ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.09.2016, 19:16
مخالفت خامنه‌ای باورود دوباره احمدی‌نژاد به انتخابات

مهدی فضائلی، از چهره‌های مطبوعاتی اصول‌گرا و رئیس سابق خبرگزاری فارس در گزازشی در این خبرگزاری نوشته است که آیت‌الله خامنه‌ای با بازگشت دوباره محمود احمدی‌نژاد و ورود او به رقابت‌های انتحاباتی صریحا مخالفت کرده است.

فضائلی نوشته است «چند روزی است محافل رسانه‌ای و سیاسی گوناگون از جمله کانال‌های نزدیک به دکتر احمدی‌نژاد، از ملاقات وی با رهبر انقلاب اسلامی خبر می دهند. دیداری مهم که به‌درخواست و پیگیری خود او انجام شده اما ظاهراً نتیجه‌اش خلاف انتظار وی بوده‌ است!»

او ادامه داد: «هرچند هنوز جزئیات این دیدار که چند هفته قبل انجام شده است منتشر نشده، ولی این مقدار قطعی است که وی با نهی صریح رهبر معظم انقلاب، برای ورود به میدان رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مواجه شده است!»

فضائلی نهی احمدی‌نژاد از ورود به انتخابات را «نهیی برخاسته از تدبیر، یعنی لایه‌های زیرین و صفحات پسینی ماجراها را دیدن، نهیی حاکی از شجاعت در بیان آن چیزی که رهبری برای انقلاب و نظام و چه بسا مصالح خود وی لازم دانسته‌اند» ارزیابی کرده است.

در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ آیت‌الله خامنه‌ای تمام نیرو و حیثیت خود را در دفاع از احمدی‌نژاد به کار گرفت و آشکارا گفت نظرات و دیدگاه‌های احمدی‌نژاد بیش از هر کس دیگر به نظرات او نزدیک است. اما چهار سال بعد وقتی دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور محبوب رهبر به پایان رسید، اقتصاد کشور زمین‌گیر شد و سیاست داخلی و خارجی در انسداد و بن‌بست گرفتار آمد.

در دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدی‌نژاد  ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی کشور به باد رفت، تورم به بالای ۴۰ درصد و نرخ بیکاری به بیش از ۲۵ درصد رسید. تحریم‌های بین‌المللی تشدید و ایران در جهان منزوی شد. دولت روحانی چهار سال است که مشغول آواربرداری از ویرانگری احمدی‌نژاد است و بازهم سال‌ها زمان لازم است تا آثار این خرابکاری‌های زوده شود.

کارنامه فضاحت‌بار احمدی‌نژاد و فشار خردکننده تحریم‌ها، اوضاع را به جایی رساند که آقای خامنه‌ای علیرغم اشتلم‌خوانی‌های ضدغربی و ضدآمریکایی، ناگزیر به مذاکره با غرب برای کاهش فشار تحریم‌ها شد. بنابراین رهبر جمهوری اسلامی بهتر از هر کسی دیگر از کارنامه احمدی‌نژاد خبر دارد و تصور اینکه چنین فردی دوباره سکان اجرایی کشور را به دست بگیرد برای او قطعا  بیش از دیگران هولناک است.

مهدی فضائلی در ادامه گزارش خود در «فارس» نوشته است اینکه چرا آیت‌آلله خامنه‌ای چنین برخورد کرده و دلایل او چه بوده است روشن نیست. همچنین صرف نظر از اینکه آیا صلاحیت احمدی‌نژاد برای ورود به میدان رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده از سوی شورای محترم نگهبان تایید می‌شد یا نه - که البته زمزمه‌های عدم تایید جدی بود - اما نباید فراموش کرد که بخصوص دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد، جزو پر تنش‌ترین ادوار ریاست جمهوری در ایران بوده‌است.

این مطبوعاتچی اصولگرا افزوده: «همچنین نمی‌توان نادیده گرفت که نشانه‌ای از ذره‌ای تغییر در منش و رفتار احمدی نژاد مشاهده نمی شود. لذا کاملاً قابل پیش بینی است که حتی صرف ورود مجدد وی به صحنه رقابت های سیاسی در این سطح،کشور را دوباره با منازعات و تنش‌های مضر و گرانبار و دوقطبی تنافر برانگیز روبرو می‌کند چه برسد به بازگشت احتمالی وی به قدرت!»