ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 30.07.2016, 21:07
سخنرانی جنجالی که اعتراض ارتشی‌ها را برانگیخت

شهروند / فرشید غضنفرپور

به نظر می‌رسد این‌بار اظهارات حسن عباسی برای او دردسری جدی ایجاد کرده است، پیش از این او سخنرانی بود که هر از چندگاهی با سخنان جنجال‌برانگیزش تنها مدتی توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب می‌کرد. هنگامی که صراحتا فلسفه اسلامی را متهم به ناکارآمدی کرد و گفت صداوسیما بی‌خود این همه وقت در اختیار پیروان ملاصدرا می‌گذارد، حجت‌الاسلام خسروپناه، رئيس موسسه پژوهشي حکمت و فلسفه، گفت «ترجیح می‌دهد به سخنان او واکنش نشان ندهد تا مبادا از این طریق او را صاحب شأن مشروعیتی کند.»

اما این‌بار حسن عباسی با سخنانش خشم ارتش را برانگیخته و باعث واکنش‌های متعددی شده است. در آخرین مورد این واکنش‌ها سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش از احتمال شکایت از حسن عباسی خبر داده است.

سرتیپ پوردستان در حاشیه عیادت از جانبازان آسایشگاه جانبازان امام‌خمینی مشهد، با انتقاد شدید از سخنان حسن عباسی گفت: «از طریق مدیریت حقو‌قی نیروی زمینی ارتش‌ علیه عباسی طرح دعوا شده است.»

پوردستان اظهار کرد: «وی (حسن عباسی) بدون شناخت و آگاهی اقدام به بیان سخنانی نسنجیده کرد و باید هرچه زودتر از مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران و عموم ملت ایران عذرخواهی کند، در غیر این‌صورت موضوع به‌طور جدی‌تر پیگیری می‌شود و منتظر واکنش مراجع قضائی در این ارتباط خواهیم بود.»

دریادار سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز  ضمن تقبیح این اظهارات و با تأکید بر این‌که چنین مواضعی قطعا نمی‌تواند به سود منافع ملت باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به وضع پیرامونی ایران اسلامی، امروز به لطف خدا و به برکت رهنمودهای مقام معظم رهبری و پشتیبانی ملت، نیروهای مسلح قادرند امنیت کشور را به خوبی تأمین کنند؛ اما در این میان اظهاراتی توسط یک فرد مطرح شده که قطعا نسنجیده است و نمی‌تواند خدمت به نظام باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گوینده اظهارات مورد اشاره را فردی کم‌اطلاع در برخی حوزه‌ها توصیف کرد و گفت: متأسفانه ایشان تصور می‌کند نظرات و صحبت‌هایش در همه زمینه‌ها دقیق است و مورد توجه داخل و خارج از  کشور قرار می‌گیرد؛ در حالی‌که اینچنین نیست. ایشان خود را در تمام زمینه‌ها اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، فلسفی، جامعه‌شناسی، ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک، ژئوکالچر و ... صاحب‌نظر می‌داند؛ اما سوال این است که اصلا ایشان واقعا می‌تواند در همه  این زمینه‌ها اظهارنظر کارشناسی  کند؟

دریادار سیاری افزود: به‌عنوان مثال، من مدتی قبل صحبت‌های ایشان را گوش می‌کردم که در حوزه دریا و مباحث مربوط به دریا در دفاع مقدس صحبت می‌کرد و مثلا بحث‌هایی درباره سکوهای البکر و الامیه طرح کرد و من با شنیدن صحبت‌های ایشان متوجه شدم که اساسا متوجه موضوع نیستند و نمی‌دانند که در هشت‌سال دفاع مقدس در دریا چه اتفاقی افتاده است. با توجه به سن‌و‌‌سال و موقعیت ایشان در زمان دفاع مقدس، یقینا نمی‌توانسته به همه آنچه در حوزه دریا رخ داده، اشراف داشته باشد و دلیلی هم نبوده که کسی به ایشان در این زمینه گزارش کامل بدهد، اما وی در این زمینه به‌عنوان یک کارشناس سخنرانی می‌کرد.

وی افزود: وقتی ایشان عملیات بزرگی مانند ۷ آذر را زیر سوال می‌برد، یعنی منطقی عمل نکرده است. لذا فهمیدم ایشان اصلا از برخی امور خبر ندارد و برخی حرف‌هایشان منطقی و ریشه‌دار نیست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند یکی از نتایج عملیات نیروی دریایی که انجام می‌شود آن است که اقتصاد کشور سالم می‌ماند؛ ایشان فرمودند این گزارش‌ها را به مردم ارایه کنید، اما فرد مورد نظر چیز دیگری می‌گوید. حال باید از وی پرسید شما بهتر به امور اشراف دارید یا رهبر معظم انقلاب؟

چندی پیش ویدیویی از حسن عباسی منتشر شد که ضمن بیان سخنانش در رابطه با استراتژی آمریکا برای ایران گفته بود «اگر آب کشور را ببرد ارتش صدایش هم درنمی‌آید و هیچ موضعی نمی‌گیرد.» به گفته عباسی «ارتش بی‌سروصدا فقط در پادگان‌ها» حضور دارد. او گفته است که آمریکا چنین نیرویی را دوست دارد. این سخنان با واکنش عده‌ای از نظامیان کشور مواجه شده است. محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هشت‌سال دفاع مقدس یکی از نخستین افرادی بود که در واکنش انتقادی نسبت به اظهارات حسن عباسی در توئیترش نوشت: «اهانت به ارتش و سپاه، خواست اسراییل و آمریکاست.»

