ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.10.2016, 20:36
بمباران یک بیمارستان در حلب با دو بمب بشکه‌ای

دویچه وله: جنگنده‌های روسیه و سوریه به بمباران حلب ادامه می‌دهند. روز شنبه بزرگترین بیمارستان در منطقه تحت کنترل شورشیان با دو بمب بشکه‌ای هدف قرار گرفت. گفته می‌شود در بمباران‌های روز شنبه از بمب‌های خوشه‌ای نیز استفاده شده است.

شهر حلب از صبح روز شنبه (اول اکتبر/ ۱۰ مهر) بار دیگر هدف حملات جنگنده‌های روسیه و سوریه قرار گرفت. گزارش‌ها حاکی است هدف حملات نیروهای دولتی سوریه بخش قدیمی شهر  واقع در شرق حلب بود که زیر کنترل شورشیان قرار دارد. جنگنده‌های روسیه نیز حملات خود را بر مواضع شورشیان در شمال حلب متمرکز کردند تا مسیرهای تدارکاتی مخالفان را تخریب کنند.

بخش قدیمی شهر حلب هدف سنگین‌ترین بمباران‌ها بود. پزشکان و گروه امدادی “کلاه‌ سفیدها” می‌گویند یک بیمارستان در شرق حلب که تنها بیمارستان بزرگ زیر کنترل شورشیان بود روز شنبه هدف دو بمب بشکه‌ای قرار گرفت. به گفته یک عضو گروه “کلاه‌ سفیدها” این بیمارستان اکنون به‌کلی ویران و غیرقابل استفاده شده است.

سازمان امدادی سوری‌-آمریکایی جامعه پزشکی، موسوم به “سامس”(Sams) اعلام کرد که بیمارستانی که روز شنبه هدف بمب‌های بشکه‌ای قرار گرفت بزرگترین بیمارستان از مجموع ۸ بیمارستانی است که در کلان‌شهر حلب در کنترل مخالفان قرار دارد.

این بیمارستان که با نام M10 کدگذاری شده و یکی دیگر از مراکز درمانی در شرق حلب، چهارشنبه گذشته نیز هدف حمله قرار گرفته بود. به گزارش خبرگزاری آلمان بیمارستان M10 در شرق حلب آخرین بیمارستان تقریبا فعال زیر کنترل شورشیان بود.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که به مخالفان نزدیک است گفته است کانون اصلی حملات روز شنبه نیروهای اسد و نیروی هوایی روسیه محله “سلیمان الحلبی” است. نیروهای زمینی ارتش بشار اسد در تلاش برای پیشروی در این محله هستند و گفته می‌شود تعدادی از سربازان خود را از دست داده‌اند.

آتش‌بس یک‌هفته‌ای که با توافق آمریکا و روسیه به دست آمده بود روز ۱۹ سپتامبر شکست خورد. از آن پس نیروهای روسیه و سوریه حملات سنگین خود را به شهر حلب آغاز کردند. تا دیروز دست‌کم ۵۰۰ نفر در اثر حملات جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۶۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

روز شنبه اعلام شد که آخرین تماس تلفنی وزیران خارجه آمریکا و روسیه برای برقراری آتش‌بس در حلب بی‌نتیجه ماند.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت ایالات متحده در آستانه قطع تماس‌های دوجانبه با روسیه درخصوص سوریه است. تونر گفت در  تماس‌های تلفنی کری و لاوروف در دو روز گذشته هیچ پیشرفتی به دست نیامد.

بیلان یک ساله تلفات انسانی حملات هوایی روسیه

روز جمعه ۳۰ سپتامبر مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه یکساله شد. گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، در گزارشی اعلام کرد حملات هوایی جنگنده‌های روسیه به مناطق زیر کنترل مخالفان در یک سال گذشته  ۹۳۰۰  کشته و هزاران زخمی و  آواره بر جای گذاشته است.

بنابر این گزارش از این تعداد تلفات ۳ هزار و ۸۰۰ نفر غیرنظامی و حدود ۹۰۰ نفر آنان کودکان بوده‌اند.

براساس گزارش گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه  در حملات یکساله روسیه حدود دو هزار و ۵۰۰ عضو داعش و حدود دو هزار و ۸۰۰ نفر از اعضای دیگر گروه‌های مخالف رژیم اسد کشته شده‌اند.

مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه، موقعیت نظامی نیروهای وفادار به حکومت اسد را در برخی مناطق سوریه از جمله حلب تقویت کرد.