ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 02.08.2016, 14:33
اعدام دسته‌جمعی دهها نفر در زندان رجایی‌شهر

منابع مختلف تایید کردند که سحرگاه روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ماه دست‌کم ۲۱ تن از زندانیان سنی‌مذهب به‌طور دسته‌جمعی اعدام‌ شده‌اند. خانواده‌های زندانیان از روئیت اجساد اعدام‌شدگان در پزشکی قانونی کهریزک خبر داده‌اند.

احمد نصیری، ادریس نعمتی، آرش شریفی، پوریا محمدی، عبدالرحمان سنکانی، نصرالله مرادی، بهروز شاه‌نظری، بهمن رحیمی، عالم برماشتی، طالب ملکی، شهرام احمدی، سید شاهو ابراهیمی، تیمور نادری‌زاده، فرزاد شاه‌نظری، کاوه ویسی، کاوه شریفی، فرشید ناصری و فرزاد هنرجو،  زندانیایی هستند که اعدام آنها تایید شده است.

به گزارش «هرانا» روز گذشته دست‌کم با بیست‌ویک خانواده زندانی از سوی زندان تماس گرفته شده بود تا برای ملاقات آخر به زندان بیایند.

هم‌چنین منابع نزدیک به خانواده‌های این زندانیان به هرانا گفتند: «در تماس تلفنی وزارت اطلاعات از خانواده‌های آنان خواسته شده به پزشکی قانونی کهریزک مراجعه کنند که محل دریافت جسد زندانیان اعدام شده است. خانواده هایی که تا الان به محل رسیدن توانستند اجساد کفن پیچ شده فرزندان خود را ببینند. هنوز تعدادی از خانواده ها به خاطر دوری راه نرسیده‌اند.»

مجموعا  ۳۶ زندانی اهل سنت که محکوم به اعدام بودند در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شدند. روز گذشته همه آنها به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند. اما گفته می‌شود حکم اعدام دست‌کم ۷ تن از این ۳۶ در مرحله بدوی است و قانونا تا پایان مراحل دادرسی و قطعیت حکم، قابل اجرا شدن نیست.

ﮐﺎﻭه ﻭﯾﺴﯽ، ﺑﻬﺮﻭﺯ ﺷﺎﻧﻈﺮﯼ، ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ، ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﮐﺎﻭه ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﺁﺭﺵ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻭﺭﯾﺎ ﻗﺎﺩﺭﯼ ﻓﺮﺩ، ﮐﯿﻮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﻓﺮﺩ، ﺑﺮﺯﺍﻥ ﻧﺼﺮﺍﻟﻠﻪ ﺯﺍﺩﻩ، ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ، ﭘﻮﺭﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ، ﺍﺣﻤﺪ ﻧﺼﯿﺮﯼ، ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻧﻌﻤﺘﯽ، ﻓﺮﺯﺍﺩ ﻫﻨﺮﺟﻮ، ﺳﯿﺪ ﺷﺎﻫﻮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﯾﺎﻭﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﺑﻬﻤﻦ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ، ﻓﺮﺷﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮﯼ، ﻣﺤﻤﺪﮐﯿﻮﺍﻥ ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ، ﻋﻠﯽ ﻣﺠﺎﻫﺪﯼ، ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻋﻤﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩﯼ، عبدالرحمان سنگانی و سید جمال سید موسوی، ۲۹ نفر از زندانیان اهل سنت محبوس در زندان رجایی‌شهر هستند که حکم اعدام‌شان به دایره اجرای احکام رفته است.

اسامی زندانیانی که حکم اعدام آنها هنوز در دیوان‌عالی کشور در دست بررسی است و تایید نشده است عبارتند از:  قاسم آبسته، داود عبداللهی، کامران شیخه، خسرو بشارت، ایوب کریمی، انور خضری و فرهاد سلیمی.

آخرین گزارش‌ها حاکی است که سحرگاه سه‌شنبه حکم اعدام ۲۵ تن زندانی اجرا شده است.

اسامی این ۲۵ تن عبارت است: کاوه ویسی، طالب ملکی، بهروز شاه نظری، کاوه شریفی، آرش شریفی، کیوان مومنی فر، وریا قادری، عالم برماشتی ، بهمن رحیمی ، مختار رحیمی ، یاور رحیمی، شاهو ابراهیمی، امیدپیوند، آدریس نعمتی، احمد نصیری ، فرزاد هنرجو، امجدصالحی، محمد غریبی، شهرام احمدی، کیوان کریمی، امید محمودی، پوریا محمدی، حکمت عراقی، حمزه عراقی و علی عراقی.

نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی عمده این افراد را به عضویت در گروه اسلام‌گرای «توحید و جهاد» متهم می کنند و مدعی هستند این افراد و گروه مذکور در عملیات‌های بمب گذاری، ترور، سرقت دست داشته‌اند. اما این زندانیان این اتهام‌ها را رد کرده‌اند و محکومیت‌ها را به دلیل باورهای مذهبی خود می‌خوانند.

دادگستری استان کردستان روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اعدام شدگان عضو «گروهک تروریستی تکفیری توحید و جهاد» بوده و باعث کشته شدن تعدادی از شهروندان، پرسنل نظامی و ماموران انتظامی در شهرهای سنندج، قروه، همدان و زنجان شده بودند.

در میان زندانیان اعدام شده، شهرام احمدی نیز وجود دارد که دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش ماه مارس خود از او به عنوان مبلغ مذهبی یاد کرده بود و محکومیت او به اعدام را نمونه‌ای از نبود آزادی های مذهبی در ایران خوانده بود.

شهرام احمدی در نامه‌ای به احمد شهید نوشته بود: «آرزو دارم که مثل یک انسان، مثل یک متهم، در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوم، وکیلم را دیده باشم، او پرونده‌ام را خوانده باشد، شکنجه‌گرم کنار قاضی نایستاده باشد، قاضی خشمگین نباشد، قاضی نگوید یا از مملکت شیعه می‌روید، یا می‌میرید، دادگاه از پنج دقیقه بیش‌تر باشد و من اجازه صحبت کردن داشته باشم. اگر این رویا متحقق شود، در آن‌جا خواهم گفت که…»