دالاس مورنینگ نیز طی روزهای اخیر صراحتا اعلام کرده است که از هیلاری کلینتون حمایت می‌کند. روزنامه هوستون کرونیکل نیز به همین ترتیب که از‌سال ١٩٦٤ از هیچ کاندیدای دموکراتی حمایت نکرده بود، اعلام کرد که از هیلاری کلینتون حمایت خواهد کرد.

در تاریخ مطبوعات آمریکا بوده‌اند روزنامه‌هایی که از کاندیداهای ریاست‌جمهوری حمایت کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رسانه‌های آمریکا نظر چندان مساعدی نسبت به ترامپ ندارند. البته ماجرای ارتباط بد رسانه‌های آمریکایی با ترامپ تا حدود زیادی به رفتار خود ترامپ بازمی‌گردد نه مقبولیت هیلاری کلینتون.

نشست‌های طولانی و انتقادات شدید از ترامپ در برنامه‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی باعث شد نامزد جمهوریخواه آمریکا به‌طور فزاینده‌ای رویه انتخاباتی خود را براساس مخالفت با رسانه‌ها و مطبوعات پایه‌ریزی کند. او بخش گسترده‌ای از سخنرانی‌های خود را در محافل عمومی و توییتر ایراد کرده و مدعی است که تعصب رسانه‌های جمعی به هیلاری کلینتون می‌تواند همانند یک «سکو» نتیجه انتخابات را برای نامزد دموکرات رقم بزند.

ترامپ در سخنرانی در پنسیلوانیا، خشمش نسبت به رسانه‌های جمعی را با این موضوع که رسانه‌ها درجهت اهداف کلینتون حرکت می‌کنند، تخلیه کرد. او با اشاره به حداقل پوشش مطبوعات از مبارزه انتخاباتی‌اش گفت: این گروه‌ها، پست‌ترین شکل از زندگی مرا برای مردم شرح داده‌اند. آنها خودشان پست‌ترین گروه بشریت هستند.

ترامپ در ادامه سخنرانی انتخاباتی خود در آلتونا از پوشش اندک مبارزات انتخاباتی خود ازسوی رسانه‌های شکایت کرد و بار دیگر زبان به انتقاد از رسانه‌ها گشود و گفت: خیلی مسخره است. هر روز یک داستان از من در این رسانه‌ها منتشر می‌شود. وی مدعی شده است که رسانه‌ها قادر به درک سخنان وی نیستند. سخنان وی درباره تأسیس داعش به دست اوباما کاملا طعنه‌آمیز بوده و رسانه‌های جمعی قادر به درک آن نبودند.

شکایت جمهوریخواهان از رسانه‌ها

جمهوریخواهان اغلب در مورد رسانه‌ها شکایت دارند. استدلال آنها این است که موضع نشریات و رسانه‌ها علیه آنهاست و از آن با عنوان «آزار رسانه‌ای» یاد می‌کنند. این واژه برای نخستین‌بار در‌ سال ١٩٩٢ به‌ وسیله بوش پدر ارایه شد. کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، آزار و تعصب رسانه‌ها علیه جمهوریخواهان را یک موضوع فراگیر دانست. نامزد جمهوریخواه از‌ سال گذشته میلادی حرکتی جدی را علیه رسانه‌ها آغاز کرده است. او همواره در اظهارات و سخنرانی‌های خود رسانه‌ها را به تقلب و جانبداری متهم کرده است.

نظرسنجی جدیدی که اخیرا توسط «مورنینگ کانسولت پل» انجام شده، نشان می‌دهد ٣٨‌درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی معتقدند؛ پوشش‌های خبری از وزیر امورخارجه سابق این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری پشتیبانی می‌کند. این درحالی است که ١٢‌درصد از مردم براین باورند که این طرفداری در قبال دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات صدق می‌کند.

البته ٢٢‌درصد شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی نیز اعلام کردند که عملکرد رسانه‌های آمریکایی به میزان بسیار کمی منصفانه است. کسانی که اعلام کرده‌اند، عملکرد رسانه‌ها فوق‌العاده یا خوب بوده، ٣٥‌درصد کل این نظرسنجی را تشکیل می‌دهند. این نظرسنجی پس از این برگزار شد که دونالد ترامپ رسانه‌های آمریکا را حقه‌باز توصیف کرد.

ترامپ در روز ١٣ آگوست گفت: «من با هیلاری کلینتون حقه‌باز رقابت نمی‌کنم، بلکه درحال رقابت با رسانه‌های حقه‌باز هستم». رسانه‌های آمریکایی ترامپ را در اواخر ماه جولای آماج حملات خود قرار دادند، زیرا وی به انتقاد خضرخان پدر یک سرباز مسلمان آمریکایی که در عراق کشته شده بود، با تمسخر پاسخ داده بود.

