ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 10.08.2016, 21:29
گزارش آمریکا درباره آزادی‌های دینی در ایران

صدای آمریکا: دیوید ساپرستین از وزارت خارجه آمریکا نکاتی از گزارش وضعیت جهانی آزادی مذهبی را برای خبرنگاران تشریح کرد.

وزارت خارجه آمریکا خلاصه ای از جدیدترین گزارش خود درباره وضعیت آزادی مذهبی در کشورهای مختلف جهان در سال گذشته میلادی را در اختیار رسانه‌ها گذاشت. در بخشی از این گزارش به ایران به عنوان کشوری که به محدودیت اقلیت های مذهبی در کشور ادامه می دهد، اشاره شده است.

در این گزارش به تداوم روند اجرای قوانین سختگیرانه از سوی برخی دولت ها در ازای اتهاماتی نظیر ارتداد، توهین به مقدسات و تغییر مذهب از مذهب رسمی و همچنین محدود کردن آزادی مذاهب تحت پوشش مبارزه با افراطگرایی خشونت آمیز اشاره شده است.

۳۸۰ زندانی از اقلیت‌های مذهبی
در بخشی از گزارش دولت آمریکا به جزئیاتی از مرکز اسناد حقوق بشر ایران که یک نهاد حقوق بشری است، اشاره شده و نقل شده تا پایان سال گذشته میلادی، دست‌کم ۳۸۰ نفر از اقلیت‌های مذهبی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران زندانی بوده‌اند. در مورد دین و اعتقاد مذهبی این افراد گفته شده، حدود ۲۵۰ نفر سنی، ۸۲ نفر بهایی، ۲۶ نفر نوکیشان مسیحی و ۱۶ نفر صوفی و دو نفر نیز زرتشتی هستند.

وزارت خارجه آمریکا به نقل از نماینده آیین بهایی در گزارش خود آورده دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان از مجالس مذهبی بهاییان و فعالیت معمولی نهادهای آنان جلوگیری می‌کند.

گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین آورده است که بسیاری از عوامل غیردولتی، نظیر سازمان های تروریستی، در سال ۲۰۱۵ به حملات خود علیه اقلیت‌های دینی ادامه دادند.

در بخش دیگری از گزارش به اقدامات مثبت نهادهای مدنی و برخی از دولت ها در حفاظت بهتر از اقلیت‌های دینی و مراقبت از آزادی‌ها و حقوق بنیادین افراد در ایمان داشتن یا نداشتن بر باوری خاص بر اساس وجدان افراد و آنچه ابراز می‌کنند، عبادت می‌کنند یا آموزش می‌دهند، اشاره شده است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که هجدهمین گزارش آزادی مذهبی با مقایسه حدود ۲۰۰ گزارش متفاوت از کشورهای مختلف تهیه شده و بازتاب دهنده تعهد ایالات متحده نسبت به حق آزادی مذهب برای افراد است.