ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.09.2016, 6:53
چرا اوباما مخالف افشای دارایی‌های رهبران ایران است؟

کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که باراک اوباما رئیس جمهور این کشور طرح پیشنهادی تازه در کنگره برای افشای دارایی رهبران ایران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای را وتو خواهد کرد.

«قانون شفافیت دارایی‌های رهبران ایران» از وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد که در مورد دارایی‌های رهبران ارشد سیاسی و نظامی ایران در بانک‌های خارجی تحقیق کند و گزارش آن را به طور علنی اعلام کند.

هدف این طرح یافتن حساب‌های مالی احتمالی حدود ۸۰ نفر از رهبران ارشد ایران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، حسن روحانی، قاسم سلیمانی، و دیگر مقامات ارشد سپاه پاسداران در بانک‌های آمریکایی و یا دیگر بانک‌های خارجی است.

تنظیم‌کنندگان این طرح در کنگره می‌گویند هدف آن‌ها «نشان دادن چگونگی بهره برداری رهبران ایران از دارایی‌های این کشور برای تامین مالی تروریسم است.»

این قانون از وزارت خزانه‌داری می‌خواهد فهرستی از دارایی‌های رهبران ارشد سیاسی و نظامی ایران و چگونگی کسب و به کارگیری آنها تنظیم و ارائه کند. این فهرست همچنین باید به زبان فارسی در وبسایت وزارت خزانه‌داری منتشر شود.

قرار است این طرح در مجلس نمایندگان که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است به رای گذاشته شود و قانون گذاران می‌توانند در مجموع یک ساعت درباره آن پیش از رای گیری در صحن مجلس صحبت کنند.

بروس پولیکین نماینده جمهوری‌خواه مجلس که تنظیم کننده این طرح است استدلال کرده که این اقدامات کمک خواهد کرد به جهان نشان داده شود که حکومت ایران «چگونه با پولی که از مردم این کشور دزدیده نقض حقوق بشر را تسهیل می‌کند.»

جب هنسارلینگ نماینده دیگر جمهوری‌خواه از تگزاس و رئیس کمیته خدمات مالی پیشتر گفت: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین حامی دولتی تروریسم شناخته شده و یکی از نگرانی‌های بزرگ در زمینه پولشویی برای آمریکاست.»

این نماینده جمهوری‌خواه می‌افزاید مشخصه ایران فساد مسئولان ارشدش و دخالت نیروهای امنیتی‌اش به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقتصاد کشور است. بسیاری از اعضای کادر ارشد رهبری سیاسی و نظامی ایران با استفاده از مقام خود برای کنترل بخش‌های عمده اقتصاد ایران به ثروت شخصی عمده‌ای رسیده‌اند و اهمیت حیاتی دارد که ما به طور روشن از دارایی نخبگان دارای قدرت در ایران مطلع شویم.

جب هنسارلینگ گفت تخمین زده می‌شود بنیادهای تحت کنترل رهبران ارشد نظامی و سیاسی ایران یک سوم اقتصاد ایران را کنترل می‌کنند که شامل بخش‌های وسیعی از صنایع مخابرات، ساخت‌وساز، فرودگاه‌ها و بنادر دریایی می‌شود.

او گفت گزارشی که طرح جدید خواستار آن است شامل ۸۰ نفر از اشخاص ایرانی از جمله رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهوری، ۱۲ نفر از اعضای شورای نگهبان، ۴۲ نفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و حدود ۲۰ نفر از از مقامات ارشد نظامی می شود.

دلایل مخالفت کاخ سفید

کاخ سفید اخطار داد که طرح‌های پیشنهادی در کنگره معاملات مشکوک را بیش از پیش به تاریکی خواهد راند و گفت که مشاوران ارشد آقای اوباما وتوی آنها را توصیه خواهند کرد.

دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید نوشت: «این طرح به جای جلوگیری از تامین مالی تروریسم و پولشویی، کسانی که در این اقدامات دست دارند را تشویق خواهد کرد از شفافیت معاملات خود کم کنند و باعث دلسردی بخش بانکی ایران برای نشان دادن شفافیت خواهد شد.»

کاخ سفید در بیانیه خود گفته است که این طرح برای اجرایی شدن به صورت طاقت‌فرسایی نیازمند منابع مختلف است و باعث می‌شود منابعی که وزارت خزانه‌داری برای نظارت بر فعالیت‌های تحریم‌پذیر ایران لازم دارد، از این کار مهم منحرف شود و همچنین منابع و روش‌های اطلاعاتی را به خطر بیاندازد.

کاخ سفید هم‌چنین می‌گوید که دولت آمریکا همچنان با چشمانی باز حمایت ایران از تروریسم، برنامه موشکی بالیستیک ایران، نقض حقوق بشر در این کشور، و فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه را دنبال می‌کند.

این بیانیه می گوید دولت آمریکا باید تمامی ابزار مورد نیاز برای مقابله با این فعالیت‌های ایران را حفظ کند که از اعمال تحریم‌های قدرت‌مند گرفته تا ممانعت و اخلال در ارسال محموله‌های تسلیحاتی و فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای را شامل می شود.

