ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.08.2016, 20:27
انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های ۶۷

حذف فایل صوتی سخنان آیت‌الله منتطری از سایت ایشان

یک روز پس از انتشار فایل صوتی سخنان آیت‌الله منتظری در باره اعدام‌های ۱۳۶۷ در سایت ایشان، احمد منتظری در یادداشت کوتاهی در کانال تلگرام آیت‌الله منتظری خبر داد که وزارت اطلاعات از او خواسته تا فایل سخنان آیت‌الله منتظری از سایت ایشان حذف شود.

متن یادداشت احمد منتظری به شرح زیر است:

بسمه تعالی

در ساعت ۱۴:۴۴ دقیقه امروز ۹۵/۵/۲۰ از اداره اطلاعات قم با اینجانب تماس گرفتند و از طرف وزارت اطلاعات پیغام دادند که نظر آن وزارت بر این است که فایل صوتی اخیر از روی سایت و کانال آیت الله منتظری برداشته شود.

والسلام
احمد منتظری

***


سایت آیت‌الله منتظری فایل صوتی سخنان ایشان درباره اعدام‌های ۱۳۶۷ رامنتشر کرد. این سخنان روز ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ در جلسه‌ای با شرکت حسین‌علی نیری حاکم شرع وقت، مرتضی اشراقی دادستان وقت تهران، ابراهیم رییسی معاون وقت دادستان و مصطفی پورمحمدی نماینده وزارت اطلاعات در زندان اوین در آن زمان ایراد شده است.

بخش‌هایی از سخنان آیت‌الله منتظری:

* به نظر من بزرگترین جنایتی که از اول انقلاب تا حالا در جمهوری اسلامی شده است و در تاریخ ما را محکوم می کنند، این کاری است که به دست شما چهره‌های خوب و متدین در دستگاه قضایی انجام شده است. و شما را در آینده جزء جنایتکاران تاریخ می‌نویسند.

* این‌گونه قتل‌عام بدون محاکمه آن هم نسبت به زندانی و اسیر قطعا در دراز مدت بنفع آنها است و دنیا ما را محکوم می‌کند و آنان را بیشتر به مبارزه مسلحانه تشویق می‌کند، مبارزه با فکر و ایده از طریق کشتن غلط است.

* متاسفانه بدبختی ما این است که در راس دستگاه قضایی [عبدالکریم موسوی اردبیلی] ما شخصی قرار گرفته که خودش با این چیزها مخالف است، وی می‌آید آن جور شعار می‌دهد و وقتی هم که می‌خواهد از امام سوال کند، به جای اینکه بروند پیش امام و بگویند آقا به این وسعت مصلحت نیست و ضرر دارد، می‌نویسد حالا توی استان‌ها اعدام کنیم یا توی شهرستان‌ها؛ این سوال را از امام می‌کنند. این بدبختی ما است که در راس دستگاه قضایی ما، بی‌رودر بایستی، همچین شخصی قرار گرفته است.

* شما با این کار خود دستگاه قضایی را زیر سوال بردید. چندین سال شخص آقای نیری ، و قضات یکی را محکوم کرده به پنج سال یکی را محکوم کرده به شش سال ، یکی ده سال، یکی پانزده سال . اینکه ما بیاییم بدون اینکه فعالیت تازه‌ای باشد اینها را اعدام کنیم معنی‌اش این است که همه ما «گه خوردیم»، همه دستگاه قضایی ما غلط بود.

* بسیاری از افراد سر موضع را رفتار بازجوها و زندانبانانها به سر موضع کشانده و الاّ قابل انعطاف بودند.

* مجرد این که اگر آنان را آزاد کنیم به منافقین ملحق می‌شوند موجب عنوان محارب و باغی بر آنان می‌شود.

* مجرد اعتقاد فرد را داخل عنوان محارب و باغی نمی‌کند و ارتداد سران،‌ فرضاً، موجب حکم به ارتداد سمپات‌ها نمی‌شود.

* قضاوت و حکم باید در جو سالم و خالی از احساسات باشد. الان با شعارها و تحریکات جو احتماعی ما ناسالم است. ما جنایات منافقین در غرب ناراحتیم به جان اسرا و زندانیان سابق افتاده‌ایم. وانگهی آنان بدون فعالیت جدید زیر سئوال بردن همه قضات و همه قضاوت‌های سابق است. کسی را که به کمتر از اعدام محکوم کرده‌اید به چه ملاکی اعدام می‌کنید؟

بشنوید: سخنان آیت‌الله منتظری (در سایت آیت‌الله منتظری)

بشنوید: سخنان آیت‌الله منتظری (در ایران امروز)

در تابستان ۶۷ که اعدام‌های در زندان‌های آغاز شد آیت‌الله منتظری قائم مقام رهبر بود. او با این اعدام‌ها مخالف بود می‌گوید: می‌خواهم ۵۰ سال دیگر برای آقای خمینی قضاوت نکنند و بگویند آقای خمینی یک چهره خونریز، سفاک و فتاک بود.

آیت‌الله منتظری در این جلسه، مقام‌هایی در حکومت را متهم می‌کند که از مدت‌ها پیش به دنبال اعدام زندانیان بوده‌اند و می گوید «این چیزی است که اطلاعات رویش نظر داشت و سرمایه گذاری کرد.»

وی می‌افزاید که احمد خمینی فرزند رهبر وقت جمهوری اسلامی هم «از سه - چهار سال قبل» از انجام چنین اعدام‌هایی در مورد اعضای سازمان مجاهدین خلق هواداری می‌کرده است. او تاکید می کند که مدافعان اعدام‌ها «فرصت را مغتم شمردند در این جریانی که منافقین آمدند به ما حمله کردند [و] این را جا انداختند پیش امام.»

اشاره آقای منتظری، به مشارکت سازمان مجاهدین در حمله به خاک ایران بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در عملیات موسوم به «فروغ جاویدان» است که پس از آن، آیت‌الله خمینی با صدور دستوری از مسئولان قضایی و امنیتی خواست که تمام زندانیان «سرِموضع» این سازمان اعدام شوند.

به دنبال صدور آن فرمان، جمع زیادی از زندانیان گروه های های مختلف که اکثر آنها از اعضای سازمان مجاهدین بودند و جمعی از زندانیان گروه‌های مارکسیست نیز در میان آنها حضور داشتند، به جوخه های اعدام سپرده شدند. در کتاب خاطرات آیت الله منتظری آمده است که بعد از صدور آن فرمان، بین ۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ نفر از زندانیان اعدام شده‌اند.

قائم مقام وقت آیت‌الله خمینی، با اشاره به اینکه افرادی که در تابستان ۱۳۶۷ اعدام شدند، همگی در گذشته در خود قوه قضاییه محاکمه شده و احکام زندان گرفته بودند، اعدام آنها را بدون توجیه می داند و می گوید: «اینکه ما بیاییم بدون اینکه فعالیت تازه ای [از جانب زندانیان] باشد اینها را اعدام بکنیم معنیش این است که... همه دستگاه قضایی‌مان غلط کرده.»

آیت‌الله منتظری در بخش‌هایی از صحبت های خود می گوید: «من از اول این جریان تا حالا باور کنید شبی نیست که ۲-۳ ساعت فکرم را ناراحت نکند و خوابم نمی برد... جواب خانواده ها را چه می خواهید بدهید؟ ... چقدر شاه اعدام کرد؟ اعدام‌های خودمان را با اعدام‌های آنها حساب [مقایسه] بکنیم.»

منتظری از دغدغه‌های مذهبی خود در مورد اعدام‌ها صحبت می‌کند و می‌افزاید: «همه رفقای ما با نوشتن نامه به امام مخالف بودند ولی من دیدم جواب ندارم روز قیامت؛ وظیفه من است به امام تذکر بدهم.»

مضامین مطرح شده در این جلسه قبلا در خاطرات آیت الله منتظری و بعضی مصاحبه‌های او منتشر شده بود، اما لحن او و بعضی جزئیات گفت‌و گوها تازگی دارد.

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی در پاسخ به این سئوال که چرا این فایل اکنون منتشر می‌شود، گفت: «چون دیدیم با توجه به شبکه‌های اجتماعی زمینه‌اش اکنون وجود دارد و دیدیم که موقعیت مناسبی است که این حقایق منتشر شود. این فایل در واقع مهر تأییدی بر کتاب خاطرات آقای منتظری است. چون بسیاری با تحریف تاریخ قصد داشتند چهره دیگری از او به تصویر بکشند و این انتشار این فایل خط بطلانی است بر روی این تحریف‌ها».

آیت‌الله منتظری در خاطرات خود نوشته بود: «اول محرم شد من آقای نیری که قاضی شرع اوین و آقای اشراقی که دادستان بود و آقای رئیسی معاون دادستان و آقای پورمحمدی که نماینده اطلاعات بود را خواستم و گفتم الان محرم است حداقل در محرم از اعدام‌ها دست نگه دارید، آقای نیری گفت: «ما تا الان هفتصد و پنجاه نفر را در تهران اعدام کرده ایم، دویست نفر را هم به عنوان سر موضع از بقیه جدا کرده ایم، کلک اینها را هم بکنیم بعد هر چه بفرمایید.»

این گفته‌ها در انتهای این فایل صوتی هم شنیده می‌شود. مصطفی پورمحمدی، وزیر فعلی دادگستری ایران تکذیب کرده بود که به عنوان نماینده وزارت اطلاعات در هیئت سه نفره بوده است. اما در این فایل شنیده می‌شود که آقای منتظری خطاب به مصطفی پورمحمدی با ذکر نام او سخنانی را می‌گوید.