ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.08.2016, 22:49
پنج سینماگر ممنوع‌الفعالیت شدند

اعتماد / الهام نداف

مقامات قضایی در تهران، رضا میرکریمی کارگردان و تهیه‌کننده «دختر»، مصطفی کیایی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «بارکد»، سیدامیر پروین حسینی تهیه‌کننده «زاپاس»، عبدالله علیخانی تهیه‌کننده «آبنبات چوبی» و علی سرتیپی تهیه‌کننده فیلم «دراکولا» را تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الفعالیت اعلام کرد.

حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی در گفت‌وگو با «اعتماد» همچنین از ممنوع‌الکاری شرکت‌های فیلمسازی چون فیلمیران، نورتابان و دریا فیلم خبرداد. این محرومیت به دلیل پخش تیزر فیلم‌های سینمایی «بارکد»، «دختر»، «زاپاس»، «آبنبات چوبی» و «دراکولا» از شبکه جم به این سینماگران ابلاغ شده است.

به گفته معاون نظارت و ارزشیابی این حکم طی جلسه‌ای به سینماگران ممنوع‌الکار ابلاغ می‌شود و هنوز وزارت ارشاد با مسوولان پرونده وارد رایزنی نشده است. به گفته ایل‌بیگی در این حکم عنوان شده سینماگران نام برده از هر گونه خدمات و مجوز در عرصه سینما تا اطلاع ثانوی محروم هستند.

شبکه ماهواره‌ای جم از اواخر سال ۹۴ به پخش تیزر فیلم‌های سینمایی روی پرده اقدام کرد. استقبال برخی تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم‌ها از فروش تیزرهای تبلیغاتی‌شان به این شبکه ماهواره‌ای با عدم پخش این تیزرها از سیمای جمهوری اسلامی ایران همزمان شد. تلویزیون به دلیل برخی ملاحظات و همچنین پیشنهاد رقم‌های سنگین با سینماگران برای پخش تیزرها از تلویزیون به نتیجه نرسید و از همین‌رو تهیه‌کنندگان ترجیح دادند تیزر فیلم‌های‌شان را با قیمت بسیار پایین به دست شبکه جم بسپارند.

این مساله تا جایی ادامه پیدا کرد که تلویزیون از سینماگران شکایت کرد و پای برخی تهیه‌کنندگان به دادسرا باز شد. با پادرمیانی رییس قوه قضاییه و گرفتن تعهد از سینماگران، قرار شد تلویزیون همکاری لازم را برای تبلیغ فیلم‌های روی پرده با صاحبان آثار داشته باشد.

بعد از پایان اختلافات، شبکه‌های مختلف سیما، اقدام به پخش تیزر فیلم‌های روی پرده کردند تا اینکه اوایل مردادماه شبکه جم در اقدامی خودسرانه پخش تیزر فیلم‌های ایرانی روی پرده را از سر گرفت. سینماگران این‌بار در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از پخش این تیزرها اظهار بی‌اطلاعی کردند. همچنین حبیب ایل‌بیگی نیز عنوان کرد این اقدام شبکه جم خودسرانه و بدون هماهنگی با صاحبان فیلم‌های سینمایی انجام شده است.

اوایل مرداد تیزر فیلم «آبنبات چوبی» که هنوز روی پرده نرفته بود، از این شبکه ماهواره‌ای پخش شد. عبدالله علیخانی تهیه‌کننده این فیلم که حالا جزو سینماگران ممنوع‌الفعالیت است، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها از پخش تیزر این فیلم اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت ادامه این روند به ضرر «آبنبات چوبی» است.

همان ایام ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی نیز به ایسنا گفت با توجه به اینکه این اقدام شبکه جم خودسرانه است دستگاه قضایی می‌تواند وارد عمل شده و مساله را در حوزه بین‌الملل پیگیری کند. او در ادامه عنوان کرد دستگاه‌های نظارتی می‌توانند متوجه شوند پخش تیزرها از داخل سفارش داده شده یا شبکه جم بدون هماهنگی با تهیه‌کننده‌ها به پخش آنها اقدام کرده‌اند.

غلامرضا موسوی، رییس شورای عالی تهیه‌کنندگان پیش از این گفته بود پخش تیزر فیلم‌های روی پرده از شبکه‌های ماهواره‌ای در عرصه بین‌المللی غیرقانونی نیست و قوه قضاییه نمی‌تواند جلوی این مساله را بگیرد. او همچنین تاکید کرده بود سینماگران می‌توانند از شبکه جم به قوه قضاییه شکایت کنند اما پیگیری مسائل مربوط به این شبکه برعهده قوه قضاییه نیست.

اما سوال ایجاست که سینماگران چطور می‌توانند جلوی پخش تیزر فیلم‌های‌شان را از شبکه ماهواره‌ای جم بگیرند؟

با ممنوع‌الفعالیت شدن این پنج سینماگر و سه شرکت فیلمسازی باید منتظر بمانیم تا در ادامه رایزنی‌های وزارت ارشاد با قوه قضاییه به نتیجه برسد. چراکه فیلمیران یکی از شرکت‌های ممنوع‌الفعالیت؛ پخش بسیاری از فیلم‌های مهم سینمای ایران از جمله فروشنده اصغر فرهادی را در اختیار دارد و سرنوشت اکران این فیلم‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.