در روز پایانی گردهمایی حزب جمهوریخواه آمریکا، خضرخان، ترامپ و پیشنهاد ممنوعیت موقت ورود مسلمانان به خاک آمریکا را که او مطرح کرده بود، مورد انتقاد شدید قرار داد. ترامپ در نطق دیگر خود که در مورد حمله سلاح گرم در آمریکا بود، از حامیان حقوق اسلحه خواست تا درصورت پیروزی رقیب وی هیلاری کلینتون در انتخابات علیه او اقدام کنند و این امر موجب بروز انتقادات فراوانی علیه ترامپ شد.

یارگیری کلینتون از میان جمهوری‌خواهان

البته این تنها رسانه‌ها نیستند که به ترامپ و رفتارش منتقدند. رفتارهای هجومی دونالد ترامپ در این هفته، موجب ترس و نگرانی رهبران و استراتژیست‌های حزب  جمهوریخواه شده که اولا ترامپ درحال ضربه‌زدن به «امید راهیابی‌اش به کاخ سفید» است و ثانیا در این روزهای آخر مبارزات انتخاباتی، آسیب دایمی را متوجه حزب می‌کند.

در این میان، شماری از چهره‌های جمهوریخواه و مقام‌های پیشین این حزب و برخی چهره‌های مستقل به جمع حامیان هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در آمریکا پیوسته‌اند. در عین حال دونالد ترامپ می‌گوید كه اف‌بی‌آی احتمالا به هیلاری کلینتون «مصونیت» داده ‌است. با توجه به مصاحبه با ده‌ها نفر از مقامات حزب، آنها می‌گویند که به‌تازگی از رفتار ضربتی ترامپ خجل و به‌خاطر عدم توانایی ترامپ برای تمرکز بر پیام «تغییر» او، بسیار خشمگین هستند.

نامزدهای سنا و مجلس نمایندگان از سوال پرسیدن در مورد ترامپ اجتناب می‌کنند و به این ترتیب از یکدیگر فاصله می‌گیرند؛ همچنان که رهبر اکثریت سنا، میچ مک‌کنل نیز از صحبت در باب ترامپ خودداری کرده است.

«پاول رایان» رئیس مجلس نمایندگان گفته است که شاید هر دو هفته یک‌بار با دونالد ترامپ صحبت ‌کند.

دونالد ترامپ برای نخستین‌بار در دوشنبه شب به نخستين مناظره ریاست‌جمهوری در نیویورک رفت، بسیار مغرور و محکم قدم برمی‌داشت؛  اما در هر حال اجرای او در طی مناظره در مقابل هیلاری کلینتون، وکیل خوش‌بیان و دارای قدرت سخنوری بالا، بسیار بد بود. بسیاری از تحلیلگران، ترامپ را در مناظره اول بازنده می‌دانند.

در عین حال شبکه خبری فاکس، که به جمهوریخواهان نزدیک است، در گزارشی در مورد مناظره نخست میان دو رقیب اصلی انتخابات آمریکا می‌گوید كه شماری از مشاوران ترامپ به وضع آماده‌شدن او برای مناظره انتقاد کرده‌اند. منابعی در کارزار ترامپ، به فاکس گفته‌اند كه تعدادی آدم در اتاق آقای ترامپ بودند که بعضی حتی تجربه‌ای هم در مورد مناظره نداشتند و توصیه‌هایی به او کرده‌اند که یکی دیگری را نقض می‌کرد.

ترامپ ضدزن

ترامپ دشمنی با آلیشیا ماچادو، برنده مسابقات «ملکه زیبایی» در سال‌های گذشته را هم آغاز کرد. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه، در حمله‌ای کلامی به ملکه سابق زیبایی جهان او را «تنفر‌برانگیز» خطاب کرده و با اظهارنظر در مورد تاریخچه زندگی آلیشیا ماچادو جنجال انتخاباتی تازه‌ای در رسانه‌های آمریکا به راه انداخت.

