ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 19.09.2016, 20:23
بازداشت صدرا محقق دبیر اجتماعی روزنامه شرق

محمدصالح نیکبخت، وکیل دادگستری به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت صدرا محقق، روزنامه‌نگار و دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق صبح امروز بیست و نهم شهریور توسط یک نهاد امنیتی بازداشت شده و قرار است با تنظیم وکالتنامه‌ای وکالت صدرا محقق را به عهده بگیرد.

محمدصالح نیکبخت در گفتگو با گزارشگر کمپین گفت: «امروز خانواده آقای محقق با من تماس گرفتند و گفتند ایشان صبح بازداشت شده و از من خواستند وکالتش را به عهده بگیرم و من هم پذیرفتم، هرچند هنوز وکالتنامه را امضا نکرده‌ایم.» به گفته آقای نیکبخت هنوز نهاد بازداشت کننده صدرا محقق به درستی مشخص نیست.

یک منبع مطلع نیز به کمپین گفت مأموران امنیتی هنگام بازداشت لپتاپ و تلفن‌های شخصی آقای محقق و همسرش را با خود برده و از آنها خواسته‌اند رمز حساب‌های کاربریشان در شبکه‌های اجتماعی را در اختیار مأموران امنیتی قرار دهند.

خبرگزاری داخلی مهر، صبح امروز دوشنبه ۲۹ شهریور، از بازداشت دبیر اجتماعی یکی از روزنامه‌های کشور به نام «ص- م» خبر داد، این خبرگزاری روزنامه‌نگار بازداشت شده را «عامل ارتباطی میان رسانه‌های ضد انقلاب» خواند و مدعی شد که این فرد که «اقدام به تهیه گزارشهایی از اوضاع داخلی کشور برای رسانه های ضدانقلاب» می کرد «طی عملیات اطلاعاتی توسط یکی از نهادهای امنیتی» بازداشت شده است. حساب توییتر روزنامه شرق نیز در توییتی بازداشت آقای محقق را تأیید کرد.

صدرا محقق، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق  بیشتر به دلیل گزارش‌ها و پیگیری‌اش در زمینه محیط زیست و فعالیت و اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه توییتر شناخته می‌شود.  چند ساعت پس از بازداشت صدرا محقق، حساب توییتر و فیسبوک این روزنامه‌نگار از دسترس خارج شد.

آقای محقق ۲۲ مرداد سال ۹۲ به دلیل حضور در تجمعی در اعتراض به سخنان یک نماینده مجلس بازداشت و پس از یک روز آزاد شد. او بهمن ماه سال ۱۳۹۱ نیز به همراه ۱۲ روزنامه‌نگار دیگر مدتی بازداشت شده بود.

اگرچه نهاد امنیتی بازداشت کننده صدرا محقق هنوز به درستی مشخص نیست ولی خبرگزاری مهر در خبر بازداشت صدرا محقق از تصویری استفاده کرده است که به عنوان «پروژه نفوذ» شناخته می‌شود و تا کنون از سوی نیروهای امنیتی سپاه پاسداران برای توجیه بازداشت و سرکوب روزنامه‌نگاران استفاده شده است، نیروهای امنیتی سپاه پاسداران مدعی شده بودند که در پروژه نفوذ تعدادی از روزنامه‌نگاران عموما منتقد یا اصلاح‌طلب با ارتباط با رسانه‌ها یا کشورهای خارجی قصد نفوذ و ضربه زدن به امنیت ملی ایران را دارند.

مقامات قضایی تا کنون هیچگاه توضیح نداده اند که کدام یک از نوشته‌ها و فعالیت‌های روزنامه‌نگاران شامل عناوین مجرمانه‌ای که آنها ادعا می‌کنند می شود. کلی‌گویی و طرح اتهاماتی که ربطی به فعالیت‌های روزنامه‌نگاران ندارد، یکی از دلایلی است که به موضوع سیاسی بودن چنین دستگیری‌هایی دامن می زند. این دستگیری چند روز پس از دستگیری یاشار صالحی، سردبیر وب سایت معماری نیوز صورت می گیرد که ماه گذشته با انتشار گزارشی از وجود تخلفات گسترده در شهرداری و شورای شهر تهران خبرداده بود. اما مقامات قضایی به جای پیگیری تخلفات یاد شده، منتشر کننده خبر را مورد تعقیب قرار داده اند.

دستگیری این دو تن در حالی صورت می گیرد که حسن روحانی برای شرکت در جلسه سران کشورهای عدم تعهد و همچنین مجمع عمومی سازمان ملل تهران را به مقصد آمریکای لاتین و نیویورک ترک کرده است. او روز پنج شنبه با رسانه های آمریکایی جلسه پرسش و پاسخ دارد.

عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، آفرین چیت‌ساز و سامان صفرزایی، چهار تن از روزنامه‌نگارانی که سال گذشته در آبان ماه ۱۳۹۴ در چارچوب «پروژه نفوذ» از سوی سپاه پاسداران بازداشت شدند، هم اینک با اتهاماتی مانند تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و یا توهین به رهبری در زندان به سر می برند.