حسن عباسی کیست؟
اطلاعاتی که درباره حسن عباسی می‌توان به دست آورد چیزی بیش از آنچه در ویکی‌پدیای وی نقل شده، نیست. این‌که سخنران است و متولد شهرستان اَزنا است و شهرتش را بیشتر به دلیل سخنرانی‌های جنجال‌برانگیزش به دست آورده است. در پهنه جغرافیایی این کشور البته سخنران جنجالی کم نداریم اما حسن عباسی راهی را آغاز کرد که تا پیش از آن به فکر دیگران هم نرسیده بود.

او در سخنرانی‌هایش به موضوعاتی پرداخت که دیگران اگر می‌خواستند هم نمی‌توانستند در چنان عرصه‌هایی سخنوری کنند. به‌عنوان مثال هنگامی که سریال پربیننده۲۴ از طریق دانلودها و «دی‌وی‌دی»‌های غیرقانونی به خانه‌های مردم راه یافت، او یکی از نخستین کسانی بود که تحلیل مفصلی بر سریال ارایه کرد. تحلیلی البته خاص خود حسن عباسی که بر سریال ۱۹۲ قسمتی ۲۴ از منظر سیاسی ارایه شد. او اندکی بعد نشان داد علاقه‌اش به دیدن سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی فراتر از دیدن سریال‌هایی است که صراحتا جنبه‌های سیاسی و ایران‌هراسانه دارند.

حسن عباسی نهایتا کارتون کودکانه «یوگی و دوستان» را مستمسک نقدهای خود قرار داد و در یکی از سخنرانی‌هایش گفت: «۵ یا ۶ ‌سال بعد از کشف پاره‌های کشتی نوح در کوه‌های قفقاز توسط باستان‌شناسان، اینها داستان کشتی یوگی را اتود زدند و کارتون کشتی یوگی را ساختند. آن‌قدر صدا از کسی درنیامد که دیگر رسما روی بدنه این کشتی نوشتند کشتی نوح! آن وقت ببینید کشتی نوح کشتی‌بانش کیست؟ یوگی! صدا از کسی درنیامد.» او سپس اعتراض کرد که «با وجود آن‌که ۱۰ ‌سال است در این‌باره هشدار داده چرا تلویزیون جمهوری اسلامی هنوز کارتون یوگی را پخش می‌کند؟»

اردیبهشت‌ماه ‌سال ۹۱ نیز اظهارنظر حسن عباسی درباره فلسفه اسلامی جنجال دیگری به پا کرد و بسیاری از محققان این حوزه را برآشفت. او طی یک سخنرانی در دانشگاه اصفهان گفته بود: «اوج ساعات صداوسیما را می‌دهند دست صدرایی‌ها و چپ و راست می‌گویند حرکت جوهری. چه فایده؟!

جدال سابقه‌دار با نظامیان
جدل او با نظامیان البته سوابق دیگری هم دارد. عباسی یک‌بار ‌سال ۸۹ و هنگامی که «علی شمخانی» به‌عنوان یکی از فرماندهان جنگ در برنامه «امروز، دیروز، فردا» درحال توضیح دادن شرایطی بود که منجر به پذیرفتن قطعنامه آتش‌بس از سوی ایران شد با برنامه تماس گرفت و پرسشی از شمخانی مطرح کرد که واکنش نسبتا تند این فرمانده سابق جنگ را به دنبال داشت.

در میانه‌های برنامه مجري با بيان اين‌كه گويا آقاي عباسي برنامه ما را مي‌بينند و در تماس تلفني با برنامه گفته‌اند كه «اگر عراق بمب شيميايي زد تا دليل پذيرفتن پايان جنگ باشد الان هم ترس از زدن بمب اتم بايد باعث كوتاه آمدن ما بشود، پرسيد كه نظر شما چيست»،

شمخاني گفت: «اين غلط است، ما كه به خاطر بمب شيميايي عراق، جنگ را تمام نكرديم و اصلا ما با پيروزي جنگ را به پايان برديم.» شمخاني ادامه داد: «چون اين آقاي عباسي و امثال ايشان به جنگ نيامدند و عباسي‌هاي زيادي نيامدند، ما مشكل پيدا كرديم. ما مشكل نيروي انساني داشتيم.

در پاسخ به شمخانی،‌ عباسی تعدادی از تصاویر حضورش در جبهه با لباس نظامی را منتشر کرد و در قسمتی از پاسخ بلندبالایی که به علی شمخانی داد در نشست دانشجویی «من امپریالیستم، پس هستم» گفت: «این فرد اکنون ۲ مسئولیت تصمیم‌سازی بزرگ در حوزه استراتژیک کشور را دارد اما به‌راحتی در یک برنامه تلویزیونی اعلام می‌کند «ما در اواخر جنگ ترسیدیم.» بیایید عریان شویم تا ببینیم تیر و ترکش در بدن شما بیشتر است یا در بدن کسانی که امروز متهم به عدم حضور در جنگ تحمیلی می‌شوند؟

آنچه ارتشی‌ها را بیش از پیش علیه سخنان حسن عباسی برمی‌آشوبد این است که آنان مطابق نص صریح قانون اساسی وظیفه حراست از مرزهای کشور را برعهده دارند. یکی از عملیات‌های بزرگ ارتش، عملیات نیروهای هوایی ارتش در به زمین نشاندن هواپیمای حامل عبدالمالک ریگی در بندرعباس بود که موجب شد این شرور سابقه‌دار و تروریست‌ آدم‌کش زنده دستگیر شود.