ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 23.09.2016, 19:40
شهر حلب با بمباران‌های وسیع رو به ویرانی کامل است

حملات هوایی گسترده جنگنده‌های سوریه و روسیه به بخش شرقی حلب که در کنترل مخالفان دولت سوریه است، دست‌کم ۹۰ کشته بر جا گذاشته است. این یکی از شدیدترین حملات از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه توصیف شده است. فعالان سوری می‌گویند بمباران گسترده از بامداد روز جمعه ۲۳ سپتامبر آغاز شد.

حمزه الخطیب، رییس بیمارستانی در شرق حلب در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز شمار کشته‌ها را ۹۱ نفر اعلام کرده است. تصاویری بعد از بمباران نشان می‌دهد شماری از کشته‌ها که از زیر آوار بیرون آورده شده‌اند، کودکان زیر پنج سال هستند.

گروه امدادی ‘کلاه سفیدها’ مستقر در بخش شرقی حلب، می‌گوید از چهار مرکز درمانی متعلق به این گروه، سه مرکز هدف حمله هوایی قرار گرفته و بر اثر این حملات دو مرکز به طور کامل از کار افتاده است. این گروه گفته شمار زیادی هنوز زیر آوار هستند. گزارش شده بیشتر ساکنان شرق حلب در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند.

به گزارش مرکز دفاع مدنی سوریه، جنگنده‌های روسیه و رژیم اسد عصر روز جمعه محله‌های النیرب، القاطرجی، طریق الباب، الصالحین،المرجعه، المعادی، کرم حومد، الشیخ خضر، الانصاری، الصاخور، کلاسه، کفر حمزه در حلب و همچنین شهر الباب و روستای بشفاتین در حومه آن را بمباران کردند.

فعالان سوری نیز اعلام کردند که جنگنده‌های روسیه و رژیم اسد محله‌های شهر حلب را با بمب‌های غول پیکر بمباران کردند. قبلا مسئولین دفاع مدنی در حلب به خبرنگار آناتولی گفته بودند که جنگنده‌های روسیه حلب را با بمب هایی که باعث ایجاد زلزله می‌شوند، بمباران می‌کنند.

عبدالرحمان، از گروه کلاه‌ سفیدها، به بی‌بی‌سی گفته است که در طول پنج سال گذشته این بدترین رشته حملات به شرق حلب بوده است. بعد از شکست آتش‌بس سوریه تحلیل بسیاری از کارشناسان منطقه بر این است که با آغاز دور تازه حملات، درگیری‌ها شدیدتر خواهد شد.

گفت‌وگوهایی که دیروز کشورهای عضو گروه همکاری سوریه در نیویورک برگزار کردند، و همین‌طور مذاکرات آمریکا و روسیه برای توقف حملات، بی‌نتیجه تمام شد. بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل گفته است در ماه اکتبر، یعنی حدود یک ماه و یک هفته دیگر، گفت‌وگویی برای برقراری آتش بس در کار نخواهد بود.

آمادگی برای حمله زمینی

رژیم سوریه با بمباران وسیع شرق حلب خود را برای حمله‌ی زمینی وسیعی به نیروهای مخالف در این منطقه آماده می‌کند. گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست، اعلام کرده که رژیم سوریه بیش از ۳۰ بار به مواضع مخالفان دولت در شرق حلب حمله هوایی کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین اعلام کرده که رژیم سوریه در جریان بمباران مواضع شورشیان در شرق حلب از بمب‌های بشکه‌ای استفاده کرده است. روسیه نیز در بمباران مواضع شورشیان به نیروی هوایی سوریه کمک می‌کند.

یک شاهد عینی اوضاع حلب را بسیار وخیم گزارش کرده است. گفته می‌شود این شهر به خاطر حملات هوایی در لرزشی دائمی قرار گرفته است. شورشیان در شبکه‌های مجازی شعارهایی می‌دهند چون: «به ما تیراندازی کنید؛ ما را گرسنگی دهید. هر کاری که می‌خواهید بکنید، اما ما اینجا می‌مانیم.»

دولت سوریه پیش از شروع حملات هوایی امروز هشدار داده بود که غیرنظامیان به مراکز نزدیک به محل تجمع شورشیان در شرق حلب نزدیک نشوند. دولت گفته بود راه‌های خروجی را برای ترک شهر باز می‌گذارد.

شهر حلب که روزی مرکز عمده تجاری و صنعتی سوریه بود، به دو بخش تقسیم شده است. بخش شرقی در اختیار شورشیان و تحت محاصره دولت و بیشتر بخش غربی در کنترل نیروهای دولتی سوریه است.

در شرق حلب ۳۰۰ هزار غیرنظامی از ۲۰ روز پیش تاکنون در محاصره نیروهای رژیم اسد و شبه نظامیان خارجی شیعه با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه قرار دارند.

فرانسه: اجازه نمی‌دهیم حلب به گرنیکای جدید تبدیل شود

وزیر امور خارجه فرانسه با تاکید بر ضرورت فرونشاندن جنگنده و هلیکوپترهای رژیم اسد اعلام کرد اجازه نمی‌دهیم تاریخ دوباره تکرار و حلب به گرنیکای جدید تبدیل شود.

ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه طی یک نشست خبری در مقر سازمان ملل متحد، کشته شدن غیرنظامیان از جمله کادر پزشکی در حلب سوریه در بمباران این استان توسط جنگنده‌های روسیه و رژیم اسد را محکوم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: «باید جنگنده و هلیکوپترهای رژیم سوریه فرود آورده شوند. اجازه نمی‌دهیم تاریخ دوباره تکرار و حلب به گرنیکای جدید این عصر تبدیل شود.»

آیرو ضمن انتقاد از حمله امروز رژیم اسد به حلب گفت: این حملات نشان می‌دهد که این رژیم از کارت تجزیه خاک این کشور استفاده می‌کند.

لازم به ذکر است در حمله هواپیماهای جنگی آلمان نازی و ایتالیا به شهر گرنیکای اسپانیا در جریان جنگ داخلی در این کشور در سال ۱۹۳۷، تعداد زیادی از غیرنظامیان کشته و زیر ساخت این شهر ویران شد.


منابع:‌بی بی سی،‌ دویچه وله، آناتولی