به گفته کاخ سفید، طرح کنگره بر قابلیت آمریکا برای استفاده از این ابزار تاثیر منفی می‌گذارد و اهدافی که خود طرح به دنبال آن است را تضعیف می کند و حتی ممکن است توانایی آمریکا را از اطمینان یافتن از اینکه برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح آمیز باقی خواهد ماند، به خطر بیاندازد.

منتقدان  دولت اوباما می‌گویند، واشینگتن برای آنکه توافق اتمی با ایران، که از میراث‌های سیاسی ریاست‌جمهوری باراک اوباما به شمار می‌رود، به خطر نیافتد، بیش از اندازه در برابر تهران انعطاف نشان می‌دهد. دولت اوباما این انتقادها را رد کرده و می‌گوید واشینگتن تا زمانی که تهران به تعهدات عمل می‌کند، به تعهدات خود پایبند است.

مخالفت نمایندگان دموکرات

مکسین واترز، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا و عضو کمیته امور مالی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است طرح کنگره در مورد دارایی رهبران ایران ادامه تلاش جمهوریخواهان برای تضعیف توافق هسته‌ای با ایران است که به گفته او، تاکنون به هدف مسدود کردن مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دست یافته است.

این قانونگذار همچنین گفت علاوه بر این که نگران آن است که طرح کنگره توافق هسته‌ای با ایران را بی‌ثبات کند، با نگرانی دولت اوباما هم شریک است که اگر این طرح به قانون تبدیل شود، منابع حیاتی مورد نیاز برای بررسی‌ها و تحریم‌های هدف‌مند مرتبط با فعالیت‌های تروریستی، نقض حقوق بشر، و برنامه موشک‌های بالیستیک ایران منحرف خواهد شد. مکسین واترز تاکید کرد که به نظر او، این طرح برای اجرایی شدن قابلیت محدودی دارد.

مکسین واترز می گوید ایران به گزارشی که طرح قانون گذاران خواستار آن است، به عنوان تلاشی عمدی برای دلسرد کردن سرمایه گذاری بین المللی در ایران می نگرد که از نظر تهران، تخلف آمریکا از تعهداتش در توافق هسته‌ای است که نباید در راه تحقق کامل منافع بدست آمده در توافق اتمی برای ایران، مداخله کند.

به گفته مکسین واترز، برآورده کردن الزامات طرح جدید فشاری واقعی روی وزارت خزانه داری آمریکا و جامعه اطلاعاتی این کشور می گذارد.

او گفت بین آمریکا و ایران شکاف عمیقی وجود دارد و مردم دو کشور به دولت‌های مقابل بدبین هستند و از آنجایی که بخش عمده گزارشی که طرح کنگره خواستار ارائه آن است احتمالا محرمانه خواهد بود، این گزارش برای مطلع کردن مردم ایران از وضعیت رهبرانشان کار چندانی نخواهد کرد؛ در عوض به عنوان یک پروپاگاندای آمریکا از سوی رژیم ایران و مردم ایران رد خواهد شد و به عنوان حمله‌ای قابل پیش‌بینی به دولت کشورشان توسط آمریکا قلمداد می شود.

نظر گروه‌های لابی یهودی میانه‌رو

جی استریت از گروه‌های لابی یهودی میانه‌رو در پایتخت آمریکا می‌گوید طرح کنگره آمریکا برای تهیه گزارش از حساب‌های بانکی رهبران عالیرتبه ایران می‌تواند به تضعیف موقعیت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در رقابت‌های جناحی در داخل ایران بیانجامد.

جی استریت که خود را «طرفدار اسرائیل، طرفدار صلح» می‌داند، در مقابل گروه «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» موسوم به آیپک فعالیت دارد. این گروه که در سال ۲۰۰۸ میلادی تشکیل شد، طرفدار برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها است.

جی استریت از گروه‌های لابی است که از سیاست‌های میانه‌رو حمایت می‌کند و در قبال ایران موافق توافق هسته‌ای است.

جی استریت در بیانیه خود نوشته است، قانون جدید «شفافیت دارایی‌‌های رهبری ایران» کنگره، یکی دیگر از قطعات تلاش‌های مخالفان توافق جامع هسته‌ای ایران و جامعه جهانی است که با تضعیف جایگاه رئیس جمهوری ایران حسن روحانی و متحدانش در داخل، سعی دارد تا توافق را کم اهمیت کند. مشابه کاری که تندروهای داخل ایران علیه دولت روحانی انجام می‌دهند.

در این بیانیه آمده است «احتمالا این تصادفی نیست که طرفداران (لایحه) طوری هماهنگ کرده‌اند که بررسی آن در صحن مجلس درست زمانی باشد که روحانی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است، و الزام ارائه نخستین گزارش هم باید در زمانی نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران باشد.»

بیانیه جی‌استریت روز چهارشنبه در صحن مجلس نمایندگان آمریکا توسط مکسین واترز نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا و عضو ارشد کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان که رهبری تلاش دموکرات‌ها برای مقابله با قانون «شفافیت دارایی‌های رهبری ایران» را به عهده دارد، قرائت شد.


منابع: صدای آمریکا، ‌بی بی سی، رادیو فردا