ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.08.2016, 7:13
رویترز: هک شبکه تلگرام در ایران

صدای آمریکا: هکرهای ایرانی به شماره تلفن ۱۵ میلیون کاربر تلگرام در ایران دسترسی پیدا کردند.

هکرهای ایرانی بیش از ۱۰ حساب شبکه پیام‌رسان تلگرام را هک کرده و به شماره تلفن ۱۵ میلیون کاربر داخل ایران دسترسی پیدا کردند. محققان فضای مجازی به خبرگزاری رویترز گفتند این بزرگترین مورد نفوذ اینترنتی به یک سیستم ارتباطات رمزگزاری شده است.

کولین اندرسون محقق مستقل فضای مجازی و کلادیو گارنیری تکنیسونی از سازمان عفو بین الملل، حدود سه سال است که بر روی گروه‌های هک کننده داخل ایران مطالعه می کنند.

به گفته این دو کارشناس، این حمله در فضای مجازی که در سال جاری صورت گرفته است، ارتباطات میان فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، و افراد دیگر در پست های حساس داخل ایران را به مخاطره انداخته است. خدمات مکالماتی تلگرام حدود ۲۰ میلیون کاربر در ایران دارد.

تلگرام خود را به عنوان یکی از امن ترین خدمات مکالماتی ارائه داده چراکه اطلاعات رد و بدل شده بین کاربران از ابتدا تا انتها رمزگذاری شده است. به گفته مسؤولان تلگرام ۱۰۰ میلیون کاربر از خدمات ارتباطاتی آنها استفاده می کنند که درصد قابل توجهی از آنها در خاورمیانه قرار دارند و از میان آنها می توان به اعضای داعش هم اشاره کرد.

به گفته اندرسون و گارنیری، نقطه ضعف تلگرام استفاده آنها از اس.ام.اس برای فعال کردن حساب کاربرها است. هنگامی که تلگرام کد فعال کردن را به تلفن اشخاص می فرستد، فرصتی ایجاد می شود تا شرکت تلفن وارد سیستم شده و مشخصات را با هکرها به اشتراک بگذارد، و هکرها نیز از این طریق می توانند به تاریخ مکالمات کاربر دسترسی پیدا کنند.

مقامات ایران تا کنون واکنشی به این خبر نداده و در گذشته نیز هرگونه ارتباط میان دولت ایران و هکرها را منکر شده اند.