ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 17.08.2016, 19:15
پاسخ میرحسین موسوی به باهنر: دروغ ممنوع

دویچه وله: میرحسین موسوی دریافت هر گونه پیغام از سوی محمدرضا باهنر را تکذیب کرد. موسوی گفته خوب است آقای باهنر هر موقع قصد سخنرانی یا مصاحبه دارد به پوستر «دروغ ممنوع» فکر کند. مطهری می‌گوید به محصوران باید اجازه دفاع داده شود.
به گزارش وبسایت کلمه، میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز که از سال ۱۳۸۹ در بازداشت خانگی به‌سر می‌برد، دریافت هرگونه پیغام از سوی محمدرضا باهنر را تکذیب کرده است. کلمه نوشت، آقای موسوی از طریق روزنامه و نیز در ملاقات دیروز (سه‌شنبه ۲۶ مرداد) از جزئیات ادعاهای باهنر مطلع شده بود.

محمدرضا باهنر، نماینده سابق مجلس و از چهره‌های بانفوذ جناح اصول‌گرایان، روز شنبه (۲۳ مرداد/ ۱۳ اوت) در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در پاسخ به این پرسش که آیا او تاکنون پیگیری در مورد مساله حصر انجام داده یا نه؟ گفت: «اخیراً برای آقای مهندس موسوی پیغام فرستادم که اعلام کند در صورتی که آزاد شود تا سال‌ها فعالیت سیاسی انجام نخواهد داد، اما گویا وی نپذیرفت.»

میرحسین موسوی ضمن تکذیب دریافت پیغام از سوی باهنر گفته است: «یکی از مهم‌ترین پوسترهای طراحی شده از انقلاب مشروطیت تاکنون پوستر “دروغ ممنوع” بود که در سال ۸۸ همه‌جا دست در دست مردم می‌چرخید. خوب است آقای باهنر هر موقع قصد سخنرانی یا مصاحبه دارد به پیام آن پوستر برآمده از مردم فکر کند.»

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی سه رهبر اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ که به جنبش سبز موسوم است از بهمن ماه ۱۳۸۹ در بازداشت خانگی به‌سر می‌برند، بدون آنکه در دادگاهی محاکمه و حکمی علیه‌شان صادر شده باشد.

باهنر در مصاحبه با ایلنا هم‌چنین گفته بود: «در مورد رهبران جنبش سبز بهترین وضعیتی که می‌تواند ادامه پیدا کند همان حصر است؛ زیر اگر دادگاهی بخواهد این آقایان را رسماً و طبق قوانین کشور محاکمه کند، حکم‌شان سنگین خواهد بود و شاید به مصلحت نباشد این حکم در مورد آنها اجرا شود.»

واکنش مطهری به سخنان باهنر
علی مطهری، نماینده و نایب‌رئیس مجلس نیز روز چهارشنبه (۲۷ مرداد/ ۱۷ اوت) به اظهارات محمدرضا باهنر واکنش نشان داد. مطهری گفت: «بهتر بود که ایشان [باهنر] برای حل مشکل پیشنهاد می‌دادند که اتهام‌های همه طرف‌های موثر در حوادث سال ۸۸ مورد رسیدگی قرار بگیرد و به محصوران نیز اجازه دفاع داده شود تا با مشخص شدن سهم هر کدام از طرفین، این پرونده برای همیشه بسته شود.»

مطهری درباره این نظر باهنر ‌که در صورت برگزاری دادگاه، حکم محصوران اعدام خواهد بود، گفت: «حرف درستی نیست، چراکه محارب یعنی کسی که به‌صورت مسلحانه با نظام اسلامی مقابله کرده باشد، درحالی که این افراد چنین کاری نکرده‌اند و اگر هم اتفاق‌هایی افتاد که منجر به کشته‌شدن تعدادی از افراد شد، بخشی از آن ناشی از مدیریت نامناسب بحران توسط نهادهای مسوول بود.»

به نظر مطهری نمی‌توان گفت “همه تقصیرها به گردن محصوران است”. به گفته او همه طرف‌ها باید در این رابطه پاسخگو باشند: «مهم این است که حرف‌های آن‌ها را بشنویم و این‌که یک طرف قضیه در حصر باشند و اجازه دفاع نداشته باشند و از این‌سو، مرتباً اتهام‌هایی به آن‌ها وارد کنیم، اقدام منصفانه و جوانمردانه‌ای نیست.»

مطهری در گفت‌وگو با ایلنا هم‌چنین یادآور شد که خود او دو سال پیش از طریق دختر آقای موسوی پیغامی ارسال کرده و پرسیده است که «در صورت آزادی، در ادامه چه برنامه‌ای خواهند داشت؟»

مطهری می‌گوید، میرحسین موسوی پاسخ بسیار خوبی دادند. او افزود، باتوجه به گذشت زمان نسبتاً طولانی دوساله پاسخ دقیق آن‌ها را به خاطر ندارد: «فحوای کلام محصوران این بود که به انقلاب علاقمند هستند و به آن پیغام، پاسخ مثبت و خوبی داده بودند که حاکی از حمایت ایشان از وحدت ملی و خیرخواهی برای انقلاب اسلامی بود و در آن، هیچ نشانه‌ای از اعتراض یا تفرقه وجود نداشت.»