ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 11.06.2015, 5:15
اوباما: در داخل ایران باید گذار صورت بگیرد

رادیو فردا: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت رسانه‌ای «مایک»، خواستار «تغییر در سیاست و رهبری ایران» و تغییر «گفتار و رفتار» رهبران ایران در رویکردشان نسبت به دیگر کشورهای جهان شد.

آقای اوباما در این مصاحبه که روز دوشنبه ۱۹ مرداد در وب‌سایت «مایک» (MIC) منتشر شده به پرسش‌های مصاحبه‌گر و هم‌چنین چندین پرسش از جوانان ایرانی و داخل و خارج از ایران و جوانان اسرائیلی و آمریکایی پاسخ داد.

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از این مصاحبه گفت: «بارها گفته‌ام که ایران کشوری است دارای مواهب فوق‌العاده زیاد. کشوری است با فرهنگی کهن و مردمی بسیار باهوش و بااستعداد، و من برای این مردم آرزوی خیر دارم.»

او افزود: «در داخل ایران باید گذار صورت بگیرد، حتی اگر تدریجی باشد. گذاری که طی آن درک شود که شعار ‘مرگ بر آمریکا’ و انکار هولوکاست توسط رهبران ایران، و تهدید اسرائیل به نابودی و دادن اسلحه به حزب‌الله، گروهی که در فهرست تروریستی قرار دارد، و کارهایی از این دست، از ایران، در چشم بخش اعظم جهانیان، کشوری طردشده می‌سازد.»

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: «و به شما قول می‌دهم در لحظه‌ای که رژیم ایران از این نوع گفتار و رفتار دست بردارد، ایران به خاطر وسعت، استعداد و منابعی که دارد بلافاصله در چشم جهانیان نفوذ و قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد.»

باراک اوباما افزود: «و امید من این است که چنین اتفاقی بیفتد. چنین امری نیازمند تغییر در سیاست و رهبری ایران است. تغییر طرز فکر در زمینه رویکرد ایران به بقیه جهان و رویکردشان به کشورهایی مثل ایالات متحده.»

او اضافه کرد: «و شاید همین نسل جدید باشد که بتواند این امر را محقق کند.»

آقای اوباما در مصاحبه تازه‌ای که با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» داشت در خصوص احتمال بهبود روابط بین ایالات متحده و ایران تصریح کرد که چنین تحولی فوراً اتفاق نخواهد افتاد و شاید هم اصلاً چنین اتفاقی نیفتد.

روابط ایران و عربستان بهتر شود «نبرد ما با داعش آسان‌تر می‌شود»

باراک اوباما در بخش دیگری از مصاحبه خود با «میک» با ذکر این‌که «هنوز در ارتباط با شمار زیادی از موضوعات با ایران مسئله داریم» گفت که اگر توافق از طریق مذاکره حاصل نمی‌شد گزینه احتمالی دیگر حمله نظامی به ایران بود.

آقای اوباما اضافه کرد: «این می‌تواند باعث بروز یک جنگ دیگر در خاورمیانه بشود و آن هم در زمانی که سعی داریم با حکومت اسلامی [داعش] نبرد کنیم و درگیر موضوعات کشورهای بی‌ثباتی مثل یمن و لیبی هستیم.»

رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد: «اگر ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور شیعه روابط بهتری با کشورهای با اکثریت سنی مثل عربستان سعودی برقرار کند این امر می‌تواند تأثیر سودمندی بر منطقه داشته باشد، و نتیجه‌اش این خواهد بود که مبارزه ما علیه داعش بسیار آسان‌تر می‌شود.»

«درست است که بر طبق توافق حاصل‌شده، ایران ظرف ۱۵ سال می‌تواند سانتریفیوژهای قوی‌تری برای تولید اورانیوم نصب کند و در آن مرحله توان بالقوه این را خواهد داشت که تعامل را کنار گذاشته و به دنبال سلاح اتمی برود.

رئیس جمهوری آمریکا افزود که «در آن مرحله ما هم توان این را خواهیم داشت، و شاید توان بیشتری از الان، که ایران را متوقف کنیم و در این اثنا، ۱۵ سال وقت خریده‌ایم، ۱۵ سالی که در خلال آن دقیقاً می‌دانیم چکار دارند می‌کنند.»

ظرفیت اقدام نظامی علیه ایران را «محفوظ نگاه می‌داریم»

آقای اوباما در ادامه این مصاحبه تأکید کرد که به باور او استفاده از گزینه نظامی باید همواره آخرین اولویت باشد نه اولین اولویت.

وی با این حال گفت که «اگر لازم بشود هنوز هم ظرفیت اقدام نظامی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای را داریم و همیشه هم این ظرفیت را پشت دست خواهیم داشت.»

مقامات مختلف آمریکایی همواره از وجود گزینه نظامی علیه ایران سخن گفته‌اند؛ محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز ۲۹ تیر در واکنش به این اظهارات گفت: «آنها که دم از زور می‌زنند و اصرار بیهوده بر حفظ یک گزینهٔ از پیش ناکارآمد دارند، فاقد ظرفیت و توانایی لازم برای مدیریت، پیشبرد و تثبیت دیپلماسی هستند».