ترامپ در قالب یک نزاع کلامی در شبکه اجتماعی توییتر ضمن ابراز انزجار نسبت به این هنرپیشه، مجری تلویزیونی و ملکه زیبایی جهان، از کاربران خواسته به سابقه  ماچادو و«نوارهای ویديویی روابط نامشروع» او رجوع کنند. توییت‌هایی که بسیاری آن را «ضدزن و جنسیتی» خوانده‌اند و هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در پاسخی به توییت ترامپ، این اظهارات را «بیمارگونه» ارزیابی کرده است. آلیشیا ماچادو که در چند ماه گذشته از منتقدان ترامپ بوده، دوشنبه گذشته به‌عنوان یکی از حامیان هیلاری کلینتون در جمع تماشاگران نخستین مناظره این دو رقیب اصلی انتخابات امسال نشست.

او پیش‌تر به رسانه‌ها گفته بود در دورانی که برنده مسابقه ملکه زیبایی جهان شده بود (۱۹۹۶)،  ترامپ «ملکه خوکی» صدایش کرده بود. همه این اظهارات در مناظره دوشنبه گذشته از سوی کلینتون دوباره پیش کشیده شد و او کلام و لحن ترامپ در برخورد با آلیشیا ماچادو را نمونه‌‌ای هویدا از نگرش دونالد ترامپ به زنان خواند.

در این هفته نیز ترامپ، روابط نامشروع گذشته بیل کلینتون (همسر هیلاری کلینتون) را به‌عنوان یکی از مشکلات کمپین مطرح کرد و با این دستاویز به هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات و رقیب کنونی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حمله کرد. ترامپ پیش‌تر با بهانه‌هایی مثل عدم‌سلامت و توانایی جسمی هیلاری، او را در مظان اتهام قرار داده بود.

این سخنان سخیف ترامپ کار را به جایی رساند که مت بورگس، رئیس حزب جمهوریخواه در ایالت اوهایو خطاب به ترامپ گفت: «ممکن است این رفتار را تمام کنی لطفا؟» برگس می‌گوید که خود، شخصا از ترامپ خواسته تا به‌طور منظم و متفاوتی، مبارزات را پیش ببرد.

توماس دیویس، نماینده سابق ویرجینیا در کنگره که برای سال‌ها یکی از افراد برجسته کمپین حزب جمهوریخواه بود، می‌گوید که عدم‌خویشتنداری ترامپ نقطه ضعفی برای او و حزب شده و همین موجب نگرانی است.

دیویس می‌گوید: «شما نامزد حزب شده‌اید، بنابراین مسئولیتی قطعی برای حزب واجد شده‌اید تا موجب پیروزی جمهوریخواهان شوید.» دیویس ادامه می‌دهد که اما ترامپ به‌راحتی از این مسیر پیروزی منحرف می‌شود، او به دنبال انتقامجویی شخصی است و چنین چیزی برای پیروزی حزب نخواهد بود. تراژدی این است که او فرصت‌های بسیاری برای پیروزی دارد».

نظرسنجی‌ها حاکی از این است که بعد از مناظره کلینتون و ترامپ، اوضاع به نفع هیلاری در حال پیشروی و حاکی از افزایش رأی او است. یک نظرسنجی شبکه فاکس‌نیوز نشان می‌دهد که نسبت آرای هیلاری به ترامپ، ٤٣ به ٤٠‌درصد است. پیش از مناظره، اختلاف آنها یک‌درصد بود اما حالا جهشی ٢درصدی پیدا کرده است. در هر حال هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، هشتم مهر ماه از حمایت شماری از چهره‌های جمهوريخواه و مستقل بهره‌مند شده ‌است.

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست فهرست حامیان کلینتون، اکنون سه نماینده‌ پیشین کنگره آمریکا از حزب جمهوریخواه و دست‌کم ١٠نفر از اعضای سابق دولت‌هایی که این حزب رهبری آنها را در دست داشته را علاوه بر حامیان پیشین، در بر می‌گیرد. حمایت شماری دیگر از جمهوریخواهان از نامزد حزب دموکرات، یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که یکی از سناتورهای ارشد این حزب با پنج‌دوره نمایندگی در کنگره، در جریان یک کنفرانس خبری حمایت خود را از کلینتون اعلام کرد.

سناتور جان وارنر که زمانی رئیس کمیته نیروهای مسلح در سنا بوده، گفته‌ است کلینتون به مراتب برای هدایت ایالات متحده بهتر است تا دونالد ترامپ. جیم چیکونی، یکی دیگر از چهره‌های جمهوریخواه هوادار کلینتون، در سخنانی شدیدا انتقادآمیز، به روزنامه واشنگتن‌پست گفته است «از منظر من، دونالد ترامپ احتمالا فردی با کمترین صلاحیت‌ها، پایین‌ترین ثبات، هوش و ذکاوت است که تا کنون از سوی یک حزب عمده در آمریکا نامزد انتخابات شده‌است».