ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.08.2016, 6:13
کارشناسان امنیتی جمهوری‌خواه: ترامپ صلاحیت ندارد

بی بی سی: در نامه سرگشاده‌ای که به امضای ۵۰ کارشناس امنیت ملی حزب جمهوری خواه رسیده اخطار داده شده است که دونالد ترامپ نامزد این حزب در انتخابات «بی‌احتیاط ترین رئيس جمهور» در تاریخ آمریکا خواهد بود.

این گروه شامل مایکل هیدن مدیر سابق سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) نوشتند که ترامپ از «شخصیت، ارزش‌ها و تجربه لازم» برای آنکه رئیس جمهور شود برخوردار نیست.

این درحالی است که بسیاری از امضاکنندگان این نامه در ماه مارس از امضای متن مشابهی خودداری کرده بودند.

در این نامه آمده است:‌ «هیچ یک از ما به دونالد ترامپ رای نخواهیم داد.»

ترامپ در بیانیه ای در واکنش به این نامه نوشت: «امضاکنندگان این نامه همان کسانی هستند که مردم آمریکا باید از آنها بپرسند چرا وضع جهان چنین به هم ریخته، و ما از آنها متشکریم که پا پیش گذاشته اند تا همه مردم در کشور ما بدانند چه کسی مسئول اوضاع خطرناک فعلی جهان است. این افراد چیزی بیش از نخبگان شکست خورده واشنگتن که قصد چسبیدن به قدرت را دارند نیستند و وقت آن است به خاطر اقداماتشان مسئول شناخته شوند.»

او از جمله آنها را در کنار هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، مسئول حمله به عراق معرفی کرد و گفت اجازه ظهور داعش را داده اند.

این نامه پس از آن منتشر می شود که شماری از چهره های برجسته حزب جمهوری خواه علنا اعلام کردند در انتخابات از ترامپ حمایت نخواهند کرد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم اخیرا گفت که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان شایستگی به عهده گرفتن پست ریاست جمهوری را ندارد و این سوال را مطرح کرد که چرا جمهوری خواهان همچنان از نامزدی او حمایت می کنند.

ترامپ در مواردی از سیاست خارجی حزب جمهوری خواه فاصله گرفته است.

او از جمله ادامه تعهد آمریکا به ناتو را زیر سوال برده، بر استفاده از شکنجه مهر تایید زده و گفته است که کره جنوبی و ژاپن باید خود را به سلاح های اتمی مجهز کنند.

در نامه کارشناسان امنیت ملی آمده است که «او اقتدار اخلاقی آمریکا به عنوان رهبر جهان آزاد را تضعیف می کند.» «به نظر می رسد که او از دانش اولیه در مورد قانون اساسی، قوانین و نهادهای آمریکا برخوردار نیست و به بردباری مذهبی، آزادی مطبوعات و استقلال نظام قضایی اعتقادی ندارد.»

جان نگروپونته اولین مدیر سازمان امنیت ملی آمریکا که بعدا معاون وزیر خارجه شد، رابرت زولیک دیگر معاون سابق وزارت خارجه و مدیر سابق بانک جهانی و تام ریج و مایکل چرتاف دو وزیر سابق امنیت ملی از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند.

این نامه نگرانی های مشابه سایر مقام های امنیت ملی حزب جمهوری خواه که در ماه مارس مطرح شده بود را منعکس می کند. اما به نوشته نیویورک تایمز پس از آنکه آقای ترامپ روسیه را ترغیب کرد سرور ایمیل‌های هیلاری کلینتون را هک کند به امضای شمار دیگری از کارشناسان هم رسید.

ترامپ بعد از آن اظهار نظر گفته بود که «به طعنه» در مورد هک ایمیل‌ها سخن گفته بود.

به گفته جان بلینگر مشاور سابق حقوقی کاندولیزا رایس (وزیر خارجه سابق) که نامه را تنظیم کرده بعضی از امضاکنندگان نامه تازه گفته اند که به نامزد دمکرات‌ها رای خواهند داد و شماری هم گفته اند که اصلا پای صندوق رای نخواهند رفت اما همگی مشترکا ابراز عقیده کردند که «ترامپ واجد شرایط لازم برای ریاست جمهوری نیست و حتی خطرناک خواهد بود.»

نامه تازه در پی دور تازه ای از خروج بعضی از چهره های حزب از جمع حامیان ترامپ منتشر می شود.

لزلی وستین دستیار سابق جورج دبلیو بوش در بیانیه‌ای که دوشنبه در واشنگتن پست منتشر شد حمایت خود از هیلاری کلینتون را اعلام کرد.

وادی گیتین از مقام های برجسته لاتین تبار و سخنگوی اصلی حزب جمهوری خواه در ایالت فلوریدا گفت که به خاطر نامزدی ترامپ حزب جمهوری خواه را ترک می کند.

در همین حال به گزارش تگزاس تریبیون جورج پ بوش برخلاف پدرش جب بوش روز یکشنبه حمایت خود از ترامپ را اعلام کرد.

او که کمیسر زمین در ایالت تگزاس است اعضای حزب را ترغیب کرد گرد نامزد حزب متحد